Spadła sprzedaż komputerów

Spadła sprzedaż komputerów16.01.2012 09:43
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W IV kw. 2011 roku spadła sprzedaż komputerów - zarówno stacjonarnych jak i notebooków. Przyczyną były nie tylko problemy ekonomiczne, ale i niedostatek dysków twardych oraz zmiana upodobań konsumentów.

W IV kw. 2011 roku spadła sprzedaż komputerów - zarówno stacjonarnych jak i notebooków. Przyczyną były nie tylko problemy ekonomiczne, ale i niedostatek dysków twardych oraz zmiana upodobań konsumentów - stwierdza raport firmy IDC - poinformował Computerworld.

Jak zauważa raport, końcowy kwartał każdego roku był zawsze najlepszy dla rynku wysokich technologii. Wtedy bowiem wprowadzano wszystkie nowinki techniczne oraz nowe modele sprzętu, i wersje oprogramowania. Tymczasem, według raportu, w IV kw. 201. roku sprzedano na całym świecie 92,7 mln komputerów, co oznaczało niewielki spadek w stosunku do III kw. zeszłego roku, kiedy to sprzedano 92,8 mln komputerów.

W całym 201. roku zanotowano sprzedaż komputerów - zarówno stacjonarnych jak i notebooków - na poziomie 352,4 mln jednostek, co oznacza wzrost o 1,6 proc. w stosunku do 2010 roku, kiedy to sprzedano 346,8 mln komputerów. Jednak na największych tradycyjnie rynkach komputerowych zanotowano spadek - w USA kupiono tylko 71 mln szt. komputerów, podczas gdy w 2010 roku było to 75 mln szt. Mniejszy spadek zanotowano w Europie. W zachodniej części kontynentu odnotowano spadek popytu niewiele mniejszy od amerykańskiego, ale w Europie Środkowej zanotowano wzrost sprzedaży, zwłaszcza notebooków. W Azji mniej sprzedano komputerów w Japonii, za to duży popyt na nie widoczny był w Chinach i Indiach.

Według IDC obniżenie poziomu sprzedaży wynikało nie z braku popytu, ale z problemów wywołanych m.in. klęskami żywiołowymi. Powódź w Tajlandii zrujnowała bowiem dużą część zakładów produkujących komponenty do komputerów stacjonarnych i notebooków, zwłaszcza dyski twarde. W efekcie w IV kw. ich ilość okazała się niedostateczna, zwłaszcza dla mniejszych producentów komputerów, którzy z góry nie zabezpieczyli sobie dostaw.

Jak twierdzą analitycy, problemy te wcale się nie skończyły i niedostatek dysków twardych będzie odczuwalny jeszcze w I kw. obecnego roku. Spodziewają się oni, że sprzedaż komputerów PC w 201. roku osiągnie poziom 371 mln jednostek, co oznaczałoby wzrost o 5,4 proc. w stosunku do roku ubiegłego.

Drugim problemem jest zmiana upodobań konsumentów. Nastawiają się oni bowiem na kupno sprzętu elektronicznego, nie zaś na kupno komputera stacjonarnego czy notebooka. Coraz częściej konsumenci kupują czytniki e-booków, smartfony czy tablety, wygodniejsze jako komputery przenośne niż notebooki. W krajach rozwiniętych zwłaszcza w UE i USA widoczne były także skutki kryzysu ekonomicznego, który powoduje iż mimo moralnego starzenia się kilkuletnich komputerów i notebooków użytkownicy odkładają decyzję o zakupie nowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.