SMS-y, które nabijają nam rachunki. Jak nie dać się oszukać?

SMS-y, które nabijają nam rachunki. Jak nie dać się oszukać?12.05.2016 09:38
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Czym są SMS-y premium? Jak sprawdzić koszt takiego SMS-a? Na te pytania odpowiedział w "Dzień Dobry TVN" Paweł Kucharczyk z Urzędu Telekomunikacji Elektronicznej. Czy można takie wiadomości zablokować? Jak odróżnić numery zagraniczne od polskich?

Wziąłeś udział w konkursie SMS? Jednorazowo zamówiłeś horoskop, wróżbę czy wynik testu na inteligencję emocjonalną? Być może zapisałeś się przypadkowo do płatnej subskrypcji. Zobacz, jak to sprawdzić.

Jak brzmi najpopularniejsze kłamstwo naszych czasów? „Przeczytałem i akceptuję regulamin”. Choć to tylko żart, to jest niezwykle prawdziwy. Wykorzystują to organizatorzy przeróżnych płatnych usług w sieciach komórkowych. Najczęściej tylko jeden SMS wystarczy, aby trafić na listę subskrybentów i płacić nawet kilkadziesiąt lub kilkaset złotych miesięcznie. Jak zatem chronić swój numer i swoje rachunki?

- Każdy organizator konkursów, loterii czy ankiet ma obowiązek usunięcia numeru telefonu ze swojej bazy, jeśli tylko osoba, do której należy, wyrazi taką chęć –. mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI, firmy zajmującej się masową wysyłką wiadomości SMS. – Najczęściej procedura ta ogranicza się do wysłania jednej wiadomości do operatora, ta jednak może być różna ze względu na sieć komórkową, w jakiej jesteśmy. Jeżeli mamy podejrzenia, że jesteśmy zapisani do płatnej subskrypcji, to najlepiej szybko to sprawdzić i zrezygnować z usługi. Większość sieci komórkowych umożliwia zrobienie tego w prosty sposób.

Jak uniknąć niechcianych SMS-ów? Najprostszym sposobem jest zwrócenie się do operatora.

SMS-y przychodzące np. z informacjami marketingowymi (za które nie jest pobierana opłata) możemy także zablokować z pomocą operatora. W tym celu należy w sieci komórkowej:

- Play: wysłać wiadomość o treści STOP SPAM na numer 252, dzięki której zostaną zablokowane SMS-y przychodzące z numerów skróconych zaczynających się od cyfr 7, 8, 9
- Orange: wypełnić dostępny na stronie internetowej formularz, podając numer telefonu, na który otrzymujemy wiadomości SMS oraz numer telefonu, z którego są wysyłane. Możliwe jest również dokonanie blokady wysyłania płatnych SMS-ów Premium z poziomu konta klienta
- Plus: skontaktować się z biurem obsługi klienta, które po podaniu numeru telefonu zablokuje otrzymywanie od niego wiadomości. Możliwe jest również wysłanie darmowego SMS-a na numer 8000 o treści SPRZECIW. Jednak w ten sposób zostaną zablokowane tylko wiadomości marketingowe przesyłanie przez sieć Plus a nie firmy zewnętrzne
- T-Mobile: skontaktować się z biurem obsługi klienta i prosić o aktywację blokady lub wykonać ją samodzielnie w panelu klienta.

Natomiast w przypadku prenumerat, czyli SMS-ów informujących np. o prognozie pogody, za które po bezpłatnej aktywacji pobierane są opłaty, również wyłącznie takiej usługi może nastąpić poprzez operatora. W przypadku sieci:

- Play: wszystkie uruchomione prenumeraty można wyłączyć wysyłając SMS o treści KONIEC lub STOP na numer 6000
- Orange: subskrypcję odwołamy wysyłając SMS-a o treści STOP na numer, z którego otrzymywane są powiadomienia lub za pomocą formularza dostępnego na stronie operatora, podając numer telefonu, na który przychodzą niechciane wiadomości SMS oraz numer telefonu, z którego są wysyłane lub poprzez internetowy profil klienta
- Plus: prenumerata zakończymy wysyłając na bezpłatny numer 2601 SMS-a o treści LIMIT MT 0
- T-Mobile: takie zlecenie można złożyć telefonicznie lub logując się do swojego panelu klienta. Szczegóły dotyczące blokady SMS-ów o podwyższonej opłacie oraz rezygnacji z subskrypcji można znaleźć na stronach internetowych operatorów.

Urząd Komunikacji Elektronicznej otrzymuje także sygnały od abonentów oraz samych przedsiębiorców telekomunikacyjnych o niepokojącym zjawisku, które w ostatnim czasie ponownie jest wykorzystywane przez oszustów.

Sprawa dotyczy metody oszukiwania abonentów (najczęściej sieci telefonii komórkowych) poprzez wykorzystywanie ich skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. Takie połączenia przychodzą często w godzinach wieczornych i w nocy, co jest celowym działaniem, aby skłonić użytkownika do oddzwonienia. Mechanizm działania samego procederu jest stosunkowo prosty i opiera się w przede wszystkim na nieuwadze czy nadmiernym zaufaniu samego użytkownika.

Najczęściej na numer użytkownika dzwoni zagraniczny numer często z "egzotycznego" kraju np. z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej tj. krajów, których międzynarodowe numery kierunkowe (+243. oraz (+225) pozostawione na wyświetlaczu aparatu użytkownika jako połączenia nieodebrane mogą sugerować, że są to połączenia krajowe. Początek międzynarodowego numeru kierunkowego np. Demokratycznej Republiki Konga (+243.....) lub Wybrzeża Kości Słoniowej (+225...) może być mylony przez użytkownika z numerem kierunkowym strefy np. 22 - Warszawa, 24 - Płock.

W ostatnim czasie - według otrzymywanych sygnałów - pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe - np. 703….., które wykorzystują ten sam mechanizm „naciągania”. abonentów.

Oszuści najczęściej kierują połączenia na numery komórkowe losowo wybranych użytkowników i oczekują, że ktoś z nich oddzwoni pod wyświetlony numer. Nieświadomi podstępu użytkownicy często oddzwaniają na ten numer i są obciążani przez operatorów kosztami jak za połączenia międzynarodowe.

Zdarza się również, że celowo połączenia te są wydłużane - np. w słuchawce użytkownikowi symulowany jest sygnał rozłączenia i jeżeli użytkownik nie rozłączy połączenia w aparacie (nie naciśnie czerwonej słuchawki) połączenie trwa nadal, co za tym idzie, operator nalicza dalej opłaty za to połączenie.

Jeżeli nie spodziewasz się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na Twoim telefonie numer jest zadziwiająco długi lub zupełnie nie kojarzysz międzynarodowego numeru kierunkowego kraju pochodzenia tego numeru - zachowaj ostrożność! Oddzwaniaj z głową!

Zwracaj uwagę, na jaki numer oddzwaniasz. Urząd Komunikacji Elektronicznej apeluje o rozwagę i przed nawiązaniem połączenia, bądź odpisaniem - należy sprawdzić czy dany numer nie jest numerem zagranicznym (połączenia międzynarodowe są drożej płatne) lub też czy nie należy do zakresu numeracji wykorzystywanej do świadczenia usług o podwyższonej opłacie (np. 0708-XXX-XXX).

Źródło: WP.PL /SMSApi.pl/X-news

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.