Smartfony zagrożeniem dla sieci korporacyjnych?

Smartfony zagrożeniem dla sieci korporacyjnych?16.03.2011 14:15
Źródło zdjęć: © Kaspersky Lab

Smartfony oferują wiele korzyści, ale ich poziom zabezpieczeń stawia pod znakiem zapytania ochronę infrastruktury informatycznej przedsiębiorstw

Jeszcze kilka lat temu, smartfony były używane głównie przez wyższą kadrę zarządzającą. Obecnie są narzędziem komunikacji dla szerokiego grona pracowników, umożliwiającym m.in. dostęp do korporacyjnej sieci, odbiór i wysyłanie e-maili, lokalizację miejsca spotkania biznesowego, czy przechowywania służbowych informacji.

Źródło zdjęć: © (fot. Kaspersky Lab)
Źródło zdjęć: © (fot. Kaspersky Lab)

Aktualnie firmy najczęściej wymagają, żeby pracownicy logując sie do sieci korporacyjnej spoza biura korzystali z VPN, która zapewnia bezpieczny transfer danych. Niestety, nie mamy obecnie podobnego, uniwersalnego rozwiązania dla smartfonów ze względu na ograniczenia techniczne urządzeń. W efekcie powszechne jest, że pracownicy korzystają z sieci za pomocą smartfona, ale odbywa się to kosztem bezpieczeństwa firmowych danych.

Smartfony są dobrym narzędziem służącym do ataków na firmowe sieci. Cyberprzestępcy szukają słabego punktu, znajdują sposób jak go wykorzystać, a następnie rozsyłają złośliwe oprogramowanie i spam, kradną poufne dane, czy infekują korporacyjne sieci wykorzystując je jako botnety. Największe zagrożenie pojawia się w momencie synchronizowania zainfekowanego smartfona ze służbowym komputerem. Urządzenie zachowuje się wówczas jak koń trojański, za pośrednictwem którego następuje zarażenie całej sieci firmowej.

Zdarza się również, że wirusy są przenoszone z komputera do smartfona. Przykładem może być robak SymbOS/Zitmo.A!tr, który poradził sobie nawet z metodą podwójnej autoryzacji dostępu do danych, wykorzystywaną m.in. przez banki.

Badania prowadzone w Niemczech pokazują, że wystarczy mniej niż 6 minut, by włamać się do smartfona chronionego hasłem. Niektórzy używają bardziej zaawansowanych metod ochrony w postaci specjalnego oprogramowania zabezpieczającego albo szyfrując karty pamięci telefonów. Rozwiązania te zabezpieczają dane wyłącznie w przypadku kradzieży urządzenia przez zwykłego kieszonkowca.

Cyberprzestępcom natomiast zależy na przechwyceniu informacji, które znajdują się w systemie telefonu. Co ważne, nie potrzebują mieć fizycznego dostępu do urządzenia, aby je zdobyć. Szukają luk albo wykorzystują triki inżynierii społecznej, aby skłonić użytkowników smartfonów do instalacji złośliwych kodów.

Jak minimalizować zagrożenia mobilne:
• Zainstaluj filtry antywirusowe w punktach styku sieci korporacyjnej ze smartfonami (np. punkty dostępowe WiFi)
• Wybieraj dostawców telefonii komórkowych, którzy filtrują ruch w swoich sieciach aby usuwać złośliwe oprogramowanie zapewniając bezpieczeństwo abonentom
• Korzystaj z rozwiązań bezpieczeństwa firm, których produkty są dedykowane mobilnym sieciom
• Sprawdzaj billingi i zwracaj uwagę na wszelkie odstępstwa od normy - to często pierwszy symptom infekcji
• Uświadom pracowników w zakresie bezpiecznego korzystania ze smartfonów: - na bieżąco aktualizuj oprogramowanie
- nie otwieraj SMS/MMS z nieznanych źródeł i nie klikaj w podejrzane linki
- unikaj wykorzystywania smartfona do przeglądania stron WWW nie związanych ze sprawami służbowymi
- poproś administratora o doradztwo w zakresie potrzebnych aplikacji, nigdy nie instaluj programów, których nie potrzebujesz albo nie znasz ich źródła pochodzenia
- aktywuj połączenia do przesyłu danych takie, jak Bluetooth tylko w tym momencie kiedy są one Ci potrzebne, a potem je wyłączaj
- upewnij się czy jesteś w stanie zdalnie usunąć ze smartfona poufne dane w przypadku jego kradzieży
- używaj protokołu TLS do szyfrowania przesyłanych plików

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.