Smartfony Huawei - co dalej po zerwanie współpracy przez Google

Smartfony Huawei - co dalej po zerwanie współpracy przez Google21.05.2019 10:59
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Po zerwaniu przez Google współpracy z Huawei, wielu użytkowników smartfonów z Androidem od chińskiego producenta może mieć wątpliwości, jak będą działać ich urządzenia. Wyjaśniamy, jakie zmiany czekają konsumentów.

Zgodnie z rozporządzeniem rządu Donalda Trumpa amerykańskie firmy mają nie podpisywać umów handlowych z chińską firmą Huawei. Doprowadziło to do zerwania współpracy przez takie firmy jak Intel, Qualcomm oraz Google. Co dla posiadaczy smartfonów Huawei oznacza taki krok ze strony Google? Odpowiemy na najważniejsze kwestie.

Co z Androidem w smartfonach Huawei?

Wraz z wejściem w życie rozporządzenia nowi i dotychczasowi użytkownicy smartfonów Huawei przestaną otrzymywać aktualizacje Androida. Producent zapewnił, że mając dostęp do otwartej wersji systemu (tzw. AOSP, czyli Android Open Source Project), będzie mógł samodzielnie przygotowywać aktualizacje, np. dotyczące zabezpieczeń. Warto jednak zauważyć, że mogą one wchodzić w życie znacznie później niż w przypadku smartfonów innych producentów, pracujących na zamkniętej wersji systemu Android.

Dodatkowo warto wspomnieć, że AOSP nie ma dostępu do sklepu Google Play, z którego można pobierać aplikacje, dlatego funkcjonalność telefonu może zostać mocno ograniczona, zwłaszcza jeśli korzystamy regularnie np. z Google Drive, Kalendarza Google, Gmaila itp.

Na szczęście Huawei przygotowuje się od dłuższego czasu na ewentualny koniec współpracy z Google, pracując nad autorskim systemem operacyjnych dla swoich smartfonów oraz sklepem z aplikacjami. Sprawdźcie więcej informacji tutaj.

Czy w smartfonach Huawei będzie działać Google Play i pozostałe usługi?

Dla obecnych użytkowników smartfonów Huawei nic się nie zmieni. Wszystkie usługi od Google, w tym np. Gmail, YouTube, sklep Google Play, Google Drive czy Mapy Google wciąż będą dostępne.

Warto pamiętać o tym, by możliwie jak najszybciej zaktualizować swój system Android, zwłaszcza jeśli nie robiliśmy tego od dłuższego czasu. Jak wspomnieliśmy, aktualizacje systemu mogą być opóźnione, co może skutkować ograniczeniem dostępu do aplikacji i usług od Google.

Czy kupując nowy smartfon Huawei będziemy mieć dostęp do usług Google?

Jak zapewnił Google wszystkie telefony, które są już w użyciu lub są obecnie na rynku do kupienia, będą wspierane jak dotychczas. Tak więc, jeśli zdecydujecie się w najbliższym czasie kupić smartfon Huawei, który już został wypuszczony na rynek, nie musicie martwić się ograniczeniem funkcjonalności.

Które smartfony Huawei będą objęte ograniczeniami?

Ograniczenia wynikające z rozwiązania umowy pomiędzy Google a Huawei dotkną przede wszystkim nowe serie smartfonów. Nowa generacja smartfonów nie będzie miała dostępu do większości usług Google, w tym do sklepu Google Play, tak więc pobieranie odpowiednich aplikacji może być bardzo trudne.

Nie wiadomo na tą chwilę, czy będzie możliwe samodzielne instalowanie aplikacji Google na telefonach Huawei za pośrednictwem odpowiedniego instalatora, wgranego w pamięć telefonu.

Smartfony Honor również objęte sankcjami

Warto wspomnieć również o tym, że marka Honor jest częścią grupy Huawei, w związku z tym wszystkie ograniczenia dotyczące smartfonów Huawei dotyczą również smartfonów Honor. Ich użytkownicy będą więc musieli zmagać się z tymi samymi ograniczeniami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.