Skrzynki zaleje nowa fala spamu

Skrzynki zaleje nowa fala spamu21.01.2013 15:50
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Nowe przepisy w praktyce oznaczają, że dopuszczalne stało się wysyłanie ofert na e-maile firmowe zamieszczone na stronie internetowej przedsiębiorstwa. To duży problem, i to – jak wskazuje Majcher z Cube Group – nie tylko dla osób, do których bezpośrednio spływać będą wiadomości. Stracić na tym może również branża marketingowa.

W związku z nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne od 2. stycznia 2013 r. zmianie ulegnie m.in. art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Przed nowelizacją ww. artykuł zakazywał rozsyłania niezamówionych informacji handlowych drogą elektroniczną bez zgody odbiorcy. Ustawodawca nie precyzował jednak, o jakiego odbiorcę chodziło - o osoby fizyczne czy podmioty prawne, takie jak spółki handlowe.

- _ Obowiązujący wcześniej przepis budził wiele kontrowersji. Przede wszystkim przez brak wyraźnego wskazania jakich odbiorców obejmuje zakaz. Nowelizacja art. 10 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wyraźnie ogranicza zakaz przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną tylko do odbiorców będących osobami fizycznymi _ – wyjaśnia Michał Sztąberek, Prezes Zarządu iSecure Sp. z o.o. - _ W praktyce może to oznaczać, że dopuszczalne będzie wysłanie dowolnej informacji handlowej na firmowe adresy e-mailowe, np. biuro@nazwafirmy.pl, umieszczone na stronie www przedsiębiorstwa, bez wcześniejszej zgody _ –. dodaje Sztąberek.

Nowelizacja przepisów może zaszkodzić przedsiębiorcom wszystkim branż, w tym także marketingowej. Może wywołać spadek skuteczności kampanii e-mailingowych. O ich efektywności decyduje m.in. fakt, że wiadomości trafiają tylko do użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Dlatego sieci e-mailingowe oferują wysyłkę dedykowaną. Odbiorcy są bowiem potencjalnie zainteresowani przekazywanymi informacjami handlowymi, a zatem są prawdopodobnymi klientami reklamodawcy. Zmiana prawa może wywołać również sytuację, w której serwery pocztowe będą przeciążone ilością niezamówionych ofert. W wyniku czego firmowe adresy e-mailowe zostaną zastąpione kontaktem do konkretnej osoby.

- _ Zmiana przepisów najprawdopodobniej spowoduje prawdziwy zalew firmowych skrzynek niechcianymi mailami. Od dzisiaj każde, nawet najmniejsze przedsiębiorstwo, będzie mogło zgodnie z prawem przesyłać oferty handlowe na adresy firmowe. Według UOKiK to nie będzie SPAM. Inaczej odbierać to mogą adresaci wiadomości, do których trafiać będą często bardzo ciężkie maile, blokujące na jakiś czas pocztę _ – mówi Kamila Majcher, Project Manager sieci e-mailingowej MailSales, należącej do Cube Group SA. – _ Powstanie sieci e-mailingowych podyktowane było potrzebą dotarcia do odbiorców, którzy są zainteresowani otrzymywaniem informacji handlowych. Co ważne, ogromne bazy mailingowe jakie posiadają sieci, takie jak MailSales, legalnie gromadzą dane użytkowników, nie naruszając ich praw. Między innymi z tej przyczyny wprowadzenie nowelizacji może mieć opłakane skutki _ –. dodaje Majcher.

Wiadomości przesyłane na firmowe adresy e-mailowe przekazywane są automatycznie zazwyczaj do osób pracujących w recepcji lub sekretariacie. Często jednak również do dyrektorów, niekiedy do samego zarządu firmy. E-mail, który wcześniej mógł być skierowany tylko do jednej osoby, teraz trafi do całego zespołu.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Rusza Mega: 50 GB za free lub nawet 4 TB za opłatą"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.