Skorzystaj z komórki już w 27 europejskich samolotach

Skorzystaj z komórki już w 27 europejskich samolotach03.04.2009 13:11

Rok po wdrożeniu przez Komisję wspólnych zasad bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych podczas lotu i nieskomplikowanej procedury udzielania zezwoleń na świadczenie tej usługi transgranicznej, 27 europejskich samolotów zostało wyposażonych w rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczne korzystanie z telefonów GSM podczas lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej.

Rok po wdrożeniu przez Komisję wspólnych zasad bezpiecznego korzystania z telefonów komórkowych podczas lotu i nieskomplikowanej procedury udzielania zezwoleń na świadczenie tej usługi transgranicznej, 27 europejskich samolotów zostało wyposażonych w rozwiązania techniczne umożliwiające bezpieczne korzystanie z telefonów GSM podczas lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej. Oczekuje się podwojenia tej liczby do końca 2009 roku.

W kwietniu 2008 r. Komisja wprowadziła przepisy mające na celu harmonizację warunków świadczenia usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w całej UE. W rok później wspomniane przepisy wykonawcze umożliwiły rozpoczęcie działalności w Europie dwóm dostawcom usług telefonii komórkowej na pokładzie samolotu tj. OnAir (Genewa) i AeroMobile (Londyn). Dostawcy ci współpracują z liniami lotniczymi zainteresowanymi udostępnieniem takich usług swoim pasażerom.

Obecnie trzy europejskie linie lotnicze - Ryanair (Irlandia), TAP (Portugalia) i bmi (Zjednoczone Królestwo) - wprowadzają tę usługę w swoich flotach: w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażono już 27 samolotów i oczekuje się, że liczba ta podwoi się do końca 2009 roku. To dobry początek, a badania techniczne są również prowadzone przez inne linie lotnicze.

Jednocześnie linie lotnicze doprecyzowują warunki, w jakich pasażerowie mogą korzystać ze swoich telefonów na pokładzie samolotu, aby zagwarantować szerszą popularność nowej usługi wśród konsumentów. Analizują również skalę zainteresowania korzystaniem z dostępu do usługi na pokładach samolotów posiadających odpowiednie rozwiązania techniczne. Według obecnych prognoz poziom wyjściowy ceny tej usługi to ok. 1,60 euro za minutę połączenia głosowego i ok. 0,43 euro za wiadomość tekstową, w zależności od operatora naziemnej telefonii komórkowej, z którego usług korzysta pasażer.

W roku 2008 Komisja podjęła działania regulacyjne służące zapewnieniu bezpiecznej ogólnoeuropejskiej telefonii komórkowej na pokładzie samolotu i określeniu warunków oferowania przez przedsiębiorstwa tych usług podczas lotów, w czasie których przekracza się granice kilku państw. Działania te obejmowały trzy konieczne kroki:
• zagwarantowanie, że korzystanie z urządzeń na podkładzie samolotu - w tym telefonów - nie powoduje zakłóceń w urządzeniach i systemach nawigacyjnych;
• zagwarantowanie, że telefony komórkowe nie powodują zakłóceń w naziemnych sieciach telefonii komórkowej, ale łączą się wyłącznie z pokładową stacją bazową mającą łączność z siecią naziemną dzięki satelicie;
• wprowadzenie jednolitych zasad i norm, tak aby pokładowe stacje bazowe mogły działać podczas lotu nad różnymi państwami członkowskimi UE.

Podejście europejskie posłużyło jako wzór do naśladowania w innych częściach świata. Kilka pozaeuropejskich linii lotniczych (w tym: Qantas, Emirates, Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) przeprowadzało testy usługi lub ją oferują, a w odpowiednie rozwiązania techniczne wyposażonych jest ok. 40 samolotów. Inne linie lotnicze poinformowały o podobnych zamiarach. Przeważający na świecie standard GSM (obejmujący dziś już blisko 3 mld osób) stanowi o atrakcyjności modelu, w którym pasażerowie mogą korzystać z własnych telefonów komórkowych.

Usługi telefonii komórkowej udostępniane w samolocie są usługami telekomunikacyjnymi o charakterze ogólnoeuropejskim. W kwietniu 2008 r. Komisja przyjęła dwa środki:
• decyzję ustanawiającą zharmonizowane parametry techniczne urządzeń pokładowych stosowanych w telefonii komórkowej na pokładzie samolotów w Unii Europejskiej. Ustanowienie parametrów gwarantuje, że urządzenia nie powodują zakłóceń i umożliwia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) udzielanie urządzeniom w różnych typach samolotów świadectw o zdatności do lotu. Decyzja ma moc prawną, co gwarantuje, że we wszystkich samolotach stosowane są urządzenia tego samego typu.
• zalecenie w sprawie zharmonizowanego podejścia w zakresie udzielania koncesji, które ma na celu wzajemne uznawanie krajowych procedur udzielania zezwoleń.

"Roaming lotniczy" czyli wykonywanie połączeń i wysyłanie wiadomości tekstowych z pokładu samolotu uznawane jest za międzynarodowy roaming podobny do usług naziemnych. Przykłady pierwszych usługodawców wskazują na taryfy znacznie poniżej oferowanych w przeszłości usług telefonii stacjonarnej na pokładzie samolotu za pośrednictwem satelity. Telefonia komórkowa podczas lotu nie wchodzi w zakres działań podejmowanych przez Komisję w odniesieniu do taryf za transmisję danych i połączenia w roamingu, ponieważ jest uznawana za innowacyjną usługę na wschodzącym rynku i stąd podlega ona swobodnej wycenie dostawców usług. Mimo to Komisja ze swej strony ściśle monitoruje ceny konsumpcyjne i ich przejrzystość.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.