Sieć pełna niebezpieczeństw. Jakie metody hakerzy stosują najczęściej?

Sieć pełna niebezpieczeństw. Jakie metody hakerzy stosują najczęściej?14.04.2015 15:54
Źródło zdjęć: © Artur Marciniec - Fotolia.com

Verizon, amerykański gigant telekomunikacyjny, opublikował wyniki swojego corocznego raportu na temat bezpieczeństwa w internecie. Wyróżnił w nich sposoby, za pomocą których hakerzy najczęściej zyskują dostęp do chronionych danych firm i instytucji. Mimo że użytkowników sieci nieustannie uczula się na typowe zagrożenia, to metody hakerów pozostają skuteczne, chociaż nie zmieniają się od lat.

W raporcie Verizona uwzględniono niemal 80 tysięcy incydentów bezpieczeństwa z 61 krajów, w tym 2122 potwierdzonych włamań. Aż 96 procent z nich było wynikiem zastosowania przez hakerów znanych i dobrze opisanych metod, praktycznie niezmiennych od dekady. I to nawet mimo tego, że istnieją przeciwko nim skuteczne zabezpieczenia. Pokazuje to z jednej strony, że wiele firm i instytucji ciągle nie chroni się dostatecznie dobrze, a z drugiej – że wciąż najsłabszym ogniwem pozostaje w nich człowiek. Inaczej mówiąc – użytkownicy internetu wciąż dają się nabierać na najprostsze sztuczki.

Najwięcej przypadków włamań zanotowano za pośrednictwem aplikacji webowych – różnego rodzaju dostępnych przez przeglądarkę systemów pocztowych, administracyjnych, itp. Hakerzy najczęściej logowali się do nich zdobytymi w inny sposób danymi dostępowymi i bez problemu wyciągali interesujące ich informacje. Na drugim miejscu znajdowały się systemy sklepów internetowych, do których dostawano się w podobny sposób. Dopiero trzecie miejsce zajęły w raporcie zaplanowane i bardziej złożone ataki, klasyfikowane jako "cyberszpiegostwo".

A w jaki sposób hakerzy zdobywali potrzebne do wejścia loginy i hasła? Tu najskuteczniejszą metodą pozostaje wciąż phishing – masowe wysyłanie odpowiednio spreparowanych wiadomości, najczęściej mailowych. I chociaż wydawałoby się, że wszyscy doskonale już wiedzą, by nigdy nie otwierać podejrzanych wiadomości, nie klikać w linki nieznanego pochodzenia i przede wszystkim nie podawać swojego hasła poza zaufaną witryną logowania, to phishing wciąż jest przerażająco skuteczny.

Według informacji, uzyskanych przez autorów raportu, maile phishingowe czytane są w aż 23 procentach przypadków. 11 procent ich odbiorców klika zaś w zawarte w środku odnośniki. Później wystarczy już, by chociaż jeden z nich (w ramach danej organizacji) niefrasobliwie podał swoje dane, a system stoi przed włamywaczami otworem.

Tak przeprowadzane ataki były szczególnie skuteczne w tych obszarach firm i organizacji, przez które każdego dnia przewija się bardzo duża liczba maili – a więc wszelkiego rodzaju działy komunikacyjne, prawne czy obsługi klienta. Można się domyślać, że ich pracownicy zmuszeni są do czytania każdego dnia takich ilości informacji, że w pewnym momencie tracą czujność, stając się podatnymi na atak. I tutaj nie pomogą nawet najbardziej wyrafinowane zabezpieczenia – trzeba być po prostu nieustannie ostrożnym, nawet mimo natłoku pracy.

_ DG _

Zobacz także: Waszyngton nowym celem ataków hakerów

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.