Rośnie pokolenie fonoholików. Co dziesiąty nastolatek nie rozstaje się z telefonem

Rośnie pokolenie fonoholików. Co dziesiąty nastolatek nie rozstaje się z telefonem07.11.2019 06:12
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

"Always on" – tak można dziś scharakteryzować młodych, którzy praktycznie nie wylogowują się z sieci. Są przemęczeni i przeładowani informacjami. Bo nowe technologie – jak przypominają eksperci – to nie tylko wielkie możliwości, ale też mowa nienawiści, cyberprzemoc i inne zagrożenia w internecie.

Jednym z nich jest uzależnienie od internetu. Już co dziesiąty uczeń w wieku 12-19 lat nie rozstaje się z telefonem (dane w artykule za ostatnią edycją badania Fundacji Dbam o Mój Z@sięg – "Młodzi cyfrowi"). Takie osoby praktycznie nie wylogowują się z sieci. A przy tym 97 proc. badanych z internetu korzysta w smartfonie. Co trzeci sięga po telefon kilkadziesiąt razy dziennie, co czwarty budzi się w nocy, by do niego zajrzeć. 25 proc. postrzega siebie jako fonoholików, a jedna trzecia podejmuje próby ograniczenia korzystania ze smartfonu.

– Mamy dziś do czynienia z pokoleniem, które nie zdaje sobie sprawy, kiedy jest w sieci, a kiedy poza nią – komentuje dr Maciej Dębski, prezes Fundacji Dbam o Mój Z@sięg. – 10 proc. badanych korzysta z internetu cały czas, a 25 proc. więcej niż 7 godzin dziennie. Taką postawę nazywamy "always on", czyli w ciągłej gotowości do kontaktu. Według naszych badań 19 proc. młodych to osoby patologicznie przywiązane do telefonu. Kolejne 20 proc. plasuje się powyżej średniej.

Dr Dębski przeprowadził eksperyment, w którym na 72 godziny zabrał młodym telefony. – Eksperyment spodobał się uczestnikom, część nawet przedłużała ten czas. Co zyskali? Średnio 4 dodatkowe godziny dziennie. Brak dostępu do telefonów najgorzej zniosły… matki, które nie mogły się skontaktować ze swoimi dziećmi. Ta nadmierna opiekuńczość u części rodziców to także problem – sugeruje dr Dębski.

Cyberzwiązki

Granica między byciem online i offline zaciera się. Co dziesiąty nastolatek jest w związku z osobą, którą zna wyłącznie przez internet. Z kolei na syndrom FOMO (strach przed brakiem dostępu do informacji) może cierpieć już 14 proc. uczniów. 28 proc. odczuwa niepokój lub zdenerwowanie, gdy nie wie, co planują lub robią w sieci inni. Z drugiej strony, co czwarty nastolatek czuje się przeciążony nadmiarem informacji.

Źródło zdjęć: © Pixabay.com
Źródło zdjęć: © Pixabay.com

– 26 proc. uczniów deklaruje, że regularnie korzysta z telefonu i internetu tuż przed zaśnięciem. A przecież powinni odkładać smartfony co najmniej na godzinę przed pójściem do łóżka! 15 proc. sięga po aparat tuż po przebudzeniu. Co dziesiąty potrafi się obudzić, by skorzystać z telefonu w nocy. Młodzi są dziś niewyspani, przemęczeni, przeładowani informacjami – tłumaczy dr Dębski.

Internet służy też dziś nie tylko pozyskiwaniu informacji czy podglądaniu innych, ale przede wszystkim kreacji. I to niemającej zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Co piąty badany przyznaje, że to, co publikuje w sieci o sobie, nie jest prawdą. Wymarzony wizerunek młodzi tworzą w mediach społecznościowych. Dziś każdy ma w nich średnio 3-4 konta.

Cyberprzemoc, fake news i rodzice

Dużą rolę mają dziś do odegrania rodzice. I sporo muszą nadrobić. 10 proc. badanych przyznaje, że dorośli w ogóle nie interesują się ich życiem cyfrowym. Co trzeci twierdzi, że nie mają pojęcia do czego ich dzieci wykorzystują internet.

Nastolatkowie nie mają też zbyt dobrego zdania o kompetencjach cyfrowych rodziców. Prawie połowa badanych nastolatków przyznaje, że pomaga rodzicom rozwiązywać problemy związane z korzystaniem z sieci. A przecież powinno być na odwrót: to rodzice powinni uczyć, jakie są zasady bezpiecznego korzystania z internetu.

Źródło zdjęć: © iStock.com | djedzura
Źródło zdjęć: © iStock.com | djedzura

– Rodzice potrzebują wsparcia. Powinniśmy położyć nacisk na podnoszenie kompetencji cyfrowych dorosłych tak, aby m.in. nie bali się zaangażować w grę, w którą gra ich dziecko. Potrzeba także uwrażliwienia na miękkie kompetencje rodzicielskie: obecność, uważność, wspólne spędzanie wolnego czasu – wylicza dr Maciej Dębski.

Często wszystko zaczyna się od tego, że jedynym dostępnym dla dziecka światem jest ten cyfrowy. Maluchy dostają telefon czy tablet do ręki w czasie posiłków, gdy się nudzą lub wtedy, gdy rodzice potrzebują czasu dla siebie. Nie mają atrakcyjnej alternatywy w realnym świecie.

– Tablet w rękach 3-latka nie powinien być cyfrową nianią. Chcemy dostarczać rodzicom narzędzia, które pomogą im dobrze wypełniać swoją rolę także w świecie online. Być mądrym przed szkodą. Nieroztropne korzystanie z sieci może być bardzo kosztowne – ostrzega dr Dariusz Cupiał, pomysłodawca i koordynator programu Inicjatywa Tato.Net.

O wyzwaniach, jakie stoją przed ojcami już 16 listopada będą dyskutowali uczestnicy 11. Międzynarodowego forum organizowanego właśnie przez Inicjatywę Tato.net – tym razem pod szyldem "Jak być ojcem w epoce fake news".

W większości domów nie ma też zasad korzystania z nowych technologii. 60 proc. badanych przyznaje, że rodzice nie uczą ich odpowiedzialnego sięgania po telefon czy do sieci. Obniża się też wiek, w którym dzieci dostają własny smartfon. Dziś to 9-latkowie, a w dużych miastach nawet 8-latkowie.

Jest moc, jest odpowiedzialność

W inicjatywy uświadamiające potencjalne zagrożenia, jakie wiążą się z niewłaściwym korzystaniem z internetu, włącza się także biznes. W 27 krajach na świecie firma Orange rozpoczęła działania pod hasłem "Mamy wielką moc. Mamy wielką odpowiedzialność".

– Jesteśmy firmą technologiczną i to, że ułatwiamy dostęp do nowoczesnych technologii, daje nam nie tylko moc i stwarza niesamowite możliwości, ale też narzuca odpowiedzialność. I dziś chcemy przypominać naszym klientom, że internet i telefon to potężne narzędzia, z których należy korzystać, ale w sposób racjonalny – mówi Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska.

Równocześnie Fundacja Orange prowadzi programy edukacyjne pokazujące młodym, jak być świadomym użytkownikiem internetu. Od niedawna działa portal Razem w sieci, na którym rodzice znajdą praktyczne informacje i wskazówki dotyczące korzystania przez dzieci z internetu.

Firma oferuje też narzędzia ochrony rodzicielskiej, w tym m.in. usługę Bezpieczny Starter czy Chroń Dzieci w Sieci, które pomagają chronić najmłodszych przed dostępem do nieodpowiednich treści.

– Pamiętajmy tylko, że nie ma zabezpieczeń absolutnych. Prawdziwe zabezpieczenia powinny być w głowie i sercu, nie na poziomie technologii. Wystarczy, że dziecko odłoży własny telefon na bok i sięgnie po aparat kolegi. Korzystajmy z aplikacji monitorujących, blokujmy dostęp do niewłaściwych treści, ale przede wszystkim rozmawiajmy i uczmy młodych mądrego korzystania z technologii. Bądźmy tymi, którzy wprowadzają ich w cyfrowy świat – apeluje Artur Józefiak, specjalista ds. cyberbezpieczeństwa.

Partnerem artykułu jest firma Orange

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.