Refurb i inne chwyty. 5 podstępnych praktyk stosowanych przez sprzedawców sprzętu elektronicznego

Refurb i inne chwyty. 5 podstępnych praktyk stosowanych przez sprzedawców sprzętu elektronicznego01.09.2014 11:38
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Kupując nowy aparat, kamerę, sprzęt DVD czy projektor – uważaj. Zdarza się, że zanim urządzenie trafi w twoje ręce jest aktywnie użytkowane przez pracowników sklepu i wcale nie nowe, albo że nieświadomie kupujesz sprzęt, na którego naprawę czy aktualizację nie będziesz mógł liczyć po upływie terminu gwarancji. Takie praktyki są na ogół legalne, ale obliczone na nieuwagę klienta, więc nie do końca wobec niego uczciwe. O czym musisz wiedzieć wchodząc do sklepu z elektroniką? Pięć częstych pułapek.

Sprzęt refurb

To częsta praktyka zarówno producentów, jak i sprzedawców, którzy po wejściu w życie przepisów umożliwiających klientom zwroty urządzeń bez podania przyczyny, po fabrycznym odnowieniu i oczyszczeniu urządzeń, umieszczają je z powrotem na sklepowych półkach – często w promocyjnej i kuszącej cenie. Praktyka jest legalna i uczciwa pod warunkiem, że konsument zdaje sobie sprawę, że urządzenie nie jest zupełnie nowe i mogło być użytkowane przez innych. Opakowanie, w którym znajduje się sprzęt musi być odpowiednio oznakowane, a przekaz zupełnie jasny. Niestety – nie zawsze tak jest.

Zdarzają się sytuacje, że sprzedawcy przemilczają kwestię regeneracji i nie informują klientów o tym, że urządzenie nie jest fabrycznie nowe. Wówczas sprzęt „regenerowany” znajduje się na półce albo bez tej informacji, albo z enigmatycznym znaczkiem refurb edition, który nie dla każdego jest jasny, a często wzbudza wręcz poczucie, że jest to swego rodzaju wyjątkowa edycja.

Sprzęt powystawowy

Kupując sprzęt elektroniczny po obniżonej cenie warto dopytać sprzedawcę, czy nie był on elementem sklepowej wystawy. Niedawno internet obiegła historia klienta, który kupił profesjonalny aparat fotograficzny po obniżonej cenie 11 tys. złotych jako nieużywany sprzęt powystawowy. Po powrocie do domu okazało się, że z aparatu korzystali najpewniej wszyscy pracownicy sklepu i potencjalni klienci, którzy zrobili nim łącznie 23 tys. zdjęć!

Dożywotni serwis

Producenci bardzo często chwalą się dożywotnim serwisowaniem swoich urządzeń. Dla niezorientowanego klienta "dożywocie" może tutaj jednak nie być jednoznaczne. Przekonanego o tym, że firma zaopiekuje się jego sprzętem nawet za 20 lat, czeka rozczarowanie. "Dożywotni" serwis nie odnosi się bowiem do życia samego urządzenia, lecz życia danego modelu. Jeśli więc model kamery X, którego produkcja zakończyła się w pięć lat temu zepsuje się, nie można liczyć na jego serwisowanie.

Sprzedaż modeli, które już dalej nie będą wspierane

Nieświadomy klient może także paść ofiarą promocji, w ramach której może taniej zakupić ostatnie urządzenia modelu, którego produkcja właśnie została zakończona. Oznacza to często, że producent nie będzie oferował aktualizacji, nowych funkcji ani ulepszeń, a sam produkt nie będzie dalej rozwijany. W ten sposób użytkowanie urządzenia będzie o wiele mniej satysfakcjonujące, a z czasem nawet utrudnione.

Niby obniżki

Praktyką bardzo często stosowaną, nie tylko w branży elektronicznej, jest eksponowanie "promocyjnych" cen sprzętu, które w rzeczywistości wcale promocyjne nie są. I tak na półkach stają urządzenia w cenach pozornie niższych niż pierwotne, a w rzeczywistości w takich samych, a nawet wyższych. Sprzedawcy ukrywają standardową cenę, albo podwyższają ją na jakiś czas, właśnie po to, by w wybranym przez siebie momencie zasygnalizować jej obniżenie. Niezorientowany klient wychodzi ze sklepu zadowolony –. udało mu się kupić urządzenie w okazyjnej cenie. Dopiero po porównaniu ofert innych sklepów okazuje się, że tak naprawdę sporo przepłacił.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.