Raport na temat amerykańskich mediów: Internet pokonał gazety

Raport na temat amerykańskich mediów: Internet pokonał gazety20.03.2009 15:04
Źródło zdjęć: © WP.PL

W 1994 roku jedna trzecia obywateli USA czytała przynajmniej jedną gazetę. Obecnie odsetek ten spadł do poziomu 25 procent. Dla wydawnictw prasowych ostatni raport na temat sytuacji na amerykańskim rynku medialnym nie mógł wypaść gorzej. W 2008 roku po raz pierwszy doszło do sytuacji, w której więcej Amerykanów skorzystało z serwisów internetowych niż z drukowanych gazet w celu zdobycia informacji. Wprawdzie dla obywateli USA wiadomości są w dalszym ciągu istotne, jednak coraz mniej ludzi jest skłonnych za nie płacić. Są to najważniejsze wnioski z liczącego 800 stron dokumentu opisującego stan mediów w USA, a sporządzonego przez instytut badawczy Pew Research mający siedzibę w Waszyngtonie.

Szósty z kolei raport na temat sytuacji amerykańskich mediów jest jednocześnie dla gazet najmniej optymistyczny –. napisali eksperci. Może być jednak jeszcze gorzej: w roku 2009 w obliczu dramatycznego kryzysu gospodarczego amerykański rynek prasowy przeżyje swój "najgorszy rok w historii". Ze stratami w 2008 roku pogodzić musiały się także czasopisma, stacje radiowe i lokalni nadawcy telewizyjni w USA. Natomiast zwycięzcami – obok usługodawców internetowych – powinni czuć się przede wszystkim nadawcy serwisów informacyjnych.

Czynione przez wydawnictwa próby odrabiania w Internecie strat, które gazety ponoszą od lat z powodu zmniejszających się nakładów i wpływów z reklam, okazały się zdaniem analityków "daremnym trudem". Wydawnictwa nie znalazły jeszcze pomysłu na przezwyciężenie kryzysu gazetowego, a wśród ich działań dominuje "model biznesowy rodem z minionego stulecia". Tradycyjne formy reklamy w przyszłości będą w stanie tylko częściowo pokryć koszty niezbędne do utrzymania wykwalifikowanych dziennikarzy. Z drugiej strony przesadą byłoby wygłaszanie twierdzeń o śmierci tradycyjnej żurnalistyki, przed którą w obliczu kryzysu amerykańskich gazet ostrzegali komentatorzy i eksperci medialni.

Z powodu recesji i częstszego wykorzystywania Internetu w charakterze źródła informacji wydawnictwa mają "coraz mniej czasu (...) na wypracowanie nowego modelu biznesowego i zabezpieczenia sobie finansowej przyszłości" –. napisali eksperci. W ubiegłym roku liczba Amerykanów, którzy odwiedzali 50 najważniejszych internetowych serwisów informacyjnych, zwiększyła się o 24 procent. W roku 2007 ten sam wskaźnik wynosił zaledwie 8 procent. Z drugiej strony w 2008 roku przychody internetowych serwisów informacyjnych wzrosły tylko w niewielkim stopniu.

Łączny nakład amerykańskich gazet spadł w 200. roku o 4,6 procent do poziomu dziennego nakładu w wysokości około 48 milionów egzemplarzy. Obroty branży gazetowej wyniosły w 2008 około 38 miliardów dolarów (28,2 miliarda euro), przy czym wydawnictwa były wciąż w stanie wypracować zadowalające zyski. Mimo to te ostatnie były o 14 procent niższe w porównaniu z 2007 rokiem i o 23 procent mniejsze niż rok temu.

Od 200. do końca 2009 roku zlikwidowano co czwarte stanowisko pracy w redakcjach gazet – wynika z analizy Pew Research. W samym tylko 2008 roku liczba dziennikarskich etatów zmalała o około 5000 (czyli o 10 procent). Boomu w branży informacyjnej doświadczyli jedynie ogólnokrajowi nadawcy, tacy jak CNN, MSNBC i Fox News. W spektakularnym roku wyborczym 2008 liczba widzów programów informacyjnych i publicystycznych wzrosła o 38 procent, a zyski zwiększyły się o 33 procent.

Do istotnych nowych albo utrzymujących się trendów instytut zalicza rosnące znaczenie blogów, dziennikarzy obywatelskich i sieci społecznościowych, takich jak Twitter albo YouTube. Z kolei zyskujące do tej pory na znaczeniu media przeznaczone dla mniejszości etnicznych – na przykład hiszpańskojęzycznych lub czarnoskórych Amerykanów – są coraz bardziej dotknięte kryzysem.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.