Raport: ceny wielkich paneli LCD ciągle rosną

Raport: ceny wielkich paneli LCD ciągle rosną02.06.2009 15:59
Źródło zdjęć: © IDG

Według szacunków zajmującej się analizami rynku firmy iSuppli ceny paneli LCD z przekątnymi powyżej 26 centymetrów (10 cali) w maju 2009 roku stale wzrastały. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest przede wszystkim rosnąca sprzedaż notebooków i nieprzerwanie dobre wyniki sprzedaży odbiorników TV. Jeszcze w ubiegłym roku producenci paneli ponieśli dość dotkliwe straty. W następstwie nadmiernego rozwoju mocy produkcyjnych rynek został dotknięty dużym spadkami cen. Wygląda jednak na to, że teraz dla producentów nadchodzą lepsze czasy – twierdzi branżowy magazyn "Digitimes" powołujący się na dane iSuppli.

Ceny paneli LCD stosowanych w telewizorach, notebookach i monitorach do pecetów w maju wzrosły o 2 do 8 dolarów –. co daje znacznie lepszy wynik, niż się spodziewano. Analitycy iSuppli zakładają, że ten trend będzie się utrzymywał także w czerwcu i lipcu, bowiem sprzedaż telewizorów z ekranami LCD i notebooków będzie się w dalszym ciągu doskonale rozwijała. Podczas gdy obroty na rynku USA ulegają spowolnieniu, tzw. pakiet koniunkturalny chińskiego rządu silnie napędza wzrost sprzedaży w Państwie Środka. Także specjaliści z IDC dostrzegali niedawno oznaki poprawy na rynku pecetów.

Wzrost cen paneli LCD leży jak najbardziej w interesie producentów. Według szacunków iSuppli obecnie większość z nich osiąga dochody, które pozwalają jedynie na pokrycie kosztów. Z tego powodu należy się spodziewać, że zapasy magazynowe, które w przypadku niektórych typów paneli skurczyły się już do bardzo niewielkich rozmiarów w krótkiej, a także w średnioterminowej perspektywie nie będą zwiększane. Wielu wytwórców zredukowało produkcję, aby ustabilizować ceny –. i jak potwierdza iSuppli, te środki przynoszą pożądane efekty. 32-calowe panele LCD dla telewizorów w pierwszym kwartale tego roku osiągnęły krytyczne minimum na poziomie 153 dolarów za sztukę. W drugim kwartale ceny wspięły się ponownie do 174 dolarów – zaś w trzecim kwartale iSuppli spodziewa się cen sprzedaży nawet na poziomie 185 dolarów za sztukę. Czy i na jaką skalę te wzrosty będą miały przełożenie na ceny urządzeń końcowych, zależy już od rozwoju sytuacji na rynku i od strategii cenowych stosowanych przez producentów notebooków i
telewizorów LCD.

Komentarz redakcji

Raport iSuppli może napawać optymizmem, jednak naszym zdaniem warto odnieść się do niego z dystansem. Omawiając temat wzrostu cen paneli LCD, nie sposób nie zauważyć ogólnego trendu związanego z sytuacją dolara. A przecież właśnie w tej walucie wciąż rozliczane są transakcje między producentami. Od jakiegoś czasu dolar wyraźnie osłabia się, choćby w stosunku do euro i franka szwajcarskiego, więc naszym zdaniem zwyżka cena paneli LCD rozliczanych w dolarach to zwykła korekta techniczna, a nie zmiana tendencji na tym rynku.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.