Przyczajone radiowozy naszpikowane elektroniką

Przyczajone radiowozy naszpikowane elektroniką18.12.2012 13:50
Źródło zdjęć: © osclbn fotoradary.net.pl

Zapewne niektórzy kierowcy, a zwłaszcza ci korzystający na co dzień z CB radia, orientują się, że Inspekcja Transportu Drogowego została wyposażona w nowe, nieoznakowane radiowozy z fotoradarami. Postanowiliśmy przyjrzeć się im bliżej i sprawdzić co znajduje się na ich pokładzie. Czy jest się czego obawiać?

Kierowcy, którzy jeszcze nie wiedzą o nowych radiowozach ITD, być może już niedługo będą mieli okazję na własnej skórze przekonać się o ich istnieniu, gdy tylko otrzymają list z mandatem za popełnione wykroczenie. Na polskie drogi wyjechało kilkadziesiąt nieoznakowanych radiowozów czyhających na piratów. Niedawno serwis MOTO.WP.PL prezentował pełną listę nowych nabytków ITD, wraz z ich numerami rejestracyjnymi.

Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz Inspekcji transportu drogowego?

Nowe samochody zostały naszpikowane nowoczesną elektroniką i urządzeniami, które mają za zadanie jeszcze skuteczniej wychwytywać piratów drogowych. Choć są nieoznakowane, kierowcy wprawnym okiem będą mogli je dostrzec. Jednak uprzedzamy - nie będzie to łatwe. Jeśli nie przestrzegamy ograniczeń prędkości i we wstecznym lusterku albo tuż przy drodze, w ostatniej chwili, dostrzeżemy radiowóz ITD, z pewnością będzie już za późno - w większości takich przypadków zostaniemy zarejestrowani, a do naszej skrzynki pocztowej niebawem trafi powiadomienie o popełnieniu wykroczenia.

Z zewnątrz na pierwszy rzut oka nowe radiowozy ITD nie wyróżniają się niczym szczególnym - ot zwykłe czarne, granatowe lub srebrne Fordy Mondeo i Focusy jakich mnóstwo na naszych drogach. Pojazdy idealnie wtapiają się w otoczenie. Jednak gdy przyjrzeć się im bliżej, można dostrzec kilka charakterystycznych szczegółów.

Z przodu pojazdów, na wysokości atrapy maski (tzw. grilla) została zainstalowana głowica radaru - to dość duży, okrągły plastikowy element w kolorze czarnym - skierowana pod kątem 2. stopni w lewo lub prawo (operator sam ustawia stronę). Dodatkowo na dolnej części przedniego zderzaka znajdują się dwie ksenonowe lampy błyskowe, które w razie potrzeby mają doświetlać fotografowane obiekty. Są one niezbędne do pracy w warunkach nocnych. Inspektorzy mogą też ustawić na dachu dodatkową lampę ksenonową mocowaną za pomocą magnesu do karoserii auta.

Z tyłu pojazdu znajduje się kilka zewnętrznych anten. Jedna z nich zapewnia łączność CB. Są też trzy anteny odpowiedzialne za bezprzewodową transmisję danych. Radiowozy, w zależności od lokalizacji, będą wykorzystywały technologie CDMA, GPRS, EDGE, UMTS, HSPA lub LTE. Na pokładzie zainstalowano różne modemy, w tym dwa CDMA oraz jeden GSM. Oczywiście transmisja danych jest zaszyfrowana, a zapewnia ją operator sieci Plus GSM.

Źródło zdjęć: © (fot. osclbn fotoradary.net.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. osclbn fotoradary.net.pl)

Radiowozy wyposażone w nowe mobilne fotorejestratory są tylko jednym z elementów systemu. Zarejestrowane materiały z wykroczeniami, po weryfikacji przez inspektorów, przekazywane są droga radiową do bazy danych Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym - tego samego, które zajmuje się zdjęciami ze stacjonarnych fotoradarów. Zdjęcia mogą też być przekazywane poprzez interfejs USB, LAN lub sieć Wi-Fi.

Charakterystyczne dla nowych radiowozów są tylne szyby, które zostały mocno przyciemnione. Nieco mniej rzucającym się w oczy elementem jest kamera mobilnego fotorejestratora z obiektywem - japońska konstrukcja firmy Tamron ma średnicę 6. mm i jest naprawdę sporych rozmiarów. Urządzenie wraz z tabletem sterującym jest zainstalowane wewnątrz pojazdu w środkowej części kokpitu i istnieje możliwością jego szybkiego demontażu.

Najmocniejsza strona nowych radiowozów ITD

Najmocniejszą stroną nowych radiowozów jest funkcja mobilnych fotorejestratorów. Umożliwiają one wykonywanie zdjęć w ruchu. Rejestrują wykroczenia popełniane przez kierowców w taki sposób, że nawet nie jest konieczne zatrzymywanie sprawców - ci będą zatrzymywani do kontroli jedynie w szczególnych sytuacjach. Funkcjonariusze chwalą się, że nowe urządzenia podczas zaledwie 3 godzin pracy potrafią zarejestrować ponad 50. zdjęć z wykroczeniami kierowców. To prawie 3 zdjęcia na minutę, co jest naprawdę imponującym wynikiem.

Co tak naprawdę kryje się we wnętrzu radiowozu?

Wspomniany wcześniej mobilny fotorejestrator to czeska konstrukcja AD9 C firmy RAMET C.H.M.a.s. Jedno urządzenie łączy w sobie aż trzy funkcje: fotoradaru, wideorejestratora i systemu odczytywania numerów tablic rejestracyjnych.

AD9 bazuje na radarze dopplerowskim. Działa w paśmie 34,3 GHz i 34,0 GHz, charakteryzuje go moc od 0,3 mW do 2 mW. Jego wiązka jest bardzo wąska - ma szerokość zaledwie 5 stopni. Podczas postoju radar pozwala mierzyć i dokumentować prędkość samochodów poruszających się w obu kierunkach, w zakresie od 2. do 250 km/h. Ponadto mobilny fotorejestrator umożliwia mierzenie prędkości w ruchu. Pozwala dokonać pomiarów prędkości samochodów poruszających się przed radiowozem - wówczas pomiar bazuje na czujnikach mierzących prędkości radiowozu. Kontrola może odbywać się na dystansie do 60 m z dokładnością do 3 km/h (w przypadku pomiaru do 100 km/h) lub 3 proc. (w przypadku pomiaru powyżej 100 km/h).

Źródło zdjęć: © (fot. osclbn fotoradary.net.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. osclbn fotoradary.net.pl)

W momencie, w którym pojazd mijający radiowóz popełnia wykroczenie, automatycznie wykonywane jest zdjęcie przy pomocy kamery. Duńska konstrukcja firmy JAI oferuje rozdzielczości 1,4 Mpx i generuje czarno-biały obraz.

Lampy błyskowe mogą być wyzwalane automatycznie lub ręcznie. Ponadto radiowozy są przystosowane do montażu promienników podczerwieni (IR), które bez żadnych błysków zapewnią widoczność fotografowanych obiektów, jednak jak na razie nie są w nie wyposażone.

Źródło zdjęć: © (fot. osclbn fotoradary.net.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. osclbn fotoradary.net.pl)

Ustawiona tolerancja

Z pewnością dla większości z nas interesująca jest kwestia możliwości ustawienia tzw. tolerancji. Nie ma z góry ustalonych przedziałów. Inspektorzy mają możliwość dowolnej zmiany tolerancji prędkości, od której wyzwalane są zdjęcia.

Co ciekawe, nowy mobilny fotorejestrator ITD posiada system wideorejestracji, który pozwala mierzyć i rejestrować prędkości oraz dokonywać pomiaru średniej prędkości pojazdów na wybranym odcinku drogi w postaci materiału wideo. W praktyce wygląda to tak, że pojazd patrolowy dokonuje pomiarów prędkości uczestników ruchu i wykonuje zdjęcia. W ten sposób może szybko zarejestrować wiele wykroczeń.

Dwa komputery

Zdjęcia przetwarzane są przez komputer fotoradaru. Dodawane są do nich dodatkowe informacje, takie jak kierunek jazdy, zarejestrowana prędkość oraz data i czas popełnienia wykroczenia. Zdjęcia wyświetlają się również na kolorowym ekranie tabletu sterującego firmy Fujitsu Siemens, co pozwala zweryfikować ich jakość. Materiały dotyczące wykroczeń zapisywane są w pamięci komputera przemysłowego urządzenia integrującego. Ten komputer, w połączeniu z modemem i specjalnym kontrolerem nadzorującym prace wszystkich urządzeń zapewnia transmisję danych do centrali GITD. Magnetyczne dyski talerzowe dysponują pojemnością, która pozwala na zapisanie kilkudziesięciu tysięcy zdjęć. W sytuacji, w której cała przestrzeń dyskowa zostałaby wykorzystana, najnowsze wykroczenia nadpisują te najstarsze.

Źródło zdjęć: © (fot. PPHU Maciej Grot)
Źródło zdjęć: © (fot. PPHU Maciej Grot)

A co w bagażniku?

W bagażniku samochodu patrolowego jest zestaw akumulatorów zasilających wszystkie urządzenia mobilnego fotorejestratora oraz przetwornica 1. V/230 V do zasilania lamp błyskowych. Baterie zapewniają pracę na postoju przy wyłączonym silniku i są ładowane podczas jazdy. Nowy, w pełni naładowany akumulator powinien zapewnić do 8 godzin pracy fotoradaru bez użycia lamp błyskowych (z lampami będzie to około 150 błysków). Jednak baterie służą również do zasilania pozostałej aparatury radiowozu, więc przybliżony czas pracy całego zestawu powinien wynieś od 4 do 6 godzin.

Urządzenia są przystosowane do pracy 2. godziny na dobę, przez cały rok, niezależnie od pogody. Nie straszne im są tez niskie i wysokie temperatury: od -10 do +60 stopni Celsjusza. Nowy nabytek ITD jest współfinansowany przez Unię Europejską.

sw/gb/sw

Źródło: PPHU Maciej Grot, Michał Jagusiak, fotoradary.net.pl, SW, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.