Potężna kara za rozwiązanie umowy z UPC. Zrozpaczony klient ma zapłacić blisko 10 razy więcej niż wcześniej mu powiedziano

Potężna kara za rozwiązanie umowy z UPC. Zrozpaczony klient ma zapłacić blisko 10 razy więcej niż wcześniej mu powiedziano16.02.2018 14:35
Źródło zdjęć: © flickr.com

Po przeprowadzce jeden z klientów UPC rozwiązał z dostawcą umowę, bo ten nie dysponował infrastrukturą w jego nowym miejscu zamieszkania. Oddając sprzęt, usłyszał, że będzie musiał zapłacić 450 zł kary za przedwczesne jej rozwiązanie. Teraz z SMS-a dowiedział się, że będzie to 4 tys. zł.

- Do końca umowy zostało mi 16 miesięcy. Płaciłem po 144 zł w sumie, więc bez rozwiązywania umowy zapłaciłbym około 2 tys. zł i to w ratach. Teraz jednak mam zapłacić 4 tys. zł. Co gorsza, jeszcze w salonie operatora, jak oddawałem sprzęt, pracownik UPC mówił, że kara wyniesie 450 zł - mówi money.pl klient firmy chcący zachować anonimowość.

Ciągle liczy, że uda mu się jeszcze jakoś porozumieć w tej sprawie z UPC, dlatego woli nie ujawniać swojej tożsamości, "żeby, nie drażnić". Co na ten temat mówi prawo? Czy rzeczywiście możliwe jest, by kara za wcześniejsze rozwiązanie umowy, była wyższa od sumy rachunków, które zostały jeszcze do uregulowania?

Za abonament rtv zapłacimy z podwyższanych podatków

W prawie telekomunikacyjnym zapisano, że w przypadku zawarcia umowy promocyjnej "wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta, nie może przekroczyć wartości ulgi (różnica między ceną regularna a promocyjną) przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania”.

A zatem operator policzy nam pozostałe okresy umowy po pełnych stawkach zapisanych w cenniku. Co z tego wynika? Ni mniej, ni więcej niż to, że bardzo mało prawdopodobną jest sytuacja, kiedy taka kara przekroczy sumę pozostałych do zapłacenia rachunków.

Jeżeli wspomnianą karę podzielimy przez 16 miesięcy, otrzymamy ponad 250 złotych. Oznacza to więc, że tyle ulgi miał dostać nasz czytelnik. Oznacza to też, że bez niej płaciłby miesięcznie za pakiet usług UPC około 400 zł.

To nie może być kara umowna

Jak wyjaśnia Olgierd Rudak, prawnik i autor bloga "Czasopismo Lege Artis" zgodnie z przepisami prawa telekomunikacyjnego usługodawca może udzielić abonentowi, który podpisuje umowę na czas oznaczony, ulgę w określonej wysokości. Wartość tej ulgi powinna być określona w zawartej umowie.

- W przypadku wcześniejszego rozwiązania takiej umowy przez klienta operator ma prawo żądać od niego swoistego odszkodowania, którego wysokość nie może być wyższa niż wartość ulgi, proporcjonalnie pomniejszonej za każdy miesiąc, w którym abonent opłacał rachunki - mówi money.pl Rudak.

Jak dodaje, usługodawca nie może też traktować roszczenia jako zryczałtowanej kary umownej. - Kwota do zapłaty przez abonenta musi mieć bezpośredni związek z okresem, przez który klient nie będzie już opłacał rachunków - tłumaczy prawnik.

Kara z SMS-a

O wyjaśnienia poprosiliśmy firmę UPC Polska. Na przesłane pytania nie dostaliśmy jednak żadnej odpowiedzi do czasu opublikowania tego artykułu. Rzecznik firmy napisał tylko "wrócę do Pana możliwie jak najszybciej w tej sprawie".

Pracownicy rozsianych po Polsce biur obsługi klienta, również odmawiali rozmowy z nami, nie chcieli wyjaśniać standardowych procedur w takich przypadkach i odsyłali do centrali. Naszemu czytelnikowi też nie udało się do tej pory uzyskać jakichkolwiek informacji o powodach naliczenia takiej sumy.

- Do UPC nie można normalnie napisać maila z odwołaniem. Do wyboru jest tylko poczta tradycyjna, co w naszych czasach jest dziwaczne, albo czat z konsultantem, którego przez dwa dni nie udało mi się aktywować, a o 4 tys. kary informują w SMS-ie - podsumowuje czytelnik.

Jak rozwiązać umowę z operatorem bez płacenia kary?

Jak już pisaliśmy w WP Finanse, szansę na to daje nam zmiana regulaminu i wycofanie kanału z oferty.Trzeba jednak uważać, gdyż należy to zrobić w odpowiedni sposób. Mały błąd może tu być kosztowny i podobnie jak w przypadku naszego czytelnika, operator może żądać kilku tysięcy złotych.

Pismo z rezygnacją powinno zawierać powód rozwiązania umowy (np. wycofanie jakiegoś kanału z oferty). Ważne są też odpowiednio użyte słowa. Nie wypowiadamy umowy, tylko od niej odstępujemy.

Jak potwierdza UOKiK, jeżeli przedsiębiorca zmienia istotne warunki umowy, np. regulamin, cenę czy programy, konsument powinien mieć zagwarantowaną możliwość odstąpienia od niej.

Operator powinien pisemnie poinformować o zmianie warunków oraz o możliwości odstąpienia od umowy. Jeśli chcemy rozwiązać umowę w związku z istotną zmianą jej warunków, należy to zaznaczyć w piśmie składanym operatorowi.

Źródło artykułu:WP Finanse
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.