Polski producent kolektorów słonecznych w światowej czołówce

Polski producent kolektorów słonecznych w światowej czołówce17.12.2013 11:21
Źródło zdjęć: © © itestro - Fotolia.com

Jak podaje portal forsal.pl, polska firma Watt może niedługo podbić globalne rynki. Co prawda ta marka już jest obecna i ceniona poza granicami Polski, jednak jej właściciele upatrują szansy w zmieniających się przepisach.

Jak podaje serwis internetowy forsal.pl, polska firma Watt może niedługo podbić globalne rynki. Co prawda ta marka już jest obecna i ceniona poza granicami Polski, jednak jej właściciele nie spoczywają na laurach i cały czas rozwijają działalność.

Firma Watt początkowo zajmowała się głównie sprzedażą kolektorów słonecznych innych marek, jednak równolegle prowadzone były prace nad własnymi urządzeniami (pierwszy kolektor założyciel firmy skonstruował w przydomowym garażu w 199. roku) i w 2002 roku sprzedaż kolektorów Watt osiągnęła liczbę 120 sztuk. Wtedy podjęto również decyzję o uruchomieniu seryjnej produkcji. Dziś w fabryce tej firmy powstaje do 800 mkw gotowych kolektorów, czyli tyle, ile w 1998 roku wyniosła powierzchnia wszystkich tego typu urządzeń zainstalowanych w Polsce.

Przełomowym dla firmy okazał się rok 2009. kiedy wyprodukowano kolektor o symbolu 4020S. Urządzenie wysłano do Niemiec, aby uzyskać zaświadczenie o efektywności energetycznej. Na miejscu okazało się, że nowy kolektor przetwarza w ciepło aż 85% energii słonecznej. Wynik był tak szokujący dla pracowników laboratorium, że poprosili o przysłanie kolejnych dwóch egzemplarzy w celu weryfikacji. Testy potwierdziły tę wydajność i Watt 4020S okazał się najbardziej efektywnym kolektorem słonecznym na świecie! Nawet dziś - cztery lata po tym sukcesie, jedynie pięć firm na świecie (w tym Watt) osiągnęło podobny wynik.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Obecnie 6. procent produkcji kierowane jest na eksport. Produkty oznaczone logo Watt sprzedawane są w USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, a także w krajach skandynawskich. W Skandynawii produkty cieszą się szczególną popularnością m.in. ze względu na wysoką wytrzymałość. Urządzenia Watt przeszły tam bardzo intensywne testy, podczas których jako jedyne przetrwały bez uszczerbku mroźną i śnieżną zimę, konkurując z produktami z Niemiec i Turcji. Dzięki tak wysokiej jakości i wydajności udało się przejąć 30 proc. rynku w Finlandii.

Polska jest dziś czwartym rynkiem kolektorów słonecznych na świecie. Rocznie instaluje się na dachach 30. tys. metrów kwadratowych takich urządzeń. Zbliżamy się więc do wyniku Włoch, gdzie montuje się ich więcej jedynie o 10 procent. Watt nadal stara się jednak zdobyć większą część rynku niemieckiego, gdzie instaluje się trzykrotnie więcej kolektorów niż u nas.

Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)
Źródło zdjęć: © (fot. Materiały prasowe)

Swojej szansy Watt upatruje w zmianie przepisów dotyczących państwowych dotacji. Od 1 października wysokość dopłat zależna jest od powierzchni, która faktycznie zamienia energię słoneczną na ciepło. Ta zmiana jest korzystna dla polskiego producenta, ponieważ do tej pory uprzywilejowane w systemie dopłat były chińskie urządzenia o dużej powierzchni, lecz małej efektywności. Sam rynek kolektorów jest bardzo silnie uzależniony od dofinansowań. Jako przykład może służyć rynek słowacki, gdzie po wycofaniu dopłat sprzedaż spadła w ciągu roku o 6. proc.

Aby utrzymać się na powierzchni firma Watt stale się rozwija, dywersyfikując nie tylko rynki sprzedaży, ale również produkty. Cały czas w laboratorium Sebastiana Paszka (właściciela firmy Watt) trwają prace nad kolejnymi usprawnieniami. Patrząc na jego dotychczasowe osiągnięcia, możemy spodziewać się, że jeszcze nie raz udowodni światu wysoką wartość polskiej myśli technicznej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.