Polski lider cyfryzacji: "Nie korzystamy z internetu umiejętnie"

Polski lider cyfryzacji: "Nie korzystamy z internetu umiejętnie"21.01.2013 11:00
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Nowe technologie służą Polakom głównie do rozrywki, niewiele osób
wykorzystuje je umiejętnie, do pracy i nauki - twierdzi lider cyfryzacji w Polsce Włodzimierz
Marciński. Specjalista, powołany z inicjatywy KE, spotkał się w piątek z przedstawicielami mediów.

Lider cyfryzacji (z ang. Digital Champion) to pomysł przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso i jej wiceprzewodniczącej, komisarz ds. agendy cyfrowej Neelie Kroes. W zeszłym roku zaapelowali oni do krajów członkowskich UE o powoływanie specjalistów zajmujących się upowszechnianiem cyfrowych technologii. W Polsce został nim pełnomocnik ministra administracji i cyfryzacji ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji, Włodzimierz Marciński.

Jak wyjaśnił w piątek Marciński, jego celem jest promowanie modelu Polaka, który z nowych technologii korzysta nie tylko biernie, w celu rozrywki, ale również w sposób twórczy, do pracy i nauki. W Polsce, według specjalisty, mamy dwa problemy z cyfryzacją: brak dostępu do nowych mediów oraz niewykorzystywanie ich wszystkich możliwości. Dla Marcińskiego posiadanie e-umiejętności gwarantuje znalezienie pracy na całym świecie. - _ 60 proc. dzieci rozpoczynających dziś edukację w przyszłości będzie prawdopodobnie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją _ - zaznaczył, sugerując, że większość nowych stanowisk będzie wymagała praktycznej znajomości nowych technologii.

Z badań przedstawionych na piątkowym spotkaniu przez prezesa Polskich Badań Internetu, Andrzeja Garapicha, wynika, że polscy użytkownicy nie wykorzystują wszystkich możliwości posiadanych przez nich technologii. Tylko 1. proc. właścicieli smartfonów i telefonów komórkowych z dostępem do internetu łączy się z siecią za pomocą tych urządzeń. Z możliwości łączenia się z internetem za pośrednictwem telewizora korzysta jedynie 3 proc. właścicieli takich urządzeń.

W naszym kraju 65 proc. osób używa internetu przynajmniej raz w miesiącu. 62 proc. spośród tych, którzy tego nie robią, na pytanie o powód, odpowiada, że internet nie jest im potrzebny lub ich nie interesuje. Tylko 3 proc. badanych twierdzi, że nie stać ich na dostęp do sieci. - _ Barierą cyfryzacji nie są już pieniądze _ - uznał Garapich.

Jak zaznaczył, ciężko zmienić zwyczaje polskich internautów. - _ Przyzwyczajamy się do odwiedzania tych samych stron, głównie portali, rzadko szukamy nowości _ - mówił specjalista.

Marciński zapowiedział, że będzie animować współpracę środowisk zajmujących się nowymi technologiami, m.in. biznesu i organizacji pozarządzowych. Jak podkreślił, będzie też przekazywał pomysły związane z cyfryzacją, które się sprawdziły za granicą.

Marciński chce pełnić swoją funkcję poza strukturami Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Według niego działanie w ramach administracji zablokowałoby możliwość szybkiego reagowania w sprawach związanych z cyfryzacją.

Idea powołania lidera cyfryzacji narodziła się w 200. r. w Wielkiej Brytanii. Od tego czasu funkcję tę na wyspach pełni bizneswoman Martha Lane Fox, która wcześniej zrobiła karierę zakładając kilka popularnych portali internetowych. Jako lider cyfryzacji współpracuje z ponad tysiącem brytyjskich firm.

Do tej pory w krajach członkowskich UE powołano 22 liderów cyfryzacji, którzy na wspólnych spotkaniach w Brukseli wymieniają się doświadczeniami w zakresie promowania nowych technologii.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.