Polacy wydali 60 milionów złotych na ebooki

Polacy wydali 60 milionów złotych na ebooki26.10.2015 10:27
Źródło zdjęć: © chip.pl

Sprzedaż ebooków ma na koniec 2015 roku wynieść 60 mln zł netto, a w 2016 nawet 85 mln zł według prognoz Virtualo - jednego z największych dystrybutorów eksiążek w Polsce. Startujące dziś Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie to wydarzenie łączące świat wirtualnych i tradycyjnych czytelników.

Rosnąca dostępność tytułów w wersji cyfrowej, przede wszystkim w segmencie e-booków, ale również audiobooków i w segmencie e-prasy powoduje, że Polacy coraz chętniej czytają w ten sposób. Dla przykładu, aktualnie w ofercie największego dystrybutora znajduje się ponad 43 tys. tytułów w wersji elektronicznej w porównaniu do 37 tys. z końca ubiegłego roku. Co ciekawe, mimo że szacuje się, iż rynek książki elektronicznej stanowi około 2 proc. całego rynku książki w Polsce, to osoby czytające w formie elektronicznej - czytają zdecydowanie więcej, około 30 ebooków rocznie, czyli prawie 3 razy więcej niż tradycyjni czytelnicy.

Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie tańsza. Średnia cena pojedynczego ebooka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30 proc. niższa od książki drukowanej.

- Analizując nasze wyniki sprzedażowe z pierwszych trzech kwartałów br. i porównując sprzedaż e=booków sprzed 5 lat, kiedy wyniosła 2 mln złotych netto, z prognozą na 2015 rok ze sprzedażą na poziomie 60 mln złotych - widać, że polski rynek e-książki ma nadal bardzo duży potencjał - mówi Robert Rybski, Prezes Virtualo. Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla eczytelników - dodaje Robert Rybski.

Jak wynika z danych Virtualo, typowy nabywca ebooka to najczęściej osoba młoda w wieku 25-34 lata lub w wieku 35-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkaniec dużych miast, głównie z województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego, wielkopolskiego lub dolnośląskiego. Również z badania przeprowadzonego pod patronatem Biblioteki Analiz wynika, że 67 proc. czytelników książek cyfrowych ma od 25 do 45 lat. Ebooki kupują częściej mężczyźni, którzy w przypadku księgarni dystrybutora stanowią 60 proc. klientów. Według sprzedawców wynika to z większego zainteresowania panów nowymi technologiami, jednak różnica ta powinna stopniowo się zmniejszać.

Bieżący rok według prognoz Virtualo ma zakończyć się ponad 50-procentowym wzrostem sprzedaży na rynku ebooków. Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie, jak wynika z badań Biblioteki Narodowej nie napawają optymizmem, to rynek książki elektronicznej jest na fali wzrostu. Jak podkreślają sami dystrybutorzy oraz eksperci, rozwój rynku ebooków napotyka również bariery. Dwie główne, które niekorzystnie zakłócają dynamikę wzrostu sprzedaży ebooków w Polsce to wciąż zbyt wysoka stawka VAT oraz piractwo.

Czytelnicy ebooków w 2015 roku, jak pokazują dane Virtualo z trzech kwartałów, najchętniej kupują książki z kategorii kryminał i sensacja (19,5 proc. całościowej sprzedaży), literatura piękna (17 proc.), fantastyka (9,8 proc.), literatura faktu (5,8 proc.) oraz romans i erotyki (5,5 proc.). Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: "Blackout" Marca Elsberga, "Gniew" Zygmunta Miłoszewskiego, "Marsjanin" Andy'ego Weira, "Co nas nie zabije" Davida Lagercrantza oraz "Okularnik" Katarzyny Bondy.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Przyszłość smartfonów Sony

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.