Polacy o korzyściach płynących z telewizji cyfrowej

Polacy o korzyściach płynących z telewizji cyfrowej23.11.2009 14:32

W październiku tego roku pracownia badawcza PBS DGA zapytała Polaków jakie ich zdaniem są najważniejsze korzyści płynące z przejścia na cyfrowy sygnał telewizyjny. Prezentujemy wyniki tego badania, które było przeprowadzone na zlecenie telewizji CANAL+ Cyfrowy. Ankietowani odpowiadali na pytanie: "Jakie korzyści Pani/Pana zdaniem wynikają z przejścia z nadawania analogowego na cyfrowy przekaz telewizyjny? Proszę wskazać maksymalnie dwie odpowiedzi"

Wszystkich badanych poproszono o wskazanie korzyści wynikających z przejścia z nadawania analogowego na cyfrowy przekaz telewizyjny. Połowa respondentów (49%) wskazała oglądanie telewizji z obrazem jakości HD. Nieco ponad jedna czwarta badanych (27%) wskazała dostęp do setek kanałów telewizyjnych z całego świata, podobny odsetek wskazał również oglądanie telewizji z wysokiej jakości przestrzennym dźwiękiem Dolby Digital.

Źródło zdjęć: © (fot. PBS DGA)
Źródło zdjęć: © (fot. PBS DGA)

Mężczyźni wskazywali więcej potencjalnych korzyści, aniżeli kobiety. Wśród mężczyzn najczęściej wskazywaną korzyścią było oglądanie telewizji z obrazem jakości HD (58%). Zdecydowanie rzadziej pojawiały się takie odpowiedzi jak "oglądanie telewizji z wysokiej jakości przestrzennym dźwiękiem”. (30%), czy "dostęp do setek kanałów z całego świata" (26%).

Można zauważyć, że osoby starsze wskazywały mniej korzyści niż osoby młodsze. Wśród najmłodszych badanych, w wieku 1. - 17 lat, najczęściej wskazywanymi korzyściami wynikającymi z przejścia na cyfrowy przekaz telewizyjny były jakość HD (51%) i dostęp do setek kanałów z całego świata (48%). Co więcej, osoby najmłodsze tę ostatnią odpowiedź wskazywały najczęściej, w porównaniu do pozostałych grup wiekowych.

Źródło zdjęć: © (fot. PBS DGA)
Źródło zdjęć: © (fot. PBS DGA)

Osoby z wyższym wykształceniem dostrzegały więcej korzyści z przejścia na nadawanie cyfrowe, niż osoby z niższym wykształceniem. Poza tym wykształcenie nie wpływało jednoznacznie na postrzegane przez respondentów korzyści.

Miejsce zamieszkania nie różnicowało istotnie odpowiedzi badanych. Podobnie niejednoznaczny był związek odpowiedzi respondentów z uzyskiwanymi dochodami. Osoby posiadające wykupiony abonament cyfrowej telewizji kablowej w równym stopniu (49%) wskazywały takie korzyści jak jakość HD i dźwięk przestrzenny. Grupa respondentów, którzy nie posiadali abonamentu telewizji kablowej lub platformy cyfrowej wskazywała mniej korzyści, niż osoby, które taki abonament mają wykupiony.

Źródło zdjęć: © (fot. PBS DGA)
Źródło zdjęć: © (fot. PBS DGA)

Spoglądając na odpowiedzi osób, które były świadome nadejścia cyfryzacji można dostrzec, że wskazywały one więcej korzyści, niż osoby które nie miały takiej wiedzy. Podobne zjawisko ma miejsce przy porównaniu osób korzystających z Internetu (wskazywały więcej korzyści) i niekorzystających z tego medium (mniej korzyści).

Podsumowując, najczęściej dostrzeganą korzyścią wynikająca z przejścia na cyfrowy przekaz telewizyjny było oglądanie telewizji z obrazem jakości HD. Niezależnie od wieku, wykształcenia, miejsca zamieszkania, czy dochodów osób badanych, była to najczęściej wskazywana odpowiedź.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.