Polacy nie wyobrażają sobie życia bez telefonów komórkowych

Polacy nie wyobrażają sobie życia bez telefonów komórkowych22.01.2013 08:29
Źródło zdjęć: © Much Ramblings / flickr.com / CC

Telefonia mobilna stała się w ostatnich latach najbardziej popularną usługą telekomunikacyjną w kraju.

- Rynek telekomunikacyjny w Polsce jest niezwykle dynamiczny i ulega nieustannej ewolucji. Widać zarówno działania operatorów zmierzające do dostosowania swoich usług do konkretnego profilu odbiorców, jak i zmiany postaw i oczekiwań osób korzystających z usług telekomunikacyjnych –. potwierdza Magdalena Gaj Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Coraz więcej Polaków korzysta z telefonii mobilnej oraz ze stałego dostępu do internetu. Corocznie wzrasta też liczba użytkowników preferujących mobilny dostęp do sieci. Stała tendencja spadkowa obejmuje natomiast ceny za poszczególne usługi. W zakresie telefonii stacjonarnej –. w analizowanym okresie średnie miesięczne wydatki zmniejszyły się o 21 zł. W zakresie telefonii mobilnej – o 11 zł. Koszt dostępu do internetu spadł natomiast o 6 zł.

Telefonia mobilna stała się w ostatnich latach najbardziej popularną usługą telekomunikacyjną w kraju. W 201. roku posiadanie przynajmniej jednego telefonu komórkowego deklarowało 88 proc. Polaków. Rozmowy przez telefon komórkowy wykonywało bardzo często ponad 90 proc. respondentów. Z wysyłania wiadomości SMS korzystało ponad 80 proc. Polaków.

Dostęp do internetu to coraz bardziej powszechna usługa telekomunikacyjna. Mimo ciągle obecnej przewagi dostępu stacjonarnego, w ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem użytkowników cieszy się dostęp mobilny. Średni miesięczny koszt dostępu do sieci internet był najniższy w 201. r. i wynosił 54 zł.

Z roku na rok systematycznie spada odsetek Polaków posiadających telefon stacjonarny. Główną przyczyną jest substytucja tego rodzaju komunikacji przez telefonię mobilną. Na przestrzeni czterech lat liczba użytkowników telefonii stacjonarnej spadła o 2. pp. W tym samym okresie średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny spadły o 21 zł, spadek cen nie przyczynił się jednak do wzrostu popularności telefonii stacjonarnej wśród respondentów.

Najważniejsze wnioski z badania przeprowadzonego z 2012 r.

KLIENCI INDYWIDUALNI

- Wśród klientów indywidualnych występuje wysokie nasycenie usługami telekomunikacyjnymi –. 88 proc. posiada telefon komórkowy, 62 proc. dostęp do internetu, a 31 proc. telefon stacjonarny.

- Z internetu najczęściej korzystają osoby poniżej 4. roku życia oraz z wyższym wykształceniem. Usługa jest najmniej rozpowszechniona w grupie powyżej 60 lat, a jako najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu wskazuje się brak potrzeby lub umiejętności.

- Korzystanie z telefonów komórkowych jest rozpowszechnione we wszystkich grupach bez względu na cechy społeczno-demograficzne. Posiadanie natomiast telefonu stacjonarnego jest charakterystyczne dla osób starszych (powyżej 6. roku życia) oraz wieloosobowych gospodarstw domowych (5- lub więcej osób).

- Poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest wysoki; najlepiej oceniana jest telefonia ruchoma, najgorzej –. telefonia stacjonarna.

- Średnie miesięczne wydatki za dostęp do internetu stacjonarnego wynoszą 5. zł, natomiast do internetu mobilnego 55 zł. Za usługi głosowe klienci płacą średnio 49 zł (dotyczy zarówno telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej).

- Respondenci dobrze oceniają funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego, wskazując przede wszystkim takie pozytywne zmiany jak rozwój nowych technologii, wzrost liczby dostawców i dostępności usług oraz obniżki cen.

- 6. proc. badanych, regularnie (minimum kilka razy w półroczu) korzysta z usług pocztowych. Poziom zadowolenia jest niższy niż w przypadku usług telekomunikacyjnych, jako największy problem wskazywano duże kolejki w placówkach operatora.

KLIENCI INSTYTUCJONALNI

- Firmy w Polsce powszechnie korzystają z podstawowych usług telekomunikacyjnych. Aż 9. proc. z nich posiada telefon komórkowy, 70 proc. dostęp do internetu, a 55 proc. telefon stacjonarny. Wysoki odsetek klientów instytucjonalnych (42 proc.) w swojej działalności wykorzystuje wszystkie trzy usługi.

- Powszechne korzystanie z telefonów komórkowych idzie w parze z dużym znaczeniem usługi dla firmy –. 70 proc. badanych wskazuje, że jest ona zdecydowanie ważna dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. W przypadku telefonii stacjonarnej odsetek ten wyniósł 36 proc., dla dostępu do internetu natomiast 32 proc..

- Poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest wysoki; najlepiej oceniany jest stacjonarny dostęp do internetu, najgorzej –. telefonia stacjonarna.

- Średnie miesięczne wydatki za dostęp do internetu stacjonarnego wynoszą 10. zł, natomiast do internetu mobilnego 86 zł. Za usługi głosowe klienci instytucjonalni płacą średnio 164 zł (telefonia stacjonarna) oraz 238 zł (telefonia komórkowa).

- Firmy dobrze oceniają funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego. Wśród najczęściej wskazywanych pozytywnych zmian, jakie zaszły w ostatnim roku, klienci wskazują rozwój nowych technologii, obniżki cen oraz wzrost liczby ofert.

MŁODZIEŻ

- Młodzież wyróżnia się powszechnym korzystaniem z usług telekomunikacyjnych –. niemal wszyscy (99 proc.) posiadają telefon komórkowy, zdecydowana większość (81 proc.) dostęp do internetu.

- Młodzi ludzie intensywnie korzystają z posiadanych usług –. 91 proc. raz lub kilka razy dziennie wysyła SMS-y, a 82 proc. wykonuje połączenia na numery komórkowe. Aż 89 proc. respondentów codziennie łączy się z internetem, przede wszystkim celem skorzystania z serwisów społecznościowych, portali internetowych lub poczty e-mail.

- Większość badanych (6. proc.) posiada telefon na kartę; głównie są to najmłodsi respondenci, niepracujący i mieszkający z rodzicami. Z ofert abonamentowych najczęściej korzystają osoby częściowo lub w pełni samodzielne finansowo – studenci, mieszkający poza domem rodzinnym, powyżej 20 roku życia.

- Najważniejszymi kryteriami wyboru oferty internetowej jest prędkość łącza oraz dostępność usługi w miejscu pobytu. W przypadku telefonii komórkowej główną rolę odgrywają czynniki kosztowe –. atrakcyjna cena oferty, darmowe pakiety minut i SMS/MMS

- Młodzież wykazuje dużą samodzielność przy wyborze ofert telefonii komórkowej (6. proc. decyduje o tym samodzielnie), znacznie mniejszy odsetek ma wyłączny wpływ na wybór usługi dostępu mobilnego (29 proc.) lub stacjonarnego (14 proc.).

Po raz pierwszy do zakresu badania preferencji klientów indywidualnych, oprócz oceny rynku usług telekomunikacyjnych, zostały też dołączone pytania o opinię użytkowników na temat usług operatorów pocztowych. Wyniki wskazują, że większość badanych pozytywnie ocenia rynek usług pocztowych, a regularnie (minimum kilka razy w półroczu) korzysta z tych usług 6. proc. respondentów. Reklamacje usług pocztowych zdarzają się rzadko, jedynie 3 proc. badanych złożyło kiedykolwiek taką reklamację. W przypadku co trzeciego składającego reklamację nie została ona uwzględniona przez operatora. Najwięcej zastrzeżeń budzi natomiast liczba i odległość od placówek operatora pocztowego.

Badanie konsumenckie zostało przeprowadzone na zlecenie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej przez agencję badawczą na wyselekcjonowanej grupie społeczeństwa (osoby powyżej 1. roku życia), na terenie całego kraju. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego (face to face), a wyniki prezentowane są w odniesieniu do całej populacji kraju.

W załączeniu prezentujemy Raport UKE z badania preferencji konsumentów na rynku telekomunikacyjnym na przestrzeni lat 200. – 2012, oraz raporty źródłowe z wynikami badania opinii konsumentów za 2012 r., z podziałem na użytkowników indywidualnych, instytucjonalnych oraz młodzież w wieku 15-24 lata.

Źródło: UKE, SW, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.