Podałeś swój kod pocztowy? Mogą sprzedać twoje dane!

Podałeś swój kod pocztowy? Mogą sprzedać twoje dane!05.08.2013 12:40
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Robiąc zakupy w dużych sieciach handlowych coraz częściej jesteśmy proszeni przy kasie o podanie kodu pocztowego. Choć pytanie brzmi niewinnie, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przestrzega przed pochopnym podawaniem prawdziwych danych. Dlaczego? Możemy trafić do gigantycznej bazy danych, która później może zostać sprzedana.

Robiąc zakupy w dużych sieciach handlowych coraz częściej jesteśmy proszeni przy kasie o podanie kodu pocztowego. Choć pytanie brzmi niewinnie, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przestrzega przed pochopnym podawaniem prawdziwych informacji. Dlaczego? Możemy trafić do gigantycznej bazy danych, która później może zostać sprzedana.

Pytanie o kod pocztowy przy kasie od dawna jest standardem w największej w Polsce sieci sklepów z artykułami do majsterkowania, budowy, remontu, urządzania domu i pielęgnowania ogrodu. Takimi danymi zainteresowały się także sieci hipermarketów, supermarketów i drogerie. Ale w jakim celu sklepy zbierają nasze dane? Jeśli z ciekawości zapytamy, w jakim celu pani kasjerka próbuje od nas wyłuskać kod pocztowy, z pewnością otrzymamy odpowiedź: "w celach statystycznych". Ale czy na pewno tylko po to?

Kod pocztowy - dane osobowe?

Kod pocztowy nie stanowi danych osobowych, które są prawnie chronione. Zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. Niemożliwe jest zidentyfikowanie naszej osoby tylko po kodzie pocztowym. Jednak wbrew pozorom z takiego kodu pocztowego można wywnioskować naprawdę wiele ciekawych informacji - zwłaszcza, jeśli powiążemy go z unikalnym numerem karty płatniczej. Wielu przezornych i podejrzliwych klientów np. podaje zmyślony kod pocztowy - tak "na wszelki wypadek". Jeśli zdecydujemy się na podanie danych, mogą one posłużyć do szczegółowego profilowania klientów.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że pracownicy sklepów (np. kasjerki) nie mają prawa żądać od nas podania kodu pocztowego. Możemy jednak ujawnić go z własnej woli. Zazwyczaj kod pocztowy to dla sklepu informacja o tym, w jakim rejonie mieszkają jego klienci. Może być cenną wskazówką np. przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji kolejnej placówki.

Cenne dane

- Z reguły taka informacja nie jest wykorzystywana w sposób ingerujący w naszą prywatność - uważa dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Przyznaje jednak, że są sytuacje, w których może być ona użyta w innych celach, zwłaszcza wówczas, gdy np. za zakupy płacimy kartą, a nasz kod pocztowy będzie można powiązać z innymi naszymi danymi. Nie są to jednak sytuacje częste.

- Gdy płacimy kartą kredytową lub bankomatową, sklep nie zbiera informacji, które można by uznać za dane osobowe. Po wykonaniu takiej operacji sklep zna bowiem tylko ostatnie cyfry numeru karty - wyjaśniał. - Ta informacja uzupełniona kodem pocztowym może umożliwić zewnętrznemu analitykowi, który miałby dostęp do numerów kart bankomatowych czy kredytowych oraz adresów zamieszkania ich posiadaczy, ustalenie, o jakiego klienta chodzi - powiedział dr Wojciech Rafał Wiewiórowski.

Czarny scenariusz GIODO

W opinii GIODO, teoretycznie możliwa jest sytuacja, w której sklep wystawia na sprzedaż zestaw informacji o zakupach dokonanych przez niezidentyfikowane dla niego osoby, a więc bazę niezawierającą danych osobowych. - Problem polega jednak na tym, że jeśli kupi ją firma mająca klucz łączący adres zamieszkania z numerem karty, to informacja o dokonywanych przez nią zakupach mogłaby stanowić cenne uzupełnienie jej profilu osobowego - wskazywał dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, zastrzegając, że instytucja finansowa, która by w ten sposób postępowała, naruszałaby przepisy. Nie ma ona bowiem prawa takiego profilowania klienta bez wcześniejszego poinformowania go o tym.

Niemniej GIODO radził, byśmy przy podawaniu w sklepie naszego kodu pocztowego, pamiętali, że udostępniamy informacje o sobie, a w takich przypadkach zawsze zalecana jest ostrożność i rozwaga.

Źródło: GIODO, SW, WP.PL

-/gb/sw

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.