Plazma czy LCD? Jaki telewizor kupić na święta

Plazma czy LCD? Jaki telewizor kupić na święta21.11.2008 13:02
Źródło zdjęć: © IDG

Święta zbliżają się wielkimi krokami. Większość z nas staje przed trudnym wyzwaniem doboru odpowiedniego prezentu. Bywa również i tak, że popadając w szał zakupowy, dokonujemy błędnych decyzji. Czy istnieje jedna propozycja produktu, który zadowoliłby wszystkich członków rodziny?

Święta zbliżają się wielkimi krokami. Większość z nas staje przed trudnym wyzwaniem doboru odpowiedniego prezentu. Bywa również i tak, że popadając w szał zakupowy, dokonujemy błędnych decyzji. Czy istnieje jedna propozycja produktu, który zadowoliłby wszystkich członków rodziny? Według raportu CDO aż 29% Polaków planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy zakup nowego telewizora. Odpowiedź nasuwa się sama: najlepszym prezentem będzie właśnie nowy telewizor. Pozostaje jedno pytanie: jaki telewizor wybrać?

Telewizja to doskonały relaks, ale tylko wtedy kiedy obraz, jaki oglądamy nie męczy naszych oczu. Szczególnie w okresie świątecznym dużo czasu spędzamy oglądając nasze ulubione seanse z całą rodziną. Jako domowe centrum rozrywki, najlepszy będzie duży ekran plazmowy, który stworzy wrażenie prawdziwego kina cyfrowego. Telewizory plazmowe mają zdecydowanie szerszy kąt patrzenia (nawet do 17. stopni) niż telewizory LCD. Dzięki temu każdy widzi podobny obraz, niezależnie od miejsca w którym się znajduje. Jeżeli jednak poszukujemy telewizora do mniejszych pomieszczeń takich, jak sypialnia czy kuchnia, doskonale sprawdzi się mały telewizor LCD. W większości z nich kąt patrzenia jest mniejszy niż w telewizorach plazmowych, ale przy mniejszych odległościach między widzem a ekranem (kuchnia, sypialnia), traci to na znaczeniu.

Warto zwrócić uwagę na to, co będziemy oglądać. Dla wielbicieli świątecznego kina rodzinnego najważniejsze będzie bogate nasycenie barw oraz naturalne kolory. Najlepszą głębię kolorów oraz najszerszą gamę barw oferuje technologia plazmowa. Warto zwrócić uwagę, że kolor czarny na ekranie plazmy nie jest ciemnoszary, co jest cechą charakterystyczną ekranów LCD, ale wyraźny i oddający naturalną głębię czerni. W ekranach plazmowych światło jest rozświetlane tylko w pojedynczych punktach, dzięki czemu inne mogą zachować swoją naturalną czerń. Z kolei standardowe telewizory LCD są w całości podświetlane, a kolor czarny (a właściwie szary) jest efektem blokowania światła przez pojedyncze piksele. Dzięki temu widz nie ma wrażenia sztuczności barw. Może zobaczyć dokładnie to, co chciał pokazać reżyser filmowy.

Nowy telewizor ma być domowym centrum rozrywki zarówno w okresie świątecznym jak i na co dzień. Miejmy świadomość, że w naszym domu w okresie świąt mogą zagościć zarówno zwolennicy seriali, jak również fani meczów piłkarskich czy Formuły I. Doskonały obraz musi uchwycić wszystkie szczegóły szybko poruszających się na ekranie elementów. Powinien być płynny, bez rozpraszającego i męczącego wzrok migotania między scenami. Dopiero taki obraz pozwala nam bez zakłóceń śledzić i kontrolować to, co dzieje się na ekranie, zwłaszcza przy oglądaniu transmisji sportowych. Tego typu efekty zapewnia technologia, którą stosuje się w telewizorach plazmowych. Dzięki tym rozwiązaniom najbardziej dynamiczne akcje sportowe obejrzymy w najdrobniejszych szczegółach. Telewizory plazmowe nie mają efektu smużenia, który może pojawić się w telewizorach LCD przy oglądaniu dynamicznych, szybko zmieniających się kadrów. Ekrany LCD odświeżają się co kilka milisekund, co może być męczące dla oczu przy dłuższym oglądaniu telewizji.

Źródło zdjęć: © (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © (fot. IDG)

Wybierając TV pamiętajmy, aby sprawdzić współczynnik kontrastu oraz rozdzielczość ekranu. Współczynnik kontrastu oznacza różnicę pomiędzy najjaśniejszymi i najciemniejszymi punktami wyświetlanymi w tym samym momencie. Im wyższy współczynnik, tym obraz jest mniej płaski i lepiej odwzorowuje rzeczywistość. Z kolei ostrość obrazu determinowana jest jego rozdzielczością. Obecnie minimum dobrej jakości obrazu jest sygnowane znakiem HD Ready. Telewizory tak oznakowane są przystosowane do odbioru sygnału cyfrowego, który już niedługo będzie jedynym dostępnym w Unii Europejskiej. Dla najbardziej wymagających, którzy chcą stworzyć w swoim domu prawdziwe cyfrowe kino z dużym ekranem plazmowym, polecane są telewizory Full HD. Są to ekrany o najwyższej dostępnej rozdzielczości na rynku, w której obrazy prezentują się naturalnie, a kolory jeszcze bardziej zyskują na wyrazistości i głębi. Segment telewizorów Full HD rozwija się najszybciej, w szczególności w sytuacji dynamicznego rozwoju cyfrowych platform telewizyjnych.
Wciąż jeszcze w sklepach można kupić telewizory SD (Standard Definition). Jest to jednak przestarzała technologia, nie przystająca do obecnych warunków rozwoju obrazu cyfrowego.

Kupując TV pamiętajmy, że powinien nam służyć nie tylko w czasie Świąt, ale kilka następnych lat. Warto zwrócić uwagę na przeznaczenie telewizora, a także jego parametry takie, jak kontrast czy rozdzielczość. Pamiętajmy jednak, że warunki sklepowe nie odpowiadają domowych. Zazwyczaj sklepy są o wiele bardziej oświetlone niż mieszkania, gdzie światło bywa rozproszone. W warunkach sklepowych lepiej prezentują się telewizory LCD. W przeciwieństwie jednak do obrazu plazmowego, obraz LCD przeniesiony do warunków domowych jest często zbyt intensywny, jaskrawy i nienaturalny. Warto poprosić sprzedawcę o ograniczenie ilości światła, zbliżając je do warunków domowych i dopiero wtedy porównać obie technologie, a także różne dostępne modele.

Tak wybrany telewizor na pewno spełni nasze oczekiwania i stanie się ulubionym elementem wyposażenia mieszkania. Sprawdzi się jako prezent bożonarodzeniowy, dzięki czemu będziemy mogli oglądać świąteczną ramówkę w bardzo dobrej jakości. Po Świętach natomiast. Przez długie lata będzie nam służył jako domowe centrum rozrywki dla całej rodziny.

Tekst opracowany przez Centrum Dobrego Obrazu.
Centrum Dobrego Obrazu (CDO) to pierwsze w Polsce niezależne forum ekspertów promujących wiedzę z zakresu technologii obrazu. Centrum jest ciałem edukacyjnym i doradczym. Gromadzi najwyższej klasy specjalistów z zakresu technologii, okulistyki, ekologii oraz wzornictwa. Misją CDO jest podniesienie świadomości technologicznej Polaków, zwłaszcza w zakresie technologii używanej do produkcji ekranów telewizyjnych. CDO realizuje swoje cele poprzez eksperckie porady profesjonalistów oraz komunikację z odbiorcami przy użyciu platformy www.centrumdobregoobrazu.pl.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.