Płatny Facebook? Nie chcą go Amerykanie, a co dopiero Polacy

Płatny Facebook? Nie chcą go Amerykanie, a co dopiero Polacy13.04.2018 15:12
Źródło zdjęć: © Forum

"Facebook zawsze pozostanie darmowy", powtarzał Mark Zuckerberg. I to się nie zmieni. Wszystko wskazuje jednak na to, że płatna wersja serwisu społecznościowego nadchodzi - szef portalu wspomniał o tym w amerykańskim Senacie. Z tym, że mało kto ją chce.

Można dojść do wniosku, że Mark Zuckerberg zawsze, gdy pojawi się kryzys wizerunkowy w Facebooku, myśli, jak go wykorzystać, by zarobić jeszcze więcej. Gdy wyszło na jaw, że serwis wykorzystywały grupy trolli, finansowane przez Kreml, Zuckerberg ogłosił, że ścina zasięgi stronom – oficjalnie po to, by pierwszeństwo miały informacje od rodziny i znajomych. Ale też po to, by właściciele stron częściej płacili za promocję w serwisie.

Teraz firmą wstrząsnął skandal związany z Cambridge Analytica, a Zuckerberg nie wyklucza, że wprowadzi "Facebooka premium". Bez reklam, ale z płatną subskrypcją.

Płatny Facebook? Nie chce go 80 procent Amerykanów

Podczas przesłuchania przed amerykańskim Senatem szef Facebooka powiedział, że co prawda zawsze będzie darmowa wersja serwisu, ale nie wykluczył, że powstanie też wersja bez reklam, ale płatna. Wyniki sondażu serwisu Recode raczej jednak nie ucieszą menedżerów z Menlo Park. 77 procent przebadanych osób nie będzie chciało korzystać z płatnego Facebooka.

A co z resztą? Ile są w stanie zapłacić ci, którzy chcieliby mieć dostęp do "Facebooka premium"? Bazując na badaniu Recode – niezbyt dużo. Ponad 40 procent chce płacić od 1 do 5 dolarów miesięcznie, czyli nie więcej niż 17 złotych. Więcej niż 15 dolarów (czyli 50 złotych) mogłoby płacić tylko 11,6 proc. potencjalnych użytkowników. A eksperci podkreślają, że bezpłatna wersja Facebooka wcale nie oznaczałaby, że serwis nie zbierałby w niej danych.

Czy Polacy są gotowi na płatne serwisy społecznościowe?

Obecne kontrowersje wokół Facebooka spowodowały raczej odwracanie się od serwisu, niż od oczekiwań, by pojawiły się wersje bez reklam. Jednak serwisy społecznościowe od dawna próbują rozszerzać swoją ofertę o płatne wersje. Tak zrobił YotuTube, który ma wersję YotuTube Red (nie, to nie to samo co RedTube!). Za 10 dolarów miesięcznie można nie tylko oglądać filmy bez reklam, ale też odtwarzać je w trybie offline i mieć dostęp do streamingów muzycznych.

Czy jednak YouTube Red okazał się sukcesem? To, że wciąż jest dostępny zaledwie w kilku krajach - np. USA, Meksyku, Australii czy Korei Płd. - może sugerować, że póki co nie cieszy się wielką popularnością. W Polsce póki co YouTube Red nie jest dostępny, a żaden płatny serwis społecznościowy nie zdobył u nas popularności.

Poza tym funkcje YouTube Red dotyczą raczej odtwarzania treści, niż funkcji społecznościowych, a serwis był pomyślany jako konkurencja dla Netfliksa. A inne duże serwisy społecznościowe? Niewiele z nich ma płatne funkcje. Do wyjątków należy LinkedIn. Od pewnego czasu proponuje pakiet premium za 50 euro miesięcznie. Jego abonenci mogą dostać pełną listę osób, które wyświetlały ich profil oraz mają dostęp do biblioteki szkoleń. LinkedIn ma też bardziej zaawansowane pakiety, na przykład dedykowany sprzedawcom Sales Navigator za ponad 70 euro.

Jednak LinkedIn to serwis dla profesjonalistów, skupiający się na rozwoju zawodowym – dlatego użytkownicy chcą płacić za dodatkowe usługi.

Długo w świecie internetu panowało przekonanie, że Polacy nie są zbyt chętni do płacenia za usługi w sieci. Chociażby Netflix długo przeciągał swój nadwiślański debiut i wszedł do Polski dopiero w 2016 roku. Czy Polacy więc zechcą płacić Zuckerbergowi, by on nie zarabiał na nich w inny sposób? Dzisiaj wygląda na to, że nie – podobnie jak Amerykanie i prawdopodobnie użytkownicy z większości krajów. Ale szef Facebooka nieraz zaskakiwał cały świat nowoczesnych technologii i widział szanse tam, gdzie inni stukali się w głowę. Być może i teraz chce zaufać swojej biznesowej intuicji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.