P4 oficjalnie startuje z siecią UMTS900

P4 oficjalnie startuje z siecią UMTS90026.01.2011 00:32
Źródło zdjęć: © Play

P4 oficjalnie wystartował z siecią UMTS na 900 MHz, która dostępna będzie dla wszystkich klientów z odpowiednimi modemami lub telefonami. Sieć będzie reklamowana jako 4G.

P4 z 25 kanałów GSM, czyli 5 MHz które posiada na 900 MHz, wygospodarowało 3,6 MHz na UMTS. Pozostałe 1,4 MHz, uwzględniając separację, pozostawi około 5-6 kanałów do wykorzystania na GSM. W miastach, na obszarze pokrytym UMTS na 2100 MHz, dostępne będzie wszystkie 25 kanałów GSM. Na obszarach poza większymi miastami użyty będzie UMTS900.

W tej chwili pracuje już około 300 nadajników UMTS900. W kwietniu ma być ich ogółem, razem z nadajnikami na 2100 MHz, ponad 4000. Ma to wtedy zapewnić pokrycie sygnałem 3G 60% terytorium i 80% ludności naszego kraju, czyli ponad 4600 miejscowości. Pełne przełączenie aktualnej sieci z GSM na UMTS (z pozostawieniem 5-6 kanałów GSM) ma zakończyć się w wakacje, dać pokrycie o kilka punktów procentowych wyższe od planowanego w kwietniu i kosztować ogółem 20 mln euro.

Przedstawiciele operatora podkreślają, że będzie to znaczący skok jakościowy. W grudniu 2010 roku zasięgiem sieci 3G na 2100 MHz było objęte tylko 16% kraju i 60% ludności. Nowa sieć będzie reklamowana jako 4G. Zdaniem członków zarządu P4, różne określenia sieci 3G (zwykły UMTS, HSPA+, itp.) są zbyt skomplikowane. Dodatkowo, w grudniu zeszłego roku, ITU (ang. _ International Telecomunication Union _) zezwoliło na używanie terminu "4G" wobec sieci, które w znaczący sposób rozszerzają możliwości i prędkości pierwotnego UMTS-u.

_ Sieć jest tym pierwszym elementem, dzięki któremu klienci poczują różnicę. To, że nową autostradą można jechać nawet 250 km/h, ale ograniczenie jest do 80 km/h nie oznacza, że nie jedzie się teraz wygodniej _ - powiedział Bartosz Dobrzyński, członek zarządu operatora odpowiedzialny za marketing.

Docelowo cała sieć ma wspierać standard HSPA+ 21 Mb/s. Każda stacja będzie miała _ backhaul _ ("ostatnią milę" pomiędzy stacją a szkieletem) o prędkości nie mniejszej niż 10 Mb/s. Około 100 stacji węzłowych podłączonych jest bezpośrednio światłowodem, kolejne radioliniami o prędkości do 600 Mb/s (nie więcej niż 4 "hopki" do stacji węzłowej).

Klienci korzystający z dedykowanych ofert Play Online będą korzystali z sieci UMTS900 z ograniczeniem do 1 Mb/s. Klienci korzystający z ofert głosowych (z lub bez pakietów) będą w stanie osiągnąć prędkość oscylującą wokół 2 Mb/s w sieci UMTS900.

Jak wynika z zapowiedzi przedstawicieli P4, nowe oferty Play Online mają pojawić się na początku lutego. Z Play Online (ofert dedykowanych jak i pakietów w telefonie) korzysta 1,7 mln klientów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.