OnLive - usługa, która zniszczy Xboksa, PS3, Wii i wymagania sprzętowe na PC?

OnLive - usługa, która zniszczy Xboksa, PS3, Wii i wymagania sprzętowe na PC?25.03.2009 18:00

Steve Perlman i Mike McGarvey zaprezentowali platformę OnLive, która już wkrótce może całkowicie zmienić rynek elektronicznej rozrywki. Przedsięwzięcie oparte o technologię strumieniowego przesyłania danych (ang. streaming) ma umożliwić m.in. natychmiastową zabawę w dowolnie zaawansowaną grę komputerową na wszystkich platformach niezależnie od stopnia ich zaawansowania. Niemożliwe? Cóż, choć koncepcja faktycznie prezentuje się bardzo utopijnie, to wiele wskazuje na to, że sporą szansę na realizację.

Platforma OnLive zaprezentowana przez Steve'a Perlmana ( założyciel WebTV ) oraz Mike'a McGarvey'a ( były szef Eidosu ) może już niedługo zmienić oblicze rynku elektronicznej rozrywki.

Pomysłodawcy projektu twierdzą, że OnLive zapewni użytkownikom najwyżej klasy gry komputerowe od producentów takich jak Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, Atari i innych w tym samym momencie, w którym trafią do kanału sprzedażowego. Wiadomo, że początkowo w ofercie OnLive ma znaleźć się 1. najpopularniejszych gier najważniejszych wydawców.

OnLive zapowiada prawdziwą rewolucję. System umożliwi użytkownikom dokonywanie transmisji strumieniowej dowolnych gier na niemal dowolną platformę - w wersji roboczej na wszystkie zbudowane na układach Intela komputery Mac oraz PC działające na systemach XP lub Vista - niezależnie od właściwej mocy docelowego urządzenia (sic!). W takim modelu do przeszłości przejdzie sprzedaż gier na klasycznych nośnikach, a nawet dystrybucja online. Firmy odpowiedzialne za projekt mają hostować gry na swoich serwerach i przesyłać obraz do użytkowników. Gracze do zabawy w najbardziej wymagające produkcje musieli by jedynie zainstalować na swoim komputerze specjalną wtyczkę zajmującą 1MB miejsca na dysku. To jednak nie wszystko. Autorzy chcą by OnLive pozwalało również na przesyłanie strumieniowe gier prosto na ekran telewizora. Odbywałoby się to za pomocą niewielkiego dodatkowego urządzenia. Za obsługę gry odpowiadałyby dołączone do zestawu bezprzewodowe słuchawki i kontroler (na zdjęciu poniżej).

Autorzy projektu powiedzieli, że użytkownicy do płynnej zabawy w najbardziej wymagające gry potrzebowaliby spełnić jedynie wymagania dotyczące łącza. Przy standardowych ustawieniach i rozdzielczości 720x57. (SD) byłoby to około 1,5 Mbit/s, przy ustawieniach 1280x720 pikseli (HD ready) - 5 Mbit/s ( zakładając płynność na poziomie około 60 klatek na sekundę ).
Warto podkreślić, że w podobnym systemie użytkownik mógłby zapomnieć o konieczności ciągłego ulepszania sprzętowego swojego peceta. Obciążenie sprzętowe spadłoby na właścicieli platformy, którzy musieliby zapewnić odpowiednie możliwości swoim serwerom.

Wśród szczegółowych funkcjonalności OnLive autorzy wymieniają m.in. zaawansowaną komunikację z innymi graczami, możliwość oglądania zabawy "z oczu" innego użytkownika serwisu czy też system powtórek, którymi można by się dzielić z przyjaciółmi. Do tego doszłyby oczywiście liczne opcje typowo społecznościowe - gildie, klany, rankingi, turnieje, system ocen gier, itd.

Źródło zdjęć: © OnLive, streaming gier? (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © OnLive, streaming gier? (fot. IDG)

Choć właściciele OnLive nie ustalili jeszcze modelu biznesowego, to można domyślać się, że użytkownicy musieliby opłacać wspomnianą możliwość miesięcznym abonamentem. Dodatkowo pojawiłyby się koszty związane z zakupem poszczególnych tytułów. Autorzy zapowiadają również, że będą bardzo otwarci na trzeciorzędnych producentów, którym platforma miałaby znacznie ułatwić rozpowszechnianie tytułów (m.in. poprzez zniesienie kosztów fizycznej dystrybucji nośników z grami).

Pomysłodawcy OnLive powiedzieli bez ogródek, że zamierzają zdetronizować konsole i ustalić zupełnie nowy model podejścia do dystrybucji gier komputerowych. Widać jednak, że przy realizacji tego zadania mogą również zagrozić producentom sprzętu. Pytań jest zresztą znacznie więcej, np.: co z przepustowością łącza? gdzie miejsce dla fanów tworzących mody do ich ulubionych produkcji? jak autorzy rozwiążą kwestię implementowania patchy, sterowników oraz dodatków - w tym płatnych?

Wreszcie najważniejsze - czy to się uda? Przekonamy się już w tym roku - uruchomienie OnLive planowane jest bowiem na czwarty kwartał 2009.

Platforma zostanie również zaprezentowana podczas Game Developers Conference w San Francisco.

Warto dodać, że na początku stycznia tego roku, podczas targów CES 2009, prezes zarządu Advanced Micro Devices Dirk Meyer zapowiedział - http://www.pcworld.pl/news/332562/ces.2009.gry.hd.i.filmy.w.komorce.dzieki.superkomputerowi.amd.html, że spółka dołoży starań aby użytkownicy takich urządzeń jak smartfony mogli oglądać na swoich urządzeniach filmy w wysokiej jakości i grać w atrakcyjne wizualnie gry. Treści te będą serwowane za pośrednictwem superkomputera graficznego, jaki AMD chce wybudować właśnie w tym celu. Czy oba projekty mają coś wspólnego?

Materiał prezentujący usługę OnLive z Gamespot.com:

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.