Numery premium - jak nie wpaść w pułapkę oszustów?

Numery premium - jak nie wpaść w pułapkę oszustów?24.11.2016 11:12
Źródło zdjęć: © WP.PL

Kiedy na ekranie naszego telefonu widzimy nieznany numer, pojawia się niepokój i pytanie o to, kto może do nas dzwonić, skąd mają numer, dlaczego znowu chcą mi wcisnąć garnki i czy to próba jakiegoś sprytnego oszustwa. Jak rozpoznać numery naciągaczy?

Każdy kto korzystał z telefonu komórkowego przynajmniej raz w życiu, miał kontakt czy to z telemarketerem, który próbuje wcisnąć nam kolejny komplet garnków, czy z ankieterem, który chce się dowiedzieć jakie jajka wolimy – na twardo czy na miękko. Zapewne mogliście mieć również do czynienia z SMS-ami, w których znajduja się niedokończone kawały lub treści, gdzie ponętna niewiasta użala się nad swoją samotnością. O ile ankieterzy i telemarketerzy czyhają na nasz czas, to już pozostali mają w planach dorwać się do naszego portfela.

Większość połączeń z nieznanych numerów z reguły okazuje się nieszkodliwa, a po drugiej stronie słuchawki nikt nie chce nam wyrządzić krzywdy. Jednak bywa też inaczej. Z poniższego tekstu dowiecie się, jak rozpoznać tzw. numery premium oraz jak naprawdę działa rynek telekomunikacyjny.

Jak poznać numer premium?

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) prowadzi jawny rejestr numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie. Można tam nie tylko sprawdzić nieznany nam numer, ale również zgłosić ten, którego nie ma na liście bądź do którego mamy podejrzenia, że jest wykorzystywany do oszustwa.

Wszystko dzięki temu, że każdy przedsiębiorca, który chce naliczać dodatkowe opłaty za połączenia, ma obowiązek zgłoszenia usługi premium oraz oznaczenia jej specjalnym numerem. Polega to na zastosowaniu charakterystycznej dla tego rodzaju połączeń numeracji. Zatem na pewno zapłacimy więcej, wysyłając SMS-y/MMS-y pod numery zaczynające się od cyfry 7 lub od cyfry 9. Kiedy dzwonimy, należy uważać na schemat numeru, który rozpoczyna się od liczby 70 lub w skróconej wersji z poprzedzającą numer gwiazdką - *7. Numery takie mogą być „wypożyczone” przez każdego od operatorów, którzy wcześniej rejestrowali je w UKE.

- Wokół numerów premium narosło wiele mitów – wyjaśnia Radosław Trojakowski, dyrektor ds. technicznych z sieci telekomunikacyjnej LoVo S.A., operatora dysponującego bazą numerów, które są udostępniane innym podmiotom. - Należy do nich między innymi przeświadczenie, że niemal każdy numer jest tym, który spowoduje, że za połączenie zapłacimy dużo więcej niż zwykle. Na szczęście regulacje UKE nakazują wyraźne oznakowanie takich połączeń. Co więcej, możemy być pewni, że dzwoniąc na numer stacjonarny, nie jesteśmy narażeni na dodatkowe koszty, nawet jeśli niepokoi nas ewentualne przekierowanie.

Podobnie jak w przypadku numerów premium, tak i numery stacjonarne da się odróżnić od pozostałych. Najczęściej można to zobaczyć już w przypadku wybierania numeru w telefonie – większość ze współczesnych aparatów dzieli wprowadzane cyfry na grupy. W ten właśnie sposób okazuje się, że pojawiający się ostatnio w skrzynkach listowych w całym kraju tajemniczy numer 895500124 jest de facto numerem stacjonarnym z prefiksem (89), kierującym do dawnego województwa olsztyńskiego.

- Niestety, mimo tego, że numery premium funkcjonują w Polsce od bardzo dawna, wiedza na temat ich identyfikowania nie jest wciąż powszechna. Prowadzi to do sytuacji, w których rzeczywiście łatwiej o oszustwo, ale powoduje również nierzadko nieuzasadniony strach przed nieznanymi numerami – komentuje Trojakowski z LoVo. - Niestety operatorzy nie odpowiadają za działania biznesowe swoich klientów, a co więcej, jeżeli działalność prowadzona jest w granicach prawa, nie mogą także udostępniać o nich informacji. Dlatego też w tym przypadku umiejętność odróżniania numeracji premium, jak i ostrożność są bardzo ważne.

Oczywiście nie wszystkie numery premium powstały tylko po to, aby nas oszukać. Takie usługi funkcjonują również w ramach akcji charytatywnych czy popularnych widowisk telewizyjnych w formie głosowania np. na ulubionych artystów czy sportowców. Dodatkowym zabezpieczeniem przed nieumyślnym skorzystaniem z takiej usługi są również blokady usług premium, które oferują operatorzy. Jest to bardzo przydatna funkcjonalność, która ochroni przed przykrymi konsekwencjami finansowymi osoby z mniejszą świadomością zagrożenia - np. dzieci.

Jak zablokować numery premium?

  • Zażądać od operatora blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności - usługa jest darmowa.
  • Ustanowić limit kwotowy na usługi premium. Dzięki temu po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty w danym okresie rozliczeniowym zostaniemy o tym niezwłocznie poinformowani i sami będziemy mogli podjąć decyzję, czy chcemy nadal korzystać z płatnych usług.
  • Zarejestrować dziecko jako użytkownika telefonu. To rozwiązanie umożliwia rodzicowi (lub innemu dorosłemu opiekunowi) zarządzanie usługami na koncie dziecka i sprawowanie kontroli nad dostępnością i treściami usług typu Premium Rate.
  • Znając numer, na który ma być wysłana (lub już została wysłana) wiadomość, w prosty sposób można zidentyfikować dostawcę, który świadczy usługę o podwyższonej opłacie. Wystarczy wejść na prowadzony przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie i wpisać w wyszukiwarce numer. Wówczas w rubryce „podmiot realizujący dodatkowe świadczenie” pojawi się nazwa i adres przedsiębiorcy, który odpowiada za usługę typu Premium Rate.

Jak się okazuje, uniknięcie finansowej pułapki wcale nie jest takie trudne, a wszystkie zasady prowadzenia usług premium w telekomunikacji są jasno opisane i regulowane. Dlatego następnym razem, gdy traficie na nieznany numer na liście połączeń i zawahacie się, czy warto oddzwaniać, po tym tekście na pewno nie narazicie swojego portfela na nieplanowane uszczuplenie o pokaźną kwotę.

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.