Nowe życie Tonsilu. Czy znane głośniki powrócą na rynek?

Nowe życie Tonsilu. Czy znane głośniki powrócą na rynek?16.12.2013 15:56

Wystarczyło zaledwie kilka lat, aby budowana przez dekady marka, rozsypała się w drobny pył. Czy Tonsil powróci do grona pierwszoplanowych graczy?

Tonsil przez wiele lat był jednym z polskich znaków firmowych. Głośniki producenta gościły na niemieckich, brytyjskich, a nawet amerykańskich salonach. Ale to już historia. Dziś nowy właściciel próbuje odbudować dawną potęgę, opierając się na znanym logo, ludziach i dawnej lokalizacji.

Zjazd w dół

Lata świetności Tonsilu przypadały na dekadę Gierka, aczkolwiek firma nienajgorzej radziła sobie w początkowym okresie transformacji. Świadczy o tym fakt, iż 1. kwietnia 1991 roku podczas pierwszej sesji Giełdy Papierów Wartościowych, znalazła się w doborowym gronie pięciu notowanych spółek. Jeszcze na koniec 2000 roku cena akcji Tonsilu oscylowała wokół 3,8 złotych, ale 29 lipca 2005 za walory płacono tylko 4 grosze. W ciągu kilku lat potęga polskiego producenta głośników rozsypała się niczym domek z kart. Główną przyczyną były odmienne wizje rozwoju firmy japońskiego inwestora oraz polskiego zarządu. Przez kilka lat obie strony, a także związki zawodowe żyły w permanentnym konflikcie, co doprowadziło do upadłości firmy, którą ogłoszono 7 kwietnia 2004 roku.

W ciągu ostatnich kilku lat pojawiały się różne próby wskrzeszenia słynnej marki, wszystkie zakończone fiaskiem. Tym razem do gry wchodzi przedsiębiorca z Wielkopolski, związany z branżą od początku lat 90. Jest właścicielem m.in. znaku firmowego, który zakupił podczas licytacji komorniczej majątku spółki Tonsil Polska. Ale logotyp to nie jedyny kapitał nowego właściciela. Trzon kadry tworzą doświadczeni fachowcy, wcześniej blisko związani z producentem. Funkcję dyrektora ds. produkcji pełni Marek Dutkiewicz, człowiek, który „zjadł zęby” na Tonsilu. Pracę w firmie rozpoczął w 1977 roku. Dutkiewicz pierwsze swoje kroki stawiał w laboratorium pomiarowo-badawczym. Siedem lat później trafił do działu konstrukcyjnego, gdzie był odpowiedzialny za konstrukcję głośników i zestawów głośnikowych. Pełnił m.in. funkcje Dyrektora Biura Rozwoju, Członka Zarządu ds. Technicznych

Co ważne, Marek Dutkiewicz i jego współpracownicy korzystają z kompletu maszyn, narzędzi, form i urządzeń, które należały do upadłej spółki.

- Produkujemy wyroby gotowe w oparciu o detale i podzespoły, które też sami wykonujemy. Mam na myśli kosze, płytki nabiegunnikowe, rdzenie, membrany, zawieszenia, resory, cewki i wiele innych elementów. Posiadamy także aparaturę kontrolno-pomiarową firm B&K, Ortofon, Koerschner, MLLS, pozwalającą zachować odpowiednią jakość produkowanych wyrobów –. zapewnia Sławomir Wieszczeciński, właściciel Tonsilu.

Warto dodać, że firma korzysta z pomiarów w kabinie bezechowej UAM w Poznaniu, w Katedrze Akustyki. Tonsil skupia się na produkcji najbardziej popularnych modeli, w tym kultowych Altusów. Natomiast zrezygnowano z głośników samochodowych i do telewizorów.

Choć na miejscu dawnej fabryki Tonsilu, powstało nowe osiedle, producent głośników pozostanie we Wrześni. Właściciel, przywiązany do lokalnej tradycji, znalazł dla fabryki nową lokalizację, w której już rozpoczęto produkcję. Plany na przyszłość? Wiele wskazuje na to, że już wkrótce do zespołu dołączy wysokiej klasy specjalista współpracujący ze światowymi potentatami.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.