Nokia wstrzymuje oddech

Nokia wstrzymuje oddech29.01.2010 14:15

Fiński gigant telekomunikacyjny Nokia zdołał w ostatnim kwartale kryzysowego roku 2009 zwiększyć zyski i udziały w rynku, co pozwala mieć nadzieję na lepsze wyniki w 2010 roku. Wprawdzie obroty spadły w porównaniu z poprzednim rokiem o dobre 5 procent do poziomu niecałych 12 miliardów euro, jednak zysk równy 948 milionów euro był znacznie wyższy niż w ostatnim kwartale 2008 (576 milionów euro). Informacje te podał koncern w czwartek w podhelsińskim mieście Espoo. Tym samym Nokia znacznie przekroczyła oczekiwania rynków finansowych. Po opublikowaniu komunikatu, wzrosła wartość akcji koncernu, które momentami były na plusie nawet o ponad 10 procent.

Oznaki ożywienia wykazuje główny segment działalności Nokii. Finowie sprzedali niecałe 12. milionów telefonów komórkowych (wzrost o 12 procent), co przełożyło się na zwiększenie obrotów działu urządzen i usług (Devices & Services) o pół procent do poziomu 8,2 miliarda euro. Przeciętna cena sprzedaży komórek wzrosła od trzeciego kwartału o jedno euro do poziomu 63 euro. Trzeba jednak pamiętać, że jeszcze pod koniec 2008 roku wynosiła ona 72 euro. Podczas gdy kwoty sprzedażowe w Europie pozostały niemal bez zmian, koncern zanotował spory wzrost zbytu przede wszystkim w Afryce, na Bliskim Wschodzie i Azji.

Producent ocenia ogólny wolumen rynkowy w ostatnim kwartale 200. roku na 329 milionów urządzeń i oblicza na tej podstawie własne udziały w rynku na poziomie 39 procent. Dla całego roku rozliczeniowego 2009 Nokia ocenia swoje udziały w rynku na 38 procent, to jest o 1 punkt procentowy mniej niż w 2008 roku.

Również w segmencie obłożonych sporymi marżami smartfonów fiński koncern zdołał wzmocnić swoją pozycję. Szef firmy Olli-Pekka Kallasvuo ocenia, że stało się tak przede wszystkim dzięki wprowadzeniu nowych modeli z klawiaturą i ekranem dotykowym. Udziały Nokii w rynku smartfonów, przy sprzedanych 20,8 miliona urządzeń, są szacowane na 4. procent. Finowie zamierzają bronić tej pozycji i koncentrować się przy tym na mniejszej liczbie urządzeń. Trzeba też zauważyć, że lider rynku nie znalazł jeszcze przekonującej odpowiedzi na robiące furorę na rynku smartfony iPhone i modele z systemem Android.

Z kolei zajmująca się sieciami spółka joint venture Nokia Siemens Networks zanotowała kolejny spadek obrotów o 1. procent do poziomu 3,6 miliarda euro. Po stracie operacyjnej równej 179 milionów euro w poprzednim roku teraz firma wyszła na plus (17 milionów euro). W listopadzie Nokia i Siemens zaordynowały swojej spółce ostry kierunek oszczędnościowy, którego ofiarą padło tysiące miejsc pracy.

Źródło zdjęć: © (fot. heise-online.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. heise-online.pl)
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.