Nikon dostał zakaz sprzedaży w Chinach

Nikon dostał zakaz sprzedaży w Chinach17.08.2016 11:06
Źródło zdjęć: © chip.pl

D600 to model, który od jakiegoś czasu śni się pewnie prezesowi Nikona po nocach – i są to raczej koszmary, a nie miłe marzenia senne. Okazało się jednak, że może być jeszcze gorzej...

Historia modelu D60. jest bardzo pouczająca. Pouczająca dla nas, użytkowników, ale niewątpliwie najwięcej powinien nauczyć się z niej sam producent.

Nikon wprowadził D60. na rynek przy dźwięku fanfar, w glorii i chwale, reklamując ten aparat jako jedną z najlepszych, a równocześnie najtańszych lustrzanek pełnoklatkowych na rynku. I na początku wszystko rzeczywiście wyglądało imponująco, lecz koszmar czaił się już za rogiem.

Tym koszmarem były zadziwiająco szybko pojawiające się zabrudzenia matrycy – nawet wtedy, gdy użytkownik w ogóle nie zmieniał obiektywów. Porażka Nikona nie polegała jednak tylko na tym, że wypuścił na rynek aparat z wyraźnym problemem technicznym. Jeszcze gorsze było samo zachowanie firmy, które objęło chyba wszystkie etapy instrukcji "Jak nie należy postępować w przypadku sporu z użytkownikami". Na początku firma zaprzeczała, że taki problem ma miejsce (nic dziwnego, bo w tym samym czasie sprzedaż D600 szła pełną parą)
. Później zaczęto przebąkiwać, że rzeczywiście, że może coś tam jest na rzeczy, ale zamiast ogłosić to oficjalnie i zorganizować dużą akcję serwisową, Nikon... błyskawicznie wypuścił nowy modelD610 (po roku, co w tej klasie aparatów jest bardzo szybkim tempem). Najzabawniejsze było jednak to, że od poprzednika różnił się bardzo, bardzo nieznacznie i PR-owcy firmy musieli się nieco nagimnastykować, by wyjaśnić przyczynę tak
szybkiej premiery. Wszyscy zresztą i tak domyślali się, że tak naprawdę chodziło o (ponowne) wprowadzenie na rynek Nikona D600. ale już bez błędu technicznego... Sprawa została zamieciona pod dywan, nowy model był już na rynku – wyglądało na to, że może wszystko ucichnie.

Ale nie ucichło. Tak się bowiem złożyło, że modelowi D60. (którego sprzedało się całkiem sporo) postanowili się przyjrzeć dziennikarze chińskiej telewizji (konkretnie chodzi o program pod tytułem "3.15"). Nie dość, że jeszcze raz udowodnili to, że Nikon sprzedawał wadliwe aparaty (do czego zresztą firma po cichu się przyznawała), to jeszcze z pomocą ukrytej kamery udało im się zarejestrować ciekawe zachowania pracowników serwisu firmy. Odmawiali oni naprawy wadliwych Nikonów D600, a winą za zabrudzenia matrycy obwiniali... smog.

Tego było już chyba za wiele dla chińskich dygnitarzy, którzy z ciekawością obejrzeli sobie program chińskiej telewizji. Japoński producent dostał wczoraj od chińskiego rządu oficjalny zakaz sprzedaży modelu D60. w Chinach.

Oczywiście trudno tu mówić o jakiejś katastrofie ekonomicznej, bo chodzi tu tylko o jeden model aparatu, na dodatek wychodzący już i tak ze sprzedaży. Ale katastrofa marketingowa jest gigantyczna, tym bardziej, że dotyczy ona potężnego, chińskiego rynku (przychód Nikona w 201. roku wyniósł na nim 1,16 miliarda dolarów). Najpierw program telewizyjny, potem decyzja rządu – takie informacje roznoszą się błyskawicznie i mogą mieć realny wpływ na ogólną sprzedaż produktów japońskiej firmy.

Może moja rada wyda się w tym kontekście dziwna, ale tym bardziej warto teraz myśleć o kupnie aparatu Nikona. Po pierwsze, mimo wszystko zdecydowana większość modeli tego producenta jest udana i godna polecenia. Ale ważniejsze jest chyba jeszcze to, że gdyby teraz przydarzyła się jakaś akcja serwisowa, to mogę się założyć, że Nikon będzie działał profesjonalnie i błyskawicznie. Tak jak działa obecnie w przypadku modelu D600. reperując go bezpłatnie każdemu, nawet po upływie gwarancji. Tak, jak powinien działać od początku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.