Nie zobaczymy już aparatów i kamer Kodaka

Nie zobaczymy już aparatów i kamer Kodaka10.02.2012 15:39
Źródło zdjęć: © AP

Miesiąc temu Kodak ogłosił bankructwo, ale dopiero teraz dowiadujemy się co to dokładnie oznacza dla nas - konsumentów

Jeszcze w 200. roku Kodak zaliczał się do 3 największych producentów aparatów cyfrowych na świecie. W czasach największej hossy, firma zatrudniała ponad 60 000 pracowników. Ostatnie dane, za rok 2010 mówią już "tylko" o 18 800 zatrudnionych osób, a rzeczywista liczba obecnych pracowników jest zapewne jeszcze mniejsza. Aby ograniczyć starty oraz liczbę zwolnień, firma musiała podjąć stanowcze kroki.

Specjaliści i analitycy podkreślają, że decyzje podjęte przez Kodaka, są bardzo racjonalne. Sprzedaż aparatów cyfrowych i kamer zaczęła gwałtownie spadać. W 201. roku sprzedano aż o 20 proc. mniej sprzętu tego typu niż rok wcześniej. Wszystkiemu winny jest boom na rynku smartfonów - coraz więcej osób jest w zupełności zadowolonych jakością zdjęć wykonywanych telefonem i nie czuje potrzeby zakupu osobnego aparatu. Producenci sprzętu fotograficznego przesunęli swoje siły na segment drogich, profesjonalnych aparatów, ale Kodak nigdy nie był w tym zakresie liderem. Firma z branży fotograficznej przerzuciła swoje siły do działów produkujących drukarki, upatrując w tej branży szansy na przetrwanie. Jak na razie również tutaj nie widać wielkich sukcesów - Kodak pozostaje 6. producentem drukarek w USA, gdzie pierwsze skrzypce grają HP, Epson i Canon.

Jeszcze w 200. roku Kodak był 3. największym producentem aparatów fotograficznych, posiadał 10 proc. udziałów w tym rynku i wyprzedzały go tylko Canon i Sony. Szereg nietrafionych decyzji i rozwój konkurencji sprawiły, że zaledwie w 4 lata firma znalazła się na 7 miejscu, wyprzedzona przez Nikona i Samsunga. Ogłoszenie bankructwa i wycofanie z rynku fotograficznego nie oznacza jednak, że już nigdy nie zobaczymy produktów z logo Kodak. Koncern upatruje dodatkowych pieniędzy w sprzedawaniu licencji na wykorzystanie własnej marki przez firmy trzecie - podobno jest już kolejka chętnych na kupno praw do rozpoznawalnego logotypu.

Kodak szuka w tej chwili oszczędności, gdzie tylko się da. Firma chciała się m.in. wycofać z patronowania Kodak Theatre - budynkowi, w którym przyznawane są Oskary - najbardziej prestiżowe nagrody filmowe. Organizatorzy gali oskarowej, która odbędzie się 2. lutego nie zgodzili się na usunięcie nazwy Kodak z budynku - jest już na to za późno, gdyż wysłano zaproszenia na imprezę i sprzedano reklamy.

Trzeba przyznać, że robi się trochę przykro, czytając o upadku Kodaka. Takie jednak są brutalne prawa rynku. Na koniec możemy tylko uspokoić wszystkich, którzy niedawno kupili jakiś sprzęt tej firmy - warunki gwarancji będą obowiązywać, więc jeśli zepsuje się wam aparat, producent nie wymiga się od jego naprawy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.