Nie uciekniesz od abonamentu RTV! 25 razy więcej kontroli!

Nie uciekniesz od abonamentu RTV! 25 razy więcej kontroli!28.06.2012 14:10
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Około 464 miliony złotych wyniosą w tym roku wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. To o ponad 70 milionów złotych mniej niż jeszcze dwa lata temu. Urzędnicy zaczęli więc gorliwie ścigać tych, co nie płacą.

Dokładnie 5,35 zł za radio i 17,5 zł za telewizor - tyle miesięcznie powinien odprowadzać do kasy państwa każdy posiadacz tych dobrodziejstw techniki. Z 6,8 mln zarejestrowanych abonentów płaci jednak zaledwie milion. Ponad 2,5 mln jest z obowiązku zwolniona, a reszta go po prostu unika.

Jak wynika z zaprezentowanego w Sejmie sprawozdania z działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jeszcze w 2010 roku wpływy wyniosły 537 mln zł. W tym roku, jak zakładają prognozy KRRiT, będzie to około 464 mln zł, co oznacza spadek o 13 procent.

-Obecna prognoza i tak jest o wiele lepsza od naszych wcześniejszych przewidywań - mówi w rozmowie z Money.pl Sławomir Rogowski, członek KRRiT. -To między innymi zasługa naszych kampanii namawiających do płacenia abonamentu, a także tego, że Poczta Polska jest skuteczniejsza w egzekwowaniu opłaty.

By zwiększyć wpływy KRRiT na razie postawiła na ściganie tych, którzy nie płacą. Zgodnie z obowiązującymi przepisami do pomocy została zaangażowana Poczta Polska i - jak pokazuje sprawozdanie - listonosze wzięli się ostro do pracy. W ubiegłym roku Poczta Polska przeprowadziła bowiem aż ponad 16 tysięcy kontroli. Tymczasem w 2010 roku było ich niecałe 4,5 tysiąca, a w 2009 roku - zaledwie 632. Przez dwa lata liczba kontroli wzrosła aż o 2400 procent. Poczta ma w tym swój interes, bo dostaje aż 6 proc. od ściągniętych kwot.

Efekt był taki, że w wyniku wysłanych przez Pocztę Polską upomnień ponad 6,5 tysiąca osób zapłaciło w ubiegłym roku zaległe zobowiązania na kwotę prawie 5,5 mln zł. Sprawy tych bardziej opornych zostały przekazane urzędom skarbowym. Jak czytamy w sprawozdaniu, niemal jedna trzecia spraw została przez nie odrzucona. Urzędnicy fiskusa różnie interpretowali bowiem przepisy związane z abonamentem.

-To już się ostatnio zmieniło. Stanowisko resortu finansów jest jasne. Urzędnicy mają ścigać tych, co nie płacą nawet do pięciu lat wstecz. Kwoty nie są małe, bo w sumie może się tego uzbierać nawet tysiąc złotych od jednej osoby -wylicza Sławomir Rogowski.

Wciąż trwa dyskusja, czy warto w ogóle ściągać abonament. Zdaniem ekspertów, nigdy nie będzie to efektywny sposób na finansowanie mediów. Jak podkreślił w rozmowie z Money.pl Jarosław Sellin, były członek KRRiT, a obecnie poseł PiS, dobrą alternatywą była propozycja obecnego szefa Filmoteki Narodowej Tadeusza Kowalskiego. Według niego podatek VAT od wszystkich reklam telewizyjnych i radiowych emitowanych w Polsce powinien iść w pewnej części na specjalny Fundusz Mediów Publicznych, który finansowałby media publiczne.

-Walorem takiego pomysłu jest to, że to są środki, które rosną z roku na rok. Rynek reklamowy się rozwija, więc i media publiczne mogłyby ambitniej planować swoje wydatki - uważa Jarosław Sellin.

O krok dalej idzie prof. Wiesław Godzic. Jego zdaniem abonament w obecnej formie jest przestarzały. Zaznacza, że z pieniędzy publicznych powinno się finansować wcale nie TVP, ale konkretne programy, które spełniałyby ściśle określone założenia misji publicznej. - Wyobrażam to sobie w ten sposób, że na przykład KRRiT z nowymi uprawnieniami organizowałaby przetargi bądź konkursy na konkretne programy. Decydującym kryterium byłaby oczywiście ich jakość - zaznacza prof. Godzic.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.