"Nie można zwrócić towaru zakupionego w promocji" - obalamy mity

"Nie można zwrócić towaru zakupionego w promocji" - obalamy mity21.03.2014 09:15

W sieci możemy znaleźć wiele produktów i usług w promocyjnych cenach. Czy kupując towar w promocji mamy takie same prawa jak w przypadku zakupu produktu ze standardowej oferty sklepu? Julia Mandel, prawniczka w firmie Trusted Shops, specjalizująca się m.in. w e-handlu, podpowiada jakie prawa i obowiązki mają konsumenci, którzy zakupili produkty w sieci po okazyjnej cenie.

Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)
Źródło zdjęć: © (fot. Fotolia)

Mit 1: Nie można zwrócić towaru zakupionego w promocji.

Julia Mandel: Konsumentom kupującym w sieci przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy niezależnie od tego, czy produkt został zakupiony na promocji, czy też pochodzi ze standardowej oferty sklepu. Jeśli chcemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy, to w ciągu 1. dni od dnia otrzymania przesyłki powinniśmy poinformować o tym sprzedawcę. Niezależnie od prawa do odstąpienia od umowy, kupującym przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Jeśli zakupiony w promocji towar jest wadliwy, to konsumenci mogą go zareklamować w sklepie internetowym.

Mit 2: Reklamacja towaru - kupującym przysługuje voucher, a nie zwrot gotówki.

Julia Mandel: W momencie składania reklamacji przedsiębiorca w pierwszej kolejności może zaproponować konsumentowi naprawę lub wymianę towaru na nowy, wolny od wad. Jeśli naprawa jest niemożliwa lub wiąże się z nadmiernymi kosztami, konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny i może zatrzymać towar. W przypadku gdy wada towaru jest znaczna, klient może odstąpić od umowy i zażądać zwrotu gotówki. Należy podkreślić, że nie musi się przy tym godzić na voucher na zakupy. Podobnie sytuacja wygląda w momencie odstąpienia od umowy. Zwracając produkt zakupiony w sklepie internetowym kupujący może, ale nie musi skorzystać z zaproponowanego kuponu na zakupy.

Mit 3: Opóźniona dostawa - kupujący powinni cierpliwie czekać na zamówienie.

Julia Mandel: Jeśli zamówiona przesyłka nie dotarła na czas, wówczas należy skontaktować się ze sklepem internetowym. To właśnie sklep internetowy jest odpowiedzialny za realizację zamówienia. Sprzedawca internetowy ma też możliwość sprawdzenia z dostawcą, co jest przyczyną opóźnień w dostawie. Jeśli w regulaminie sklepu jest informacja, że sklep nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie lub ewentualne uszkodzenia przesyłki, to jest to zapis niedozwolony.

Mit 4: Towar można zwrócić wyłącznie w oryginalnym opakowaniu.

Julia Mandel: Zwracany towar powinien być zapakowany w sposób, który umożliwi bezpieczny transport. W tym celu warto skorzystać z oryginalnych opakowań i zabezpieczeń, które były w przesyłce, np. ze styropianu. Zawsze należy ostrożnie otwierać paczkę. Tak, aby w przypadku odstąpienia od umowy mieć możliwość ponownego skorzystania z opakowania. Oczywiście sklep nie może odmówić przyjęcia towaru, jeśli produkt zostanie odesłany w innym opakowaniu niż to, które otrzymaliśmy. Sklep może jednak zażądać od konsumenta odszkodowania w sytuacji gdy towar zostanie uszkodzony w trakcie przesyłki. Oryginalne opakowanie z reguły niweluje ryzyko takich uszkodzeń.

Mit 5: Kupujący może zwrócić każdy produkt zakupiony w sieci.

Julia Mandel: Prawo przewiduje grupę produktów, których nie możemy zwrócić, robiąc zakupy przez internet. Powyższa zasada dotyczy m.in. materiałów audio-wizualnych, gier oraz oprogramowania komputerowego. Wymienionych produktów nie możemy zwrócić po usunięciu ich oryginalnego opakowania. W tej sytuacji warto zastanowić się i dokładnie przemyśleć zakup. Wyjątek w prawie do odstąpienia od umowy stanowią również produkty wykonane na specjalne zamówienie klienta np. kalendarz z własnymi zdjęciami. Spersonalizowanych produktów nie można bowiem zwrócić.

Robiąc zakupy przez internet warto znać swoje prawa oraz obowiązki. Znajomość podstawowych zagadnień prawnych sprawi, że zakupy w sieci będą bezpieczne i udane.

Źródło: Trusted Shops / JG, WP.PL

-/jg/jg

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.