Nawigacja wewnątrz budynków? Teraz to możliwe!

Nawigacja wewnątrz budynków? Teraz to możliwe!17.07.2012 13:07
Źródło zdjęć: © University of Oulu

Naukowcy opracowali rozwiązanie ułatwiające poruszanie się po nieznanym budynku, do którego nie dochodzi sygnał GPS.

Źródło zdjęć: © (fot. University of Oulu)
Źródło zdjęć: © (fot. University of Oulu)

Ludzie od dawna używali kompasów, aby móc bezpiecznie podróżować w nieznanym terenie. Naukowcy z University of Oulu w Finlandii, pracujący dla małej firmy technologicznej Indoor Atlas, postanowili zastosować tę samą technologię dla ułatwienia poruszania się w pomieszczeniach, gdzie nie sięga normalny sygnał systemu GPS.

Naukowcy z Indoor Atlas zamontowali w smartfonie dwa czujniki magnetyczne. Ponieważ konstrukcja każdego budynku wywołuje specyficzne zmiany pola magnetycznego Ziemi, zależne m.in. od użytych materiałów budowlanych, fragmenty budynku o najbardziej zaburzonym polu magnetycznym są swoistymi "punktami stałymi", według których można prowadzić nawigację.

Badacze z University of Oulu w tym celu połączyli owe mapy największych anomalii budynku planami cyfrowymi jego poszczególnych pięter. Tworzona jest w ten sposób cyfrowa mapa magnetyczna, umieszczona np. w chmurze komputerowej. Użytkownik ze smartfonem, w którym są umieszczone dwa czujniki magnetyczne, musi tylko załadować aplikację, podając adres budynku, w którym się znajduje. To spowoduje pobranie jego cyfrowego planu magnetycznego, który ułatwi poruszanie się.

Obecnie istnieje wiele metod poruszania się w budynkach, gdzie nie dochodzi sygnał GPS. Typowym systemem używanym w tym celu jest nawigacja według sygnałów radiowych lub sieciowa korzystająca z protokołu bezprzewodowego Wi-Fi. Ma ona dokładność do 1. m. System nawigacji magnetycznej, stworzony przez naukowców z Finlandii ma dokładność średnią od 10 cm do 2 m w zależności od typu budynku (w budynkach o masywnej konstrukcji żelbetowej dokładność pomiaru jest mniejsza). Pozwala to naukowcom projektować na podstawie systemu nawigacji magnetycznej np. systemy do obserwacji ruchu dla centrów handlowych, sprawdzające, gdzie koncentrują się potencjalni klienci.

Dodatkowym ułatwieniem przy wprowadzaniu systemu nawigacji stworzonego przez Indoor Atlas jest to, że w przypadku wszystkich typów smartfonów montaż czujników magnetycznych jest sprawą prostą, a same czujniki są bardzo tanie.

Jak powiedział "Technology Review" Bruce Krulwich, analityk rynku mobilnego z firmy Grizzly Analytics ponad 4. firm technologicznych pracuje obecnie nad problemem nawigacji wewnątrz budynków. Jego zdaniem do 2016 roku na tym rynku pojawi się 120 tys. różnego typu map do rozwiązań nawigacyjnych, opartych zwykle na namierzaniu radiowym.

Jednak sygnał radiowy nie zawsze jest dostępny, natomiast pomiar według pola magnetycznego może działać zawsze, stąd zdaniem analityków rozwiązanie Indoor Atlas ma duże szanse na karierę rynkową i zastosowanie przez wielu programistów aplikacji, którzy zastosują je do tworzenia specyficznych rozwiązań lokalizacyjnych np. dla marketingu czy logistyki firmowej.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.