Nasze dzieci nie wiedzą, co w sieci jest prawdą, a co fałszem. Trzy zastanawiające wnioski z badania

Nasze dzieci nie wiedzą, co w sieci jest prawdą, a co fałszem. Trzy zastanawiające wnioski z badania26.07.2016 15:02
Źródło zdjęć: © nenetus - Fotolia.com

Firmy Kaspersky Lab i iconKids & Youth przeprowadziły badanie na dzieciach i nastolatkach z całego świata. Wynika z niego, że nasze dzieci raczej rzadko i niechętnie rozstają się ze smartfonem. A do tego dość często w sieci podają o sobie zbyt szczegółowe informacje.

Wyniki badań oparte są o serię ankiet online, w których wzięło udział 378. rodzin (w rodzinie musiało być minimum jedno dziecko w wieku 8-16 lat). Ankietowani pochodzili z krajów takich jak USA, Francja, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Niemcy i Rosja.

1. Dzieci są zawsze online.

Wśród osób w wieku 8-1. lat aż 44 proc. jest wiecznie online. Główne rozrywki? Serwisy społecznościowe, komunikatory i strony rozrywkowe. Ilość czasu spędzanego w sieci rośnie wraz z wiekiem. Co więcej, ponad połowa badanych przyznała, że nie wyobraża sobie życia bez smartfona. Wśród osób w wieku 14-16 lat ten odsetek wynosił już 73 proc.

  1. proc. badanych przyznawało, że niechętnie rozstaje się z urządzeniem mobilnym na czas posiłków. Niemal połowa rodziców potwierdziła, że ich dziecko idzie ze smartfonem do łóżka.

- Jeżeli młodzi ludzie przed snem nie używali smartfonów, tabletów czy komputerów, to problemy z zasypianiem, definiowane jako niemożność zaśnięcia w ciągu 60 minut od zgaszenia światła, zgłaszało ok. 15 proc badanych. Tyle też wykazuje epidemiologia. Natomiast jeśli nastolatkowie mogli korzystać z urządzeń elektronicznych do woli - co oznaczało, że wyłączali je dopiero przed ostatecznym zgaszeniem światła i zamknięciem oczu - w takiej grupie odsetek osób, które w ciągu godziny nie mogły zasnąć, wynosił aż 50 proc - mówił mi niedawno Adam Wichniak, jeden z najlepszych w Polsce specjalistów z dziedziny medycyny snu.

2. Dzieci dużo o sobie ujawniają i nie zawsze potrafią ocenić wiarygodność informacji z sieci.

Nawet 4. proc. dzieci ujawnia w sieci informacje, które nie powinny zostać przekazywane osobom postronnym. Chodzi między innymi o zarobki rodziców, miejsca które odwiedzają czy adres domowy. 66 proc. ankietowanych dzieci przyznało, że podaje w sieci adres szkoły do której chodzą. Adres pracy rodziców podaje już tylko 33 proc. ankietowanych, a adres zamieszkania - 32 proc.

Kaspersky Lab i iconKids & Youth, czyli twórcy badania, zaznaczają, że ujawnianie takich informacji wynika z przekonania młodych ludzi, że znajdują się "wśród swoich" - wśród znajomych i przyjaciół. Część z nich po prostu nie zdaje sobie sprawy z tego, że ich wpisy czytać mogą czasem także osoby nieznajome i wrogo usposobione.

Z badania wynika jeszcze jeden wniosek - młodzi ludzie wolą zadawać pytania wyszukiwarkom niż nauczycielom albo rodzicom. Co więcej, wielu z nich uważa, że informacje znalezione w sieci są bardziej wartościowe niż te przekazywane przez telewizję. 6. proc. przyznało z kolei, że nie wie jak odróżnić znalezione w sieci prawdziwe informacje od fałszywych.

3. Do faktu bycia ofiarą prześladowania w sieci przyznaje się niewiele dzieci, ale jeśli do niego dochodzi, konsekwencje są poważne.

W ankiecie znalazło się także pytanie o prześladowanie online. 4 proc. dzieci przyznało, że padło jego ofiarą. Ten odsetek może wydawać się niewielki, ale aż 7. proc. rodziców takich dzieci mówiło później, że doświadczenie to wywarło przygnębiające i długofalowe efekty.

Dzieci przyznawały, że były zrozpaczone (41 proc.), spadła im samoocena (37 proc.), zaczęły gorzej radzić sobie w szkole (30 proc.). Z kolei 21 proc. rodziców przyznało, że po takim doświadczeniu ich dziecko miało koszmary, a 20 proc. stwierdziło, że cierpi na anoreksję.

Wnioski

Co powinni wiedzieć rodzice? Że ich dzieci zaczynają korzystać z serwisów społecznościowych i płatności online dużo wcześniej, niż do tej pory przypuszczali. Twórcy badania stwierdzają nawet, że jeśli rodzice sądzą, że dziecko ma jeszcze na coś czas, to w rzeczywistości dziecko pewnie już dawno poznało daną usługę. Co można zrobić? To, co w przypadku problemów "w prawdziwym życiu". Rozmawiać z dzieckiem, uczyć je odróżniania prawdy od fałszu. Warto na przykład zacząć od sprawdzenia, czy profile dzieci na Facebooku mają właściwe ustawienia prywatności.

_ Joanna Sosnowska _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.