Nasza-klasa wprowadza komunikator - koniec Gadu-Gadu?

Nasza-klasa wprowadza komunikator - koniec Gadu-Gadu?15.07.2009 16:00
Źródło zdjęć: © nasza-klasa

Zapowiadany od dłuższego czasu komunikator dla użytkowników Naszej-Klasy pojawi się najprawdopodobniej w sierpniu, a jego nazwa brzmieć może... Śledzik.pl. Czy zdobędzie popularność i odbierze użytkowników Gadu-Gadu lub rodzimych serwisów mikroblogowych? Niebawem odpowiedź na to pytanie

Od pewnego czasu przedstawiciele najpopularniejszego w Polsce serwisu społecznościowego (w kwietniu 9 mln 38. tys. real users wg Megapanelu PBI/Gemius) w sposób mniej lub bardziej zawoalowany informują o rychłym wzbogaceniu swoich usług o kolejne rozwiązanie komunikacyjne, tym razem działające "live" jak np. komunikator, czat czy mikroblog.

Na konferencji Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych Dominik Kaznowski, pełnomocnik Zarządu Nasza-Klasa.pl w prezentacji pt. "Od "klasowania" do platformy komunik@cyjnej" zapowiedział m. in.: _ (1) dalszy, konsekwentny rozwój w kierunku wielokanałowej i wielokierunkowej platformy komunikacji oraz kompetencji technologicznych (firma technologiczna a nie wydawca); (2) wdrażanie narzędzi ułatwiających, pogłębiających, stymulujących i zacieśniających istniejące kanały komunikacji pomiędzy użytkownikami; (3) podejście zorientowane na rozwój systemu komunikacji, a nie poszczególnych narzędzi _. Już wówczas stało się jasne, że ekipa z Wrocławia pracuje nad naszoklasowym Twitterem, gTalkiem lub Gadu-Gadu... Co wielokrotnie znalazło odzwierciedlenie w branżowej blogosferze...

Warto wspomnieć, że nie tak dawno, na stronie NK pojawiło się ogłoszenie rekrutacyjne dla programisty znającego język Erlang a dodatkowo również: Jabber / XMPP / ejabberd (Jabber to protokół komunikacji oraz powiadamiania o obecności w czasie rzeczywistym), co dodatkowo potwierdza przypuszczenia o przygotowywaniu nowej usługi przez Naszą-Klasę.

Wg nieoficjalnych informacji (autorstwa blogera Artura Kurasińskiego "ak74") nowa komunikacyjna usługa serwisu nazywać się będzie "Śledzik" i wystartować może już w sierpniu. Taka domena znajduje się od końca maja w posiadaniu Naszej-Klasy, a sam adres przekierowuje na stronę główną serwisu.

Nazwa "Śledzik" bynajmniej nie nawiązywać ma do rybki, która "lubi pływać" (choć trudno nie przyznać, że takie skojarzenie nasuwa się jako pierwsze), ale raczej kojarzyć się ma ze śledzeniem i obserwowaniem swych znajomych lub innych użytkowników serwisu.

Zostawiając na później domysły, czy nazwa ta jest odpowiednia i trafiona, warto zastanowić się nad szansami odniesienia sukcesu na rynku komunikatorów i zdetronizowania dotychczasowych liderów. Czy "śledzikowanie" przyjmie się w polskiej sieci?

Biorąc pod uwagę niezwykły komunikacyjny potencjał Naszej-Klasy i jej ogromną popularność wśród użytkowników mało i średnio zaawansowanych, którzy nie używają jeszcze Gadu-Gadu lub wciąż niszowych w Polsce serwisów mikroblogowych - start nowej usługi adresowanej do naszoklasistów okazać się może wielkim sukcesem.

Statystyki obrazujące komunikacyjne potrzeby użytkowników serwisu są imponujące: 21 tys. nowych postów na godzinę, 5,4 tys. komentarzy dodanych do zdjęć każdego dnia czy 53 tys. zmian statusów na godzinę albo 960 tys. dodanych zdjęć dziennie. W sumie każdego dnia (wg danych zaprezentowanych w maju na konferencji Internet 2k9 przez Dominika Kaznowskiego) przesyłanych jest 24,5 mln różnego typu informacji pomiędzy użytkownikami NK. Trudno zaprzeczyć stwierdzeniu, że naszoklasiści lubią się komunikować i aktywnie obserwować swych znajomych...

Źródło zdjęć: © (fot. idg)
Źródło zdjęć: © (fot. idg)

Start nowej usługi w NK: komunikatora / mikroblogu nastąpić ma w ciągu najbliższych miesięcy. Co Nasza-Klasa zaoferuje swym użytkownikom?

Aplikacja webowa zintegrowana z serwisem informująca o aktualnym statusie dostępności znajomych i umożliwiająca w prosty sposób przesłanie im wiadomości live? Taki "czatowy" format (funkcjonujący m. in. w Facebooku) z pewnością odpowiedni będzie dla użytkowników utożsamiających cały internet (kontakty, galerię zdjęć, pocztę elektroniczną, kartki i prezenty, ew. zakupy aukcyjne) z Naszą-Klasą i nie posiadających większej wiedzy i umiejętności w korzystaniu z sieci.

Czy spodziewać się powinniśmy niezależnej od Naszej-Klasy platformy mikroblogowej (co sugerować może oddzielna domena śledzik.pl i nazwa nawiązująca do śledzenia, obserwowania znajomych) lub wymagającej instalacji specjalnej aplikacji .exe? Te rozwiązania oznaczać mogą dodatkową (cenną) przestrzeń reklamową, ale mogą być zbyt skomplikowane dla użytkowników mniej zaawansowanych i ponadto odciągałyby naszoklasistów od serwisu głównego.

A może Nasza-Klasa zaskoczy nas i komunikatorem i własnym Twitterem?

Pytaniem pozostaje też odpłatność za "śledzikowanie", obecność reklam oraz ich rodzaje w nowej usłudze, a także ew. otwartość i możliwość ulepszania aplikacji przez użytkowników (dostępne API).

Z Naszej-Klasy korzysta obecnie ponad 9,3 mln użytkowników. Gdyby choć co dziesiąty z nich zainteresował się nową usługą - już wówczas ze Śledzika korzystać może prawie 1 mln osób. Dla porównania komunikatorem Gadu-Gadu posługuje się obecnie ponad 5,7 mln real users (Megapanel PBI/Gemius, kwiecień 2009), a z serwisów mikroblogowych takich jak pinger.pl czy blip.pl korzysta kolejno: 37. tys. i 70 tys. real users. Może z GG ciężko będzie wygrać (GG Network nie udziela obecnie żadnych komentarzy odnośnie potencjalnego rywala na rynku komunikatorów), ale naszoklasowy "lifestreaming" okazać się może strzałem w dziesiątkę.

Przedstawiciele Naszej-Klasy jak na razie roztaczają wokół serwisu i jego nowych komunikacyjnych funkcji aurę tajemniczości. Oto oświadczenie jakie otrzymaliśmy w tej sprawie:

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.