Największy wyciek danych w historii

Największy wyciek danych w historii08.04.2011 12:37
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

Od kilku ostatnich dni wielu użytkowników poczty internetowej odnajduje w swoich skrzynkach odbiorczych wiadomości, które mogą ich zaniepokoić. Nadawcy oznajmiają, że dany adres znalazł się wśród grupy kontaktów ujawnionych podczas cyberprzestępczego ataku na firmę Epsilon, dostawcę marketingowych baz danych. Wydarzenie to może być największym wyciekiem danych w historii.

Lista poszkodowanych firm jest już długa, ale zdaje się cały czas powiększać. Wsród przedsiębiorstw, które stały się ofiarami cyberataku, są między innymi: Hilton, American Express, BestBuy, Borders, Capital One, Citibank, Disney, The Home Shopping Network, JP Morgan Chase, Marriott Rewards, Ritz Carlton, TiVo, US Bank, Verizon i Visa.

Pierwszego kwietnia firma Epsilon wystosowała oficjalne oświadczenie, dodatkowo wysłano powiadomienia drogą mailową. Oprócz tego nie zostały ujawnione inne szczegóły dotyczące tego, w jaki sposób cyberprzestępcy uzyskali dostęp do danych.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Epsilon oświadczył, że nieautoryzowany dostęp zyskano do danych jedynie 2. klientów firmy, przy czym są to klienci, na rzecz których Epsilon świadczy usługi pocztowe. Lektura listy ujawnionych dotychczas poszkodowanych przedsiębiorstw może skłonić do zastanowienia się, czy cyberprzestępcy zdołali bez stresu przeszukać całą bazę danych i wyciągnąć jedynie to, co uważają za najbardziej wartościowe.

W każdym powiadomieniu mailowym oraz w oficjalnym oświadczeniu Epsilon zapewnia, że zostały „pozyskane” (czyli de facto skradzione) „jedynie” imiona, nazwiska i adresy e-mail oraz że inne dane, na przykład finansowe, są bezpieczne. Niestety, takie zapewnienie wprowadza w błąd i powoduje, że klienci nie są wystarczająco świadomi ryzyka. Cyberprzestępcy znają nie tylko imiona i nazwiska oraz adresy mailowe klientów. Wiedzą także, gdzie te osoby robią zakupy, gdzie mają konta bankowe, w jakich hotelach bywają –. a to nie jedyne zdobyte przez złodziei informacje. Jeśli dany klient otrzyma powiadomienie mailowe od wielu firm i instytucji to powinien mieć świadomość tego, że cyberprzestępcy mają do dyspozycji jego profil konsumencki.

Wraz z wyciekiem danych znacznie wzrosło ryzyko związane z atakami typu spear-phishing (phishing ze ściśle określoną grupą docelową). Dlatego klienci poszkodowanych firm powinni być wyjątkowo czujni kiedy otrzymują drogą mailową prośby o podanie danych osobowych.

Phishing nie jest jedyną przestępczą działalnością ułatwioną dzięki temu wyciekowi danych. Cyberprzestępcy dysponują kopalnią informacji - dlatego stworzenie wiarygodnych maili zawierających złośliwy kod jest dla nich dużo prostsze. Może wydawać się, że dana wiadomość pochodzi od znanej nam organizacji lub sklepu, w którym robimy zakupy. Tymczasem mail jest skonstruowany tak, by skłonić nas do kliknięcia na link. W złożonej rzeczywistości cyberprzestępczości internetowej jesteśmy bardzo często jedno kliknięcie od niebezpieczeństwa –. oprócz tego pierwszego działania nie jest potrzeba żadna inna aktywność użytkownika. Jeśli przestępcy mogą zająć nasze komputery, a dysponują już naszymi danymi osobowymi, mogą wyrządzić nam wiele szkód.

Trend Micro radzi:
- Należy zwracać szczególną uwagę na maile otrzymywane w najbliższych miesiącach, a może nawet latach
- Dane osobowe można podawać na stronie internetowej jedynie w przypadku, gdy korzysta się z własnej zakładki lub wpisuje się własnoręcznie adres strony (klikanie w linki zawarte w mailach jest niebezpieczne)
- Przed podaniem danych osobowych należy upewnić się, że połączenie jest zabezpieczone przez certyfikat SSL, a strona zaczyna się od “https://“. Jeśli połączenie nie jest szyfrowane nie powinno się ujawniać danych
- Przed podaniem jakichkolwiek szczegółów należy uważnie przeczytać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Jeśli cokolwiek wzbudza podejrzenia, należy ponownie przemyśleć decyzję o podpisaniu zgody.
- Wszystkie firmy składujące lub przesyłające dane osobowe powinny zastosować szyfrowanie. W ten sposób pokazują, że dbają o dobro swoich klientów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.