Najlepsze mapy w GPS-ach - test

Najlepsze mapy w GPS-ach - test09.06.2010 10:30
Źródło zdjęć: © PC World

Zebraliśmy najważniejsze i najciekawsze informacje o mapach w samochodowych nawigacjach GPS. Wyniki naszych testów nie zawsze pokrywają się z powszechnymi opiniami, ale opierają się na faktach i setkach godzin testowania.

Przetestowaliśmy większość mniej i bardziej znanych na rynku map, biorąc pod uwagę najważniejsze parametry, i odpowiedzieliśmy na pytanie, które mapy pozwolą ci spokojnie dojechać do celu.

Interfejs mapy i użytkownika

Wśród najlepszych w tej kategorii wymienić należy na pewno mapy TomToma. Mają intuicyjny interfejs - czytelny nawet dla niedoświadczonego użytkownika i, co istotne, są bardzo dokładne.

W mapach Navigona były pewne problemy z dostaniem się do bardziej zaawansowanych funkcji, jak np. sterowanie głosowe. Poza tym nie sprawiają żadnych kłopotów, a wyświetlane informacje są czytelne nawet dla laika. Za dodatkową opłatą można wzbogacić je o funkcję realistycznego widoku niektórych miast.

Podobnie można ocenić mapy w nawigacjach Becker - tutaj także interfejs użytkownika i sposób prezentowania mapy są bardzo czytelne. Przydatna jest też funkcja wyświetlania drogowych tablic informacyjnych. Przyzwyczajenia wymaga za to obsługa przycisku do cofania wybranej funkcji, który umieszczony jest na ramce urządzenia, a nie wywoływany z poziomu dotykowego ekranu.

Interfejs w nowych mapach MIO budzi mieszane uczucia. Podobnie jak w Beckerze z części funkcji trzeba wycofywać się dodatkowym przyciskiem, tyle tylko, że w niektórych nawigacjach MIO działanie tego przycisku jest bardzo toporne. Sposób wprowadzania adresów wymaga przyzwyczajenia, a dziwnie wyglądające okna raczej niewielu osobom przypadną do gustu.

Wbrew powszechnym opiniom, interfejs popularnej w Polsce AutoMapy nie wyróżnia się pozytywnie na tle konkurencji. Wprowadzanie danych jest łatwe, natomiast planowanie dłuższych tras z wieloma punktami przejazdu już nieco uciążliwe. Sposób, w jaki wyświetlana jest mapa na ekranie w pierwszej chwili może się podobać, ale widok 3. z bryłami budynków jest nieczytelny. Główny zarzut, jaki kierujemy do tej mapy, to zbyt duże nagromadzenie wyświetlanych informacji.

Systemy usprawniające wytyczanie trasy

Systemy takie jak IQ Routes, My- Routes czy AMTraffic funkcjonują głównie na zasadzie swego rodzaju małej aktualizacji map po podłączeniu do sieci. Są natomiast bezradne wobec nagłych wydarzeń na drodze: wypadków, tworzących się korków, czy choćby pogarszających się warunków na skutek zmiany pogody. Tego typu problemy rozwiązuje system TMC (Traffic Message Channel), który na bieżąco przesyła do nawigacji informacje przez pasmo FM.

TMC może przekazać informacje o robotach drogowych, wypadkach, innego rodzaju niedogodnościach, natężeniu ruchu, korkach, przepustowości tras i warunkach pogodowych. Muszą być one jednak na bieżąco zbierane, przetwarzane i wysyłane do odbiorców.

Źródło zdjęć: © (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © (fot. PC World)

Mimo że TMC działa od dawna w wielu krajach Europy, to w Polsce dopiero od 1 maja system ten funkcjonuje w wyposażonych w odpowiednie odbiorniki nawigacjach Garmin i Navigon.

Na razie działanie jest dość ograniczone, gdyż nie obejmuje informacji o natężeniu i warunkach ruchu drogowego, kluczowych z punktu wiedzenia wytyczania trasy, ale i one mają się pojawić w najbliższym czasie. W Europie jednak TMC działa znacznie sprawniej i dla map wszystkich ważniejszych producentów. Bazy fotoradarów

Kupując GPS, warto sprawdzić, czy zainstalowane w nich mapy zawierają bazę fotoradarów. Czasem jest z tym problem - wymaga ona osobnej dopłaty lub nie ma jej wcale. AutoMapa udostępnia bazę radarów wszystkim użytkownikom od razu, podobnie jak MapaMap Top, podczas gdy MapaMap Easy nie ma jej w ogóle. Mapy Garmina, Beckera, Tom- Toma czy MIO także zawierają bazę fotoradarów, choć może ich nie być w urządzeniach sprowadzanych indywidualnie z krajów, gdzie korzystanie z takiej bazy jest zabronione.

Państwa na mapie

Mapy mogą też obejmować obszary różnych państw. Część GPS-ów sprzedawana jest z mapami kilku państw lub jednego regionu Europy. Taką informację można znaleźć zawsze na pudełku.

Źródło zdjęć: © (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © (fot. PC World)

Najbardziej oczywisty podział mają nabywcy AutoMapy dostępnej w wersji dla Polski lub całej Europy. MapaMap Top i Easy obejmują zasięgiem wyłącznie obszar naszego kraju. Zdarzają się urządzenia takich firm, jak Navigon czy TomTom, gdzie znajdziemy wyłącznie mapę Polski, zaś pozostałe dostępne będą dopiero po płatnej aktualizacji. Wspomniane wcześniej mapy Mireo, spotykane w nawigacjach różnych firm, także występują w różnych wersjach - od obszaru Polski, poprzez regiony Europy sąsiadujące z naszym krajem, aż po niemal całą Europę.

Aktualizacje i inne koszty użytkowania map

Zakup mapy lub nawigacji z mapą wcale nie oznacza końca wydatków. Następne to koszty aktualizacji map. Właściwie we wszystkich przypadkach użytkownik ma prawo do co najmniej jednej bezpłatnej aktualizacji tak, żeby w urządzeniu dostępna była najnowsza wersja map. Po jakimś czasie, najpóźniej po roku, za aktualizację trzeba już płacić. Bezpośrednie porównanie warunków aktualizacji jest bardzo trudne, gdyż producenci przyjmują różne ich okresy, zakresy i częstość. Zdarzają się także korzystne oferty promocyjne.

Czasami można wykupić od pojedynczej aktualizacji do dożywotniej. Co więcej, w cenie najczęściej brak aktualizacji bazy fotoradarów mogącej mieć ogromny wpływ na cenę końcową.

Przykładowo, aktualizacje roczne map TomTom kosztują 16. zł, ale nie zawierają baz fotoradarów, za które trzeba dopłacić jeszcze 182 zł. Polska AutoMapa za 79 zł rocznie oferuje pełną aktualizację wszystkich składników. Aktualizacje stają się jeszcze istotniejsze w przypadku urządzeń z systemem TMC, gdyż tutaj siatka jest odnawiana wraz z mapą. Osobną opłatę należy uiścić za korzystanie z systemu GSM. Podobnie jak w telefonie komórkowym trzeba uwzględnić koszt abonamentu.

Źródło zdjęć: © Aktualizacja map (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Aktualizacja map (fot. PC World)

Najlepsi

Podsumowując wszystkie parametry, za najlepsze można uznać mapy dostarczane w nawigacjach TomTom obejmujące zasięgiem całą Europę. Nawet bez działającego w Polsce systemu TMC, dzięki zastosowanym rozwiązaniom z mapami tej firmy jeździ się bardzo przyjemnie. Przeszkodą w zajęciu pierwszego miejsca nie mogą być nawet wysokie koszty aktualizacji.

Gdyby nie to, mapy TomToma byłyby prawie idealne. Niemal równie przyjemnie można jeździć z nawigacjami Becker i Navigon. Także i w tym przypadku ocena dotyczy urządzeń z mapami całej Europy. Jeśli chodzi o Navigona, trzeba tylko uważać na zdarzające się sporadycznie dość okrężne wytyczanie teoretycznie najszybszych tras.

Gdy ograniczymy podróże wyłącznie do terenu naszego kraju, całkiem nieźle sprawdzi się Auto- Mapa. To najbardziej popularna mapa w Polsce, ale stwierdzenie, że najlepsza - jest mocno przesadzone. W tym przypadku sława nie do końca idzie w parze z rzeczywistą wartością. Poza granicami Polski, AutoMapa zdecydowanie jest słabsza od konkurencji.

MapaMap Top, choć nie wygląda efektownie i jest wyposażona w niewiele funkcji dodatkowych, w Polsce jest bardzo dobrym towarzyszem jazdy. Natomiast mapy Mireo Black Edition sprawdzają się w większości krajów Europy. Również i w tym przypadku brak "bajerów" wcale nie musi obniżać wartości.

Navigon

W naszych testach wielokrotnie chwaliliśmy mapy instalowane w tych urządzeniach. Ich aktualizacje początkowo mogą wydawać się kosztowne. Niezależnie od rodzaju mapy, aktualizację wykupuje się na 2. miesiące.

Źródło zdjęć: © Navigon (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Navigon (fot. PC World)

Producent udostępnia cztery aktualizacje rocznie. Usługa kosztuje 9. euro, czyli ok. 380 zł. Oddzielnie trzeba wykupić aktualizację sieci fotoradarów. Jednorazowy zakup dwunastu miesięcznych aktualizacji kosztuje 29,95 euro.

TomTom

Część użytkowników za producenta jednego z najlepszych nawigacji samochodowych uznaje TomToma. Potwierdzamy - stosowane przez tę firmę rozwiązania mają ogromne zalety, a rozwijane od dawna systemy pozwalają na bardzo sprawną jazdę nawet po polskich drogach.

Źródło zdjęć: © TomTom (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © TomTom (fot. PC World)

Również w tym przypadku niezbędne są aktualizacje. Użytkownik ma prawo do jednej bezpłatnej w ciągu 30 dni od kupna urządzenia. Opłata roczna (cztery aktualizacje) wynosi 162 zł. Można także wykupić jednorazową aktualizację za 40 zł. W tej korzystnej, wydawałoby się, ofercie jest pewien haczyk - nie obejmuje ona bazy fotoradarów. Tę aktualizację można dokupić - cena za rok to aż 188 zł. MapaMap

Konkurencja przyjęła nieco inną strategię. Przede wszystkim większość nawigacji wyposażonych w MapaMapę oferowana jest w wersji Easy, o mocno ograniczonej liczbie adresów i mniejszym zakresie funkcji. Nabywca, któremu takie oprogramowanie nie wystarcza, powinien dokonać zmiany do wersji TOP, udostępnianej za przystępną cenę - 7. zł. Wykupienie dodatkowo czterech aktualizacji kosztuje 88 zł. Można też wykupić jednorazową aktualizację za 55 zł.

Źródło zdjęć: © MapaMap (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © MapaMap (fot. PC World)

Od trzech lat firma udostępnia aktualizacje raz na kwartał, zatem subskrypcja za 8. zł powinna wystarczyć mniej więcej na rok. System przyjęty przez MapaMapę obejmuje cztery kolejne aktualizacje, więc nie da się wydłużyć okresu, np. korzystając tylko z co drugiej.

AutoMapa

Bardzo popularna AutoMapa aktualizowana jest obecnie sześć razy w ciągu roku. Jej nabywca otrzymuje aktualizacje przez pierwszy rok gratis, za kolejne lata trzeba już płacić.

Źródło zdjęć: © AutoMapa (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © AutoMapa (fot. PC World)

Roczna aktualizacja AutoMapy Polska to wydatek 7. zł, Europy zaś - 149 zł. Samo rozszerzenie mapy Polski do mapy Europy kosztuje 200 zł.

MIO

Znana firma MIO wyposaża nawigacje w mapy sygnowane własnym logiem. Nabywcy nowszej serii Moov mają prawo do dwóch bezpłatnych aktualizacji w ciągu roku. Wszystkie następne będą już płatne, ale na razie firma nie podaje dokładnej ich ceny. W jeszcze gorszej sytuacji są posiadacze starszych urządzeń z serii C - wszystkie aktualizacje są płatne i dostępne wyłącznie na kartach SD.

Źródło zdjęć: © (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © (fot. PC World)

Koszt najnowszych także nie jest znany, ale ostatnio udostępnione wyceniane były na 49,95 euro. Trzeba jednak wspomnieć, że w tym przypadku zawsze uzyskuje się aktualizacje map całej Europy. Ponadto za wymienioną cenę MIO od razu udostępnia wszystkie oferowane przez siebie usługi, w tym bazę fotoradarów. Garmin

Polityka tej firmy w omawianej kwestii jest równie prosta, jak trudna do oceny na tle konkurencji. Każdy nabywca nawigacji Garmina ma prawo do bezpłatnej aktualizacji map do najnowszych, dostępnych wersji przez 6. dni od daty zakupu. Później możliwości są dwie. Pierwsza to wykupienie jednorazowej aktualizacji nuMaps Onetime, co kosztuje aż 350 zł.

Źródło zdjęć: © (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © (fot. PC World)

Druga opcja to subskrypcja dożywotnia - nuMaps Lifetime. Przy założeniu, że będzie się z niej korzystało przez kilka lat, cena - 55. zł - nie wydaje się szczególnie wysoka. Garmin udostępnia aktualizacje 4 razy do roku i obejmują one wszystkie składniki map.

Navi-go

Mniej popularne, ale także sprawnie działające mapy Polski Navi-go są aktualizowane bardzo często, nawet co miesiąc. Nabywca urządzenia z taką nawigacją ma prawo do 3 miesięcy bezpłatnej aktualizacji. Czasami jednak warunki te są inne, w zależności od producenta zestawu GPS.

Źródło zdjęć: © Navi-go (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Navi-go (fot. PC World)

Każdy użytkownik map Navi-go może wykupić aktualizację kwartalną za 1. zł lub roczną za 79 zł. Obejmuje ona wszystkie składniki mapy, w tym bazę fotoradarów.

Becker

Nabywcy nawigacji Becker z mapami Navteq powinni koniecznie sprawdzić warunki aktualizacji. I nie chodzi o kruczki licencyjne, ale o promocję. Każdy użytkownik ma prawo zaktualizować mapę bezpłatnie do najnowszej wersji, lecz tylko przez pierwsze 5 dni od daty zakupu urządzenia. Z kolei przez pierwsze 3. dni może za 30 euro wykupić 6 aktualizacji w ciągu 2 lat.

Źródło zdjęć: © Becker (fot. PC World)
Źródło zdjęć: © Becker (fot. PC World)

Oferta pozapromocyjna jest już znacznie mniej atrakcyjna: 6 aktualizacji w ciągu 2 lat za 99,95 euro. W modelach Z102 i Z112 zainstalowana jest baza fotoradarów. Użytkownicy pozostałych Beckerów muszą ją pobrać oddzielnie, ale bez opłaty. Kolejne aktualizacje bazy są już płatne. Producent jeszcze nie ustalił ich finalnej ceny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.