Motorola Solutions wzmacnia się na rynku. Dwukrotny wzrost akcji. Druga Nokia?

Motorola Solutions wzmacnia się na rynku. Dwukrotny wzrost akcji. Druga Nokia?03.10.2019 11:57
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe Motorola Solutions

Od kilku lat marka Motorola podobnie jak Nokia nie ma już jednej centralnej władzy ani właściciela. Marka to nie tylko smartfony. Motorola Solutions związana z rynkiem telekomunikacyjnym ma coraz lepsze wyniki, podobnie jak niesmartfonowy dział Nokii.

Motorola i Nokia z rąk do rąk

Co łączy obie firmy? Główne rozpoznawane w świecie przez użytkowników marki (pod których szyldem tworzy się telefony) stały się początkowo własnością wielkich firm z USA, a później użytek z nich zrobili Azjaci. Nokię najpierw kupił Microsoft i niezbyt dobrze wyszedł na wiązaniu marki wyłącznie z telefonami opartymi na Windows Phone.

Później dział klasycznych telefonów został odkupiony przez FIH Mobile (związany Foxconn, czyli właściwie Hon Hai Precision Industry Co. (Ltd.))
, a licencję na smartfony przejęło fińskie HMD Global Oy. Za to Motorola (po podziale koncernu Motorola Mobile) przeszła pod panowanie Google, które po kilku latach pozbyło się firmy na rzecz chińskiego Lenovo.

Smartfony to nie wszystko

To tylko połowa historii. Cześć Nokii jak i Motoroli jest ciągle w rękach pierwotnych właścicieli i zajmuje się bardzo podobnymi sprawami. Motorola Solutions i Nokia prężnie działają na rynku telekomunikacyjnym. I nie chodzi o telefony komórkowe, a łączność na szczeblu operatorów telekomunikacyjnych.

Motorola Solutions ma w swojej ofercie cyfrowe systemy radiowe, radiotelefony, sprzęt WLAN czy też zaawansowane systemy rejestracji danych. Ale najbardziej medialny dział to ten związany z łącznością LTE czy 5G. Zarówno Motorola jak i Nokia są europejskimi konkurentami dla Huawei przy wdrażaniu 5G w różnych częściach świata, ale głównie na zachodzie (Azja nie patrzy tak nieprzychylnie na Huawei).

Firma coraz prężniej działa w temacie bezpieczeństwa, systemów monitoringu. W wielu zakątkach świata kiedy dzwonimy na numer alarmowy, to cały system jest obsługiwany właśnie dzięki sprzętowi i oprogramowaniu Motorola Solutions. Duże firmy i rząd to dobrzy klienci. Jak powiedział dla CNBC prezes koncernu, skupiają się na sprzedawaniu tego "co potrzeba mieć, a nie przyjemnie mieć". To dobrze odzwierciedla różnicę oferty dawnej Motoroli i obecnego Motorola Solutions.

Motorola Solutions z coraz lepszą sytuacją

Zdaje się, że jest to o wiele stabilniejszy rynek niż smartfonowy, bo Motorola Solutions nie zamierza udzielać licencji czy sprzedawać większościowych lub całkowitych udziałów innym firmom. Według raportu na który powołuje się zagraniczny Forbes, od trzech lat zwiększa zyski i cenę akcji. Jeszcze trzy lata temu płaciło się za nie 76 dolarów, a teraz aż 167. To nawet więcej niż dwukrotność (około 220% ceny początkowej).

Stało się tak dzięki dobrej kondycji Motorola Solutions. Przychody do końca 2019 roku według prognoz mają zwiększyć się o 31 proc. względem 2016 roku. Firma sprzedaje coraz więcej usług i produktów (zapewne nie bez znaczenia jest sytuacja z wprowadzaniem 5G i rozszerzaniem działania 4G LTE na świecie). Dochód wzrósł jeszcze bardziej. Przez ten czas Motorola Solutions zarabia o 63 proc. więcej. Także marże firmy powiększyły się z 13,8 proc. do 15,8 proc.

Przedsiębiorstwo Motorola Solutions jest od dawna obecne na giełdzie. W latach 2016 do 2017 skupiło sporą liczbę własnych akcji i zredukowało je o mniej więcej 4 proc. Sytuację Nokii być może przeanalizujemy innym razem, ale widać, że rynek rozwiązań dla operatorów telekomunikacyjnych i IT to całkiem niezły biznes bez takich zakrętów i niepewności jak smartfony, gdzie wiedzie prym gust klientów i moda.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.