Mnóstwo maili o RODO zalało moją skrzynkę. Teraz wiem, kto o mnie pamięta

Mnóstwo maili o RODO zalało moją skrzynkę. Teraz wiem, kto o mnie pamięta25.05.2018 13:26
Źródło zdjęć: © WP Tech | Grzegorz Burtan

Na moim społecznościowym feedzie mignął mi taki oto mem: "kiedy dostałaś 150 maili o RODO i nadal nie wiesz, o co chodzi", a pod napisem zdjęcie zdezorientowanej twarzy Beaty Kozidrak. Dzień sądu nadszedł, rozporządzenie weszło w końcu w życie.

Wszystkie internetowe biznesy, prowadzące newsletter i zalewające pocztowe skrzynki wartkim strumieniem ofert, promocji, nowości i cen specjalnie dla ciebie. Wejście na skrzynkę mailową w ostatnich tygodniach stało się jednak trochę bardziej ciekawsze dzięki wymuszonym przez rozporządzenie wiadomościom na temat przetwarzania naszych danych przez firmy, którym kiedyś je użyczyliśmy. To trochę jak spotkanie starego znajomego w pociągu – czasem zaskakujące, trochę niezręcznie i zmuszające ośrodek pamięci do cięższej pracy.

Podróż aleją wspomnień

Z ciekawości postanowiłem więc wpisać magiczne cztery litery mojej pocztowej wyszukiwarki by sprawdzić, kto pamiętał o mnie przy okazji aktualizowania swojej polityki prywatności. Muszę przyznać, że posiadanie tego samego adresu pocztowego od mniej więcej 16 lat popłaciło się dla tej jednej chwili. Mogłem przypomnieć sobie, komu oddałem swój adres mailowy przez ten czas.

I tak do mojej skrzynki trafiło przypomnienie od serwisów oferujących zakupy grupowe i rabaty, na które boom przypadł w okolicach 2012 roku, które akurat wstrzeliły się w okres moich studiów i poszukiwania czegokolwiek, co nie było w cenie nominalnej. Żakowski etos wymaga w końcu, by wszelkie usługi i jedzenie nabywać możliwie najniższym kosztem.

O mojej egzystencji pamiętała również firma oferująca karnety na siłownię i zajęcia sportowe. Chociaż ostatni raz zapłaciłem za członkostwo cztery lata temu, a wszelkie oferty specjalne kieruję do folderu SPAM, nie omieszkano mi przypomnieć moją próbę zadbania o wysportowaną sylwetkę. Dość nieudolną, niestety. Dzięki za przypomnienie, RODO.

Inną sprawą są newslettery związane z koncertami. Administratorzy oferujący mi bilety na festiwale, juwenalia czy solowe występy muzyków prezentujących pełne spektrum gatunkowe nie do końca mnie interesowało, bo mam swoje aplikacje do śledzenia interesujących mnie wydarzeń. Ale doceniam konsekwencję w wysyłaniu informacji, kto z muzycznego światka posiada moje dane.

Dzięki za pamięć

Przykłady można mnożyć, bo w przeciągu półtora dekady zapisałem się do ogromnej liczby newsletterów – klubu absolwenta, stron z ofertami pracy, sklepów, kolejnych sklepów i jeszcze wielu innych sklepów, których nawet nie do końca pamiętam, kiedy zapisywałem się na ich mailing. Szybkie spojrzenie przypomina mi jednak, dlaczego to zrobiłem. Kody, promocje, obniżki, darmowe dostawy – to wszystko kusiło i kusi nadal. A teraz trzeba odkopywać się ze sterty wiadomości, kto jest administratorem moich danych.

Myślę jednak, czy jest coś złego w tym, że przez jeden dzień otrzymuję odrobinę więcej wiadomości niż zazwyczaj? Dla mnie nie, przynajmniej mogę sobie przypomnieć, gdzie i kiedy się zapisywałem. Można nawet zrobić z tego zabawę pt. "dlaczego figuruję akurat na tej liście mailingowej?" i pozgadywać w głowie, co nakłoniło nas do zapisania się. Poza tym to po prostu miłe, że firmy muszą o mnie pamiętać pod groźbą grzywny. Ciekawe tylko, czy coś się zmieni w liczbie i treści wiadomości, które będę otrzymywać na moją pocztę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.