Media zwiększają nasz iloraz inteligencji

Media zwiększają nasz iloraz inteligencji06.01.2009 15:01

Zdaniem profesor Patricii Greenfield z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles kontakt z grami komputerowymi, Internetem lub telewizją jest główną przyczyną wzrostu ilorazu inteligencji u kolejnych pokoleń. Dlatego tym bardziej szkoły powinny wykorzystywać media elektroniczne w swoich programach nauczania. Z badań profesor Greenfield wynika, że historia zaprezentowana na wideo jest lepiej zapamiętana przez dzieci niż podczas tradycyjnej lekcji.

*Zdaniem profesor Patricii Greenfield z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles kontakt z grami komputerowymi, Internetem lub telewizją jest główną przyczyną wzrostu ilorazu inteligencji u kolejnych pokoleń. Dlatego tym bardziej szkoły powinny wykorzystywać media elektroniczne w swoich programach nauczania. Z badań profesor Greenfield wynika, że historia zaprezentowana na wideo jest lepiej zapamiętana przez dzieci niż podczas tradycyjnej lekcji. *

Według profesor Patricii Greenfield z Uniwersytetu Kalifornijskiego dziecku w trakcie nauki potrzebna jest odpowiednia dawka mediów elektronicznych jak i tradycyjna forma lekcji. Jak podaje Gazeta Wyborcza interaktywne media, poprzez szybki przekaz informacji i wysoką animację, stawiają swoim odbiorcom coraz wyższe wymagania. Profesor z Kalifornii uważa, że taki trening przed telewizorem lub w Internecie skutecznie podnosi inteligencję dziecka, jeszcze przed jego pójściem do szkoły.

Źródło zdjęć: © (fot. JupiterImages/EAST NEWS)
Źródło zdjęć: © (fot. JupiterImages/EAST NEWS)

"Dzięki Internetowi już dzieci w podstawówce wiedzą o wiele więcej niż ich poprzednicy w tym samym wieku. Jednak zastanówmy się jaka to jest wiedza. Nie mamy do czynienia z informacjami praktycznymi, które obowiązują w szkole np. z zakresu historii lub biologii. Są to zazwyczaj ciekawostki lub informacje bieżące" - mówi dla PC World Anna Matusiak, nauczycielka z 16 letnim stażem pracy ze Szkoły Podstawowej nr. 122 w Warszawie

Potwierdza to również profesor Greenfield na łamach pisma "Science". Nowoczesne media podnoszą inteligencję, ale i powodują zmniejszenie czytanych książek i poziomu rzetelnej wiedzy. To oczywiście odbija się na wynikach w szkole.

"Istnieje olbrzymi rozdźwięk między tym, jak rozwijają się dziś dzieci, i tym, w jaki sposób są w szkole oceniane i uczone" - mówi profesor Greenfield.

Szkoły kładą dużą wagę na tradycyjne wykłady i książki. Według nich słowo pisane ma zdecydowaną przewagę nad przekazem medialnym. I tutaj mają rację. Tylko poprzez czytanie, dziecko może rozwinąć swoją wyobraźnię, umiejętności analityczne i zdolności twórcze.

Profesor Greenfield nie zaprzecza, ale i przywołuje swoje badania, które mówią zupełnie co innego. Jak się okazuje historia zaprezentowana na wideo jest lepiej zapamiętana przez dzieci niż podczas tradycyjnej lekcji.

Wniosek jest prosty: szkoła powinna otworzyć się na nowe media. Świadczą za tym liczne eksperymenty, które dowodzą, że gry komputerowe pomagają w nauce matematyki lub fizyki. Szczególnie tyczy się to uczniów, którzy odnosili dotąd słabsze wyniki w nauce.

Poza tym nowe technologie rozwijają umiejętności związane z obrazami. Badania dowodzą, że "lepsi gracze wśród chirurgów robią mniej błędów w trakcie zabiegów laparoskopowych, gdy lekarz musi radzić sobie, bazując na obrazie z malutkiej kamery wprowadzonej do organizmu chorego".

Jak czytamy w Gazecie Wyborczej, rozwiązania potrzebne w szkołach już dawno wykorzystuje amerykańska armia. Od ponad 60 lat przy użyciu komputerów żołnierze podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności np. symulator lotów, prowadzenia czołgu a nawet efektywnej pracy w grupie podczas walki. Warto wspomnieć, że również i polska armia wykorzystuje podobne technologie.

Żródło: Gazeta Wyborcza - http://wyborcza.pl

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.