Masz telefon i internet? Idą zmiany na lepsze

Masz telefon i internet? Idą zmiany na lepsze24.05.2011 11:26
Źródło zdjęć: © sxc.hu

Od 25 maja 2011 r. wszyscy Europejczycy będą korzystać z nowych uprawnień i usług w dziedzinie telefonii - w tym komórkowej - i internetu. Do tego dnia we wszystkich państwach Unii mają zostać wdrożone nowe unijne zasady dla sektora telekomunikacji, które mają go uczynić bardziej konkurencyjnym, co w efekcie przyniesie dogodniejsze usługi dla klientów.

Chodzi między innymi o zapewnienie klientom możliwości zmiany operatora telekomunikacyjnego w ciągu jednego dnia, z zachowaniem numeru telefonu, gwarancje większej przejrzystości oferowanych klientom usług oraz lepszej ochrony ich danych osobowych w sieci. Dzięki nowym uprawnieniom nadzorczym uzyskanym przez Komisję oraz uprawnieniom regulacyjnym, nadanym Organowi Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC), zwiększy się pewność prawna, a operatorzy telekomunikacyjni znajdą się na wspólnym, ogólnoeuropejskim rynku. Komisja współpracowała ściśle z administracjami państw członkowskich dla zapewnienia sprawnego wdrożenia tych unijnych przepisów. Może ona wystąpić z postępowaniem w sprawie uchybienia ich zobowiązaniom, gdyby doszło do opóźnień wdrożenia.

Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)
Źródło zdjęć: © (fot. sxc.hu)

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za agendę cyfrową, Neelie Kroes, powiedziała: „Obywatele i przedsiębiorcy pragnący cieszyć się bardziej konkurencyjnymi usługami telekomunikacyjnymi powinni wykorzystać w pełni możliwości, jakie uzyskają dzięki nowym regułom. Zrobię wszystko, co w mojej mocy, by tak się stało. Jeśli nowe uprawnienia nie będą się przekładały na rzeczywiste korzyści, osobiście podejmę wszelkie niezbędne kroki zmierzające do naprawy sytuacji w odniesieniu do państw członkowskich i operatorów telekomunikacyjnych.”

Obowiązujące od 25 maja nowe przepisy unijne zapewniają obywatelom i przedsiębiorcom:

Wyższy poziom ochrony praw konsumenta i większy wybór:

- Możliwość zmiany operatora telefonii stacjonarnej lub komórkowej z zachowaniem numeru w ciągu jednego dnia roboczego.

- Ograniczenie do 2. miesięcy początkowej długości nowego abonamentu, przy jednoczesnym zobowiązaniu operatorów do oferowania dwunastomiesięcznych umów.Ma to umożliwić klientom łatwiejsze zmienianie operatorów w przypadku, gdy znajdą sobie lepszą ofertę.
- Bardziej przejrzyste informacje o usługach wliczonych w abonament. Umowy abonenckie będą musiały zawierać opis minimalnego poziomu jakości świadczonych usług. W szczególności abonenci internetowi będą musieli otrzymywać informacje na temat technik zarządzania ruchem i ich wpływu na jakość usług, jak również wszelkich innych ograniczeń - w rodzaju ograniczenia szerokości pasma lub dostępnej prędkości połączenia, blokowania czy ograniczania niektórych rodzajów połączeń - na przykład połączeń telefonii internetowej w technologii VoIP (Voice Over Internet Protocol). Wymagane będzie również określenie w umowie szczegółów rekompensat i zwrotów kosztów, przysługujących w razie niespełnienia takiego minimalnego poziomu usług.

Lepsza ochrona prywatności i bezpieczeństwa w sieci:

- Poprawa ochrony przed naruszeniem prywatności danych osobowych oraz przed spamem (tj. niezamawianą pocztą elektroniczą) wraz z obowiązkiem powiadamiania o wszelkich naruszeniach poufności danych osobowych.

- Poprawa poziomu informacji i wymogów uzyskania zgody zainteresowanych w celach przechowywania i udostępniania informacji zachowywanych w urządzeniach użytkownika (takich jak „cookies”. niezwiązane bezpośrednio z usługą, z jakiej korzysta dany użytkownik).

Do dalszych nowości zawartych w pakiecie należy poprawa dostępu do numerów alarmowych, w szczególności w przypadku korzystania z połączenia z europejskim numerem alarmowym 112.

Komisja ściśle monitoruje wdrażanie nowych reguł telekomunikacyjnych w państwach członkowskich i zamierza w pełni wykorzystać swoje uprawnienia, zwiększone niedawno na mocy traktatu lizbońskiego, by dopilnować pełnego i terminowego wdrożenia zaktualizowanych unijnych przepisów w tej dziedzinie do prawa krajowego każdego z państw członkowskich.

Nowe reguły w dziedzinie telekomunikacji zostały przyjęte przez Parlament Europejski i Radę pod koniec roku 2009. Parlament i Rada zgodziły się co do tego, że reguły muszą być wdrożone do prawodawstwa narodowego wszystkich państw członkowskich do 25 maja 2011 r.

Źródło: Komisja Europejska

-/SW/

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.