Łowca talentów XXI wieku. To sztuczna inteligencja

Łowca talentów XXI wieku. To sztuczna inteligencja21.06.2018 16:07
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Kluby piłkarskie wykorzystują zaawansowane technologie. Po co? Żeby oceniać potencjał zawodników i szukać nowych rozwiązań taktycznych. Algorytmy sztucznej inteligencji zmieniają sposób pracy sztabów szkoleniowych i przenoszą rywalizację na wyższy poziom zaawansowania.

Nie tylko system VAR, o którym głośno przez Mundial, jest przykładem nowoczesnych technologii w futbolu. Uczenie maszynowe i uczenie głębokie to pojęcia kojarzone głównie z analizą ogromnych baz danych, którymi "karmi" się sztuczną inteligencję. Wykorzystują się ją w badaniach naukowych i biznesie, ale sport również od niej nie stroni. Można na przykład przeprowadzić symulację, kto wygra trwający właśnie Mundial. Według wyliczeń sztucznej inteligencji, będzie to Hiszpania, a Polska ma szansę na 15. miejsce. Sugerujemy jednak ograniczone zaufanie – według statystyk Google, Polska miała 42 proc. szansy na wygranie z Senegalem. Jak się skończyło, wiemy wszyscy.

Gmoch 2.0

To jednak tylko pewien pokaz możliwości opracowania danych statystycznych przy okazji trwania wielkiej imprezy sportowej. Na co dzień taka analityka ma zastosowanie w klubach sportowych, które w ten sposób mogą sobie pozwolić na sprawdzenie, ile dany gracz jest wart i jaki jest jego potencjał.

Strategie klubów i trenerów opierają się na szczegółowych statystykach i mają na celu wyszukanie i pozyskanie najlepszych zawodników, zanim zrobi to ktoś inny. Agenci i kluby mogą pozyskać kompletny zestaw informacji dotyczących potencjału zawodników i całych zespołów w celu opracowywania skutecznych strategii taktycznych i szkoleniowych.

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | José Goulão
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | José Goulão

Jedną z firm zajmujących się analityką w branży sportowej jest SciSports, korzystająca z kolei z narzędzi analitycznych innej firmy - SAS. SciSports wspiera kluby w poszukiwaniu zawodników na określone pozycje oraz opracowywaniu założeń taktycznych i szkoleniowych. Firma współpracuje z takimi klubami jak Eintracht Frankfurt, Leeds United czy Wigan Athletic. Cel jest prosty: pomoc im w wyborze najlepszych graczy i skompletowaniu optymalnych zespołów oraz ułatwić pracę skautom przy poszukiwaniu młodych talentów. Każdego tygodnia firma analizuje ponad 1500 meczów w 210 ligach, wykorzystując uczenie maszynowe do analizy potencjału i wartości ponad 200 000 zawodników.

Firma wykorzystuje platformę SAS Viya oraz system kamer, które generują w czasie rzeczywistym dane wideo w technologii 3D z rozgrywanych meczów. Sztuczna inteligencja pozwala na analizę sposobu gry i efektywności zawodników oraz tworzenie modeli rozwoju poszczególnych piłkarzy. Zebrane dane mogą być wykorzystane do identyfikacji nowej wschodzącej gwiazdy lub niedocenianych zawodników poprzez zestawienie ich statystyk z wynikami innych piłkarzy z danej ligi. Analiza przebiega w czasie rzeczywistym, a dzięki technologii chmury obliczeniowej wyniki można odczytywać z dowolnego miejsca.

- Kluby i reprezentacje piłkarskie dysponują ogromną ilością danych pochodzących z wielu źródeł. Informacje te dotyczą zarówno samych zawodników: stanu ich zdrowia, aktualnej formy sportowej, liczby strzelonych bramek czy minut spędzonych na boisku – mówi mi Miłosz Trawczyński, Business Consulting Manager w SAS Polska. - Innowacyjne systemy do analizy potencjału zawodników oraz drużyn wykorzystują ponadto informacje niebezpośrednio związane z danym zawodnikiem – dodaje.

Jakie konkretnie informacje są przydatne? Sztuczną inteligencję "karmi" się takimi danymi, jak:

  • Czy zawodnik brał udział w meczu, który zakończył się zwycięstwem?
  • Jaka jest pozycja w rankingu drużyn, które ze sobą rywalizują?
  • Czy zawodnik ofensywny był na boisku w momencie zdobycia bramki
  • Czy zawodnik defensywny był na boisku w momencie utraty gola?

W ten sposób ocenia się wpływ zawodnika na grę drużyny w kontekście dodatkowych atrybutów. W całym procesie kluczowe znaczenie mają sposoby i możliwości analizy wszystkich dostępnych danych z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów, dodaje ekspert SAS. W praktyce Sci Sports analizuje wartości przypisywane poszczególnym zdarzeniom na boisku. Wartości te zmieniają się wraz z przebiegiem meczu i akcja, która pierwotnie miała niewielką wartość może zostać wyżej oceniona jeżeli wpłynęła np. na zdobycie gola. System „uczy się” jak analizować dane spotkanie, dzięki wykorzystaniu technologii uczenia maszynowego, opisuje.

Źródło zdjęć: © PAP/EPA
Źródło zdjęć: © PAP/EPA

Komputer wskaże wynik

- Wszyscy lubimy spekulować jakie będą wyniki danych meczów. Dla osób związanych z piłkarskim biznesem jest to element pracy. To co czyni futbol najbardziej popularnym sportem na świecie to nieoczekiwane zwroty akcji, dramaturgia i sytuacje kiedy drużyna skazana na porażkę wygrywa z teoretycznie lepszym przeciwnikiem – opisuje Trawczyński. - Podejście analityczne pozwala na wyciąganie wniosków na podstawie danych o poszczególnych zawodnikach i rozegranych spotkaniach Komputer przeprowadza liczne symulacje wykorzystując zaawansowane modele danych. Należy jednak pamiętać, że algorytm nie jest w stanie wziąć pod uwagę każdej sytuacji np. kontuzji kluczowego zawodnika. Wciąż jednak przewidywanie wyników meczów w oparciu o systemy analityczne jest bardziej precyzyjne niż poleganie jedynie na intuicji – zauważa.

Analiza danych dotyczących gry poszczególnych drużyn pozwala również na ocenę szansy na zwycięstwo, biorąc pod uwagę między innymi dyspozycję w poprzednich spotkaniach. Zaawansowana analityka umożliwia także określenie, czy i ile goli strzeli dana drużyna na podstawie informacji o wynikach poprzednich meczów i formie poszczególnych zawodników.

Czy zatem skauci na całym świecie mają powód do obaw i niepokoju? W końcu ich praca może ulec zautomatyzowaniu, a ich zawód stanie się przestarzały. Rzeczywistość nie jest jednak tak straszna, jak by się mogło wydawać. Skauci i trenerzy piłkarscy od wielu lat wykorzystywali szczątkowe dane w procesie analizy. Dopiero rozwój technologii pozwolił na kompleksową analizę wszystkich dostępnych informacji, dzięki czemu osoby odpowiedzialne za wyniki drużyny zyskują kompletny obraz zespołu, zauważa ekspert.

- Mało prawdopodobne jest, aby w niedługim czasie komputery wyeliminowały specjalistów z tej dziedziny, gdyż w procesie rekrutacji i ewaluacji niezwykle ważne są też relacje z przedstawicielami poszczególnych klubów czy agentami piłkarzy – zaznacza. - Jednak tak jak w innych dziedzinach biznesu rola technologii staje się kluczowa w procesie podejmowania szybkich i trafnych decyzji w niezwykle konkurencyjnym środowisku, jakim jest dziś futbol – konkluduje.

Przynajmniej jedna grupa zawodowa może być spokojna.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.