Leciałeś niedawno WizzAir? Twoje dane mógł oglądać każdy. Linie odpowiadają

Leciałeś niedawno WizzAir? Twoje dane mógł oglądać każdy. Linie odpowiadają11.05.2017 11:50
Źródło zdjęć: © flickr.com | dmytrok

Konsekwencje awarii strony WizzAir dla niektórych pasażerów mogą być bardzo poważne. Linie zapewniają jednak, że problem “dotyczył niewielkiej liczby klientów”.

Jeśli korzystaliście z WizzAir, to ktoś mógł poznać wasz adres zamieszkania, adres e-mail i numer telefonu oraz dane współpasażerów razem z portami startowym i docelowym - informuje portal niebezpiecznik.pl.

Problem dotyczył rezerwacji z ostatnich tygodni - mowa tu o końcówce kwietnia i początku maja. Jak to możliwe? Wszystko przez awarię serwisu. Przez nią, niektórzy użytkownicy strony mieli dostęp do “cudzych rezerwacji, ale także pełnej listy pasażerów poszczególnych lotów”. Jeden z czytelników, który odkrył błąd, pisał:

“(...) gdy dokonałem własnej odprawy online (wpisując nazwisko oraz numer rezerwacji ręcznie) i przeszedłem z powrotem do listy swoich rezerwacji, oczom mym ukazała się lista lotów z zupełnie nieznanymi mi nazwiskami”.

- Tu warto podkreślić, że choć pasażerowie widzą już po logowaniu swoje, a nie cudze rezerwacje, to te “cudze”, które wcześniej widzieli na stronie, dalej są (bez konieczności logowania) dostępne dla nich i nie tylko dla nich - precyzuje portal niebezpiecznik.pl

WizzAir skomentował sprawę - w oświadczeniu czytamy:

"Wizz Tours potwierdza, że w wyniku aktualizacji strony internetowej WIZZ pod koniec kwietnia, niektóre dane pasażerów Wizz Tours były dostępne przez ograniczony czas dla innych klientów Wizz Tours. Obecnie podjęto działania mające na celu wyjaśnienie problemu. Uważamy, że problem ten dotyczył niewielkiej liczby klientów Wizz Tours. Należy podkreślić, że błąd odnosi się wyłącznie do klientów, którzy dokonali rezerwacji dodatkowego zakwaterowania z Wizz Tours, a nie klientów Wizz Air. Potwierdzamy, że nie były widoczne żadne informacje finansowe. Wizz Tours szczerze
przeprasza za ten nieoczekiwany błąd i podkreśla, że zarówno Wizz Air, jak i Wizz Tours bardzo poważnie traktują poufność i bezpieczeństwo informacji o rezerwacjach. Prace zmierzające do naprawy błędu technicznego rozpoczęto natychmiast po otrzymaniu zgłoszenia o zaistniałej sytuacji. Problem został rozwiązany. Obecnie prowadzimy działania mające na celu identyfikację klientów, których mogł dotyczyć błąd. Kontaktujemy się z nimi proaktywnie za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta Wizz Air".

Konsekwencją błędu był nie tylko fakt, że ktoś mógł podejrzeć prywatne dane. Dało się również wprowadzić zmiany w rezerwacji, bez wiedzy pasażera. Teoretycznie możliwy był scenariusz, w którym ktoś anulował komuś bilet lub też dodał bagaż, za który trzeba zapłacić.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.