Jest niebezpieczna, ale korzystam - raport o bankowości internetowej

Jest niebezpieczna, ale korzystam - raport o bankowości internetowej24.06.2015 10:31
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Prawie połowa (43 proc.) użytkowników internetu z Europy uważa, że bankowość tradycyjna jest bezpieczniejsza niż zarządzanie finansami online. Mimo tych obaw większość Europejczyków nadal dokonuje niektórych płatności za pośrednictwem internetu, jednak wielu z nich nie stosuje nawet podstawowych środków bezpieczeństwa, narażając tym samym swoje dane finansowe i pieniądze.

Jednym z najłatwiejszych sposobów na uzyskanie dostępu do kont bankowości online przez cyberprzestępców jest podszywanie się pod właściciela konta. Można to osiągnąć poprzez uzyskanie informacji dotyczących konta, stworzenie strony phishingowej, na której użytkownicy nieświadomie podają swoje loginy oraz hasła lub przechwycenie danych dotyczących nazwy użytkownika i hasła przy pomocy trojana bankowego w momencie logowania się użytkowników na rzeczywistych stronach swojego banku. Podatne na takie ataki są zarówno tradycyjne komputery, jak i urządzenia mobilne.

O typowym ataku phishingowym wymierzonym w polskich klientów banku pisaliśmy całkiem niedawno w naszym serwisie. Tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy w Polsce obserwowaliśmy kilkanaście fal takich ataków.

Z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab oraz B2B International wynika, że znaczna liczba użytkowników (44 proc.) nie czuje się bezpiecznie, dokonując transakcji finansowych online. Co więcej, połowa z nich (49 proc.) uważa, że dokonywanie płatności w fizycznej placówce jest skuteczniejsze niż za pośrednictwem internetu, a 4. proc. zgodziło się, że bankowość tradycyjna jest bezpieczniejsza niż jej wersja online.

Jednak mimo tych obaw większość internautów dokonuje płatności online: 7. proc. badanych wykorzystuje w tym celu komputery stacjonarne lub laptopy, 27 proc. wykorzystuje tablety, 29 proc. korzysta ze smartfonów, a 12 proc. właścicieli telewizorów smart TV przyznało się do dokonywania płatności online za pośrednictwem tych urządzeń. Jednocześnie, jak wynika z badania, jeden na pięciu użytkowników nie robi nic w celu zabezpieczenia swoich danych finansowych online.

Osoby, które aktywnie korzystają z bankowości online i nie stosują odpowiednich środków bezpieczeństwa, narażają swoje pieniądze i reputację banków na niepotrzebne ryzyko. Dlatego bardzo ważne jest, by banki inwestowały w technologię zapewniającą swoim klientom bezpieczne środowisko finansowe. Takie podejście nie tylko zapewni klientów, którzy wolą dokonywać operacji bankowych w oddziałach, że bankowość online i mobilna jest bezpieczna, ale również zmniejszy ryzyko utraty istotnych danych finansowych przez nieostrożnych klientów.

Pełne wyniki badania wykorzystanego w niniejszej informacji prasowej są dostępne w języku angielskim na tej stronie.

Ciekawe, raport o przestępczości internetowej:

Źródło artykułu:Kaspersky Lab
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.