Jeff Bezos chciał być właścicielem Netflixa. Jego plan się nie powiódł

Jeff Bezos chciał być właścicielem Netflixa. Jego plan się nie powiódł23.09.2021 13:09
Jeff Bezos mógł być właścicielem Netflixa
Źródło zdjęć: © Getty Images | © 2019 Bloomberg Finance LP

W 1998 roku Jeff Bezos chciał kupić Netflixa, który dopiero co rozpoczął swoje działanie, a jego oferta była mocno ograniczona. Twórcy firmy nie przyjęli jednak propozycji, bo intuicja podpowiadała im, że już wkrótce ich pomysł może zamienić się w ogromny sukces.

Jak donosi CNBC, zaledwie dwa miesiące po uruchomieniu Netflixa, Amazon skontaktował się z Reedem Hastingsem i Marciem Randolphem, założycielami firmy. Wizja spotkania z Jeffem Bezosem była dla nich niezwykle ekscytująca, bo działający od 4 lat Amazon intensywnie się rozwijał i osiągał coraz to większe zyski. Firma rozpoczęła też etap agresywnych przejęć innych podmiotów, a w 1997 roku weszła na giełdę.

Jeff Bezos mógł być właścicielem Netflixa

Randolph i Hastings polecieli do Seattle, aby spotkać się z Bezosem i jego zespołem. W rozmowie z CNBC Randolph powiedział: "weszliśmy do tego biura i to był chlew". Mężczyzna zwrócił również uwagę, że biuro było ciasne, a w pokoju razem z Bezosem pracowały jeszcze 4 inne osoby. W trakcie spotkania stało się jasne, że Bezos chce kupić Netflixa. W ten sposób mógł przyspieszyć wejście Amazona na rynek wideo.

Założyciel Amazon miał zaproponować twórcom Netflixa ośmiocyfrową kwotę. Randolph w swoim pamiętniku odnotował, że prawdopodobnie oznaczało to coś "pomiędzy 14 a 16 milionami dolarów". Była to dość wysoka cena za firmę sprzedającą płyty DVD, która rozpoczęła swoje działanie zaledwie dwa miesiące wcześniej. Randolph mający 30 proc. udziałów i Hastings posiadający 70 proc. udziałów zaczęli rozważać plusy i minusy transakcji.

Plusami był szybki zysk. Zwłaszcza że Netflix w początkowej fazie istnienia generował wysokie koszty i nie miał sprawnego modelu biznesowego. Dodatkowo twórcy firmy mieli świadomość, że jeśli pozostaną na rynku, już niedługo będą musieli konkurować z Bezosem. Ich intuicja mówiła im jednak, że Netflix może okazać się czymś wielkim.

Mężczyźni odrzucili ofertę Amazona. Zamiast sprzedać swoją firmę, zaczęli zastanawiać się nad nowymi kierunkami rozwoju i możliwościami odejścia od sprzedaży i wypożyczania płyt DVD. Poszli w kierunku własnych produkcji filmowych oraz platformy streamingowej, która obecnie cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.

Decyzja o odrzuceniu oferty Jeffa Bezosa była jedną z najlepszych w życiu twórców Netflixa. Dziś "Netflix jest szóstą co do wielkości firmą internetową na świecie pod względem przychodów, które w 2018 r. przekroczyły 15,7 mld USD (wzrost o 35% w porównaniu z 2017 r.). Amazon jest drugą co do wielkości firmą internetową po Alphabet Inc., która jest właścicielem Google", jak informuje CNBC.

ZOBACZ TEŻ: Dwa lata w całkowitej izolacji. Eksperyment uznano za porażkę

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.