Jakich komputerów używają studenci?

Jakich komputerów używają studenci?30.11.2009 15:48
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Samsung Electronics podczas realizowanej w październiku akcji promocyjnej przeprowadził badanie ankietowe. Celem sondażu było sprawdzenie w jaki sposób studenci wykorzystują sprzęt komputerowy oraz jakie są ich główne potrzeby i oczekiwania związane z tego typu urządzeniami

W badaniu wzięło udział ponad 50. studentów z wybranych czołowych uczelni wyższych. Respondenci proszeni byli o podanie szeregu informacji dotyczących posiadanego i wykorzystywanego sprzętu IT.

Wyniki badań pokazują, że zdecydowana większość (94%) studentów posiada swój własny komputer osobisty, z czego aż 53. korzysta z wygody użytkowania i mobilności przenośnych komputerów typu notebook. Posiadanie notebooka nie jest determinowane przez tryb nauki - niezależnie od tego czy są to studia stacjonarne czy zaoczne lub wieczorowe odsetek osób wykorzystujących tego typu urządzenia był podobny. Wyraźne różnice widać natomiast w przypadku miejsca pochodzenia badanych. Znacznie mniej studentów z małych miejscowości wykorzystuje do nauki przenośny komputer niż ma to miejsce w przypadku osób z dużych miast.

Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)

Badana grupa studentów najczęściej deklarowała wykorzystywanie komputera do nauki, rozrywki oraz kontaktu z rodziną - odpowiednio 33%, 26. i 21%. Zdecydowana większość ankietowanych najczęściej korzysta z komputera w domu (53%), choć występują w tym miejscu pewne różnice w deklaracjach determinowane przez miejsce pochodzenia respondentów i opisane wyżej trudności w dostępie do droższych przenośnych urządzeń. Osoby z dużych miast, które częściej deklarowały fakt posiadania komputerów przenośnych, zdecydowanie chętniej wykorzystują ich mobilne możliwości - 26% z nich zabiera ze sobą komputer na uczelnie, 10% do biblioteki a 7% np. do kawiarni.

Oprócz oczywistych względów dotyczących wygody i dostępu do zgromadzonych zasobów (zarówno prywatnych jak i sieciowych) stwarza to również zdecydowanie lepsze warunki do nauki - notatki mogą być bowiem opracowywane w wygodnej elektronicznej formie bezpośrednio podczas wykładu lub w trakcie lektury materiałów w bibliotece.

Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)

Co ciekawe, studenci wydają się nie przywiązywać większej wagi do wyglądu wybieranych przez siebie produktów - jedynie 10. wszystkich ankietowanych zadeklarowało, że jest to jedna z istotnych cech decydujących o wyborze konkretnego urządzenia.

Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)

O ile komputer –. czy to przenośny, czy stacjonarny – wydaje się być dość powszechnym urządzeniem wśród przebadanej grupy studentów, o tyle drukarka jest już znacznie rzadziej wymieniana jako element wyposażenia studenckiego stanowiska pracy. Co czwarty student nie posiada żadnego urządzenia drukującego, przez co zmuszony jest korzystać z pomocy płatnych punktów xero. Deklaracje badanych respondentów pokazują, że przeciętny student przeznacza na tego typu usługi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Źródło zdjęć: © (fot. Samsung)
Źródło zdjęć: © (fot. Samsung)

Cały czas najpopularniejsze wśród studentów urządzenia –. niezależnie czy będą to modele wielofunkcyjne łączące w sobie skaner, kopiarkę, drukarkę i fax czy tylko podstawowe jednofunkcyjne - wykorzystują przestarzałą i mniej wydajną technologię atramentową (60%).

Studenci zapytani o możliwość zakupu ekonomicznego, wydajnego urządzenia wielofunkcyjnego deklarowali, że główne cechy, które byłyby brane przez nich pod uwagę - to potencjalna oszczędność czasu i pieniędzy wynikające z możliwości wydrukowania, kopiowania, skanowania wszystkich dokumentów w domu (28%) oraz korzystna oferta cenowa (28%).

Biorąc pod uwagę, że - jak pokazują wyniki badań - studenci intensywnie korzystają z wszelkiego rodzaju punktów xero niemal przez cały rok akademicki (z dwoma punktami kulminacyjnymi w postaci sesji egzaminacyjnych) popularność tego rodzaju urządzeń będzie stale rosnąć - szczególnie w przypadku bardzo wydajnej i ekonomicznej technologii laserowej.

Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)
Źródło zdjęć: © Kliknij, aby powiększyć (fot. Samsung)

Nowoczesny student musi korzystać ze zdobyczy technologii i efektywnie wykorzystywać swój czas. Na wykłady, zamiast zeszytu, powinien zabierać notebooka, który ułatwi późniejsze wykorzystywanie notatek. Możliwość drukowania prac w domu pozwoli natomiast zaoszczędzić czas spędzany w kolejkach do punktów xero i efektywniej sprawdzać jakość opracowanego materiału.

Przeprowadzone badania pokazują, że studenci największych polskich uczelni zdają sobie sprawę z możliwości jakie dają najnowsze technologie, ale też w dużym stopniu muszą stawiać czoła podstawowemu ograniczeniu w dostępie do najnowocześniejszych pomocy naukowych jakim jest cena.

Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu firmy Samsung, który polegał na przygotowaniu specjalnego zestawu promocyjnego przeznaczonego dla studentów największych polskich wyższych uczelni - w ramach akcji mogli oni kupić wybrane notebooki i urządzenia wielofunkcyjne firmy Samsung po promocyjnych cenach i w atrakcyjnej ofercie ratalnej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.