Jaki telewizor LCD kupić, żeby nie żałować?

Jaki telewizor LCD kupić, żeby nie żałować?04.05.2010 12:15

W dobie panowania płaskich telewizorów największą popularnością, obok technologii plazmowej, cieszy się technologia LCD. Co powinniśmy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na zakup takiego odbiornika? Na co zwrócić uwagę, wybierając telewizor LCD?

Płaski ekran to dla wszystkich osób planujących zakup nowego telewizora wybór niemal oczywisty, jednak decyzja co do konkretnej technologii jest już bardziej problematyczna. Największym powodzeniem cieszą się odbiorniki plazmowe oraz LCD, choć wyniki sprzedaży pokazują, że to te ostatnie są częściej wybierane. Firmy badawcze prognozują kolejne wzrosty –. według DisplaySearch w 2010 roku kupimy ponad 180 milionów odbiorników LCD na całym świecie, a więc o 24% więcej w porównaniu do roku 2009.

W Polsce sukces technologii ciekłokrystalicznej wynika głównie z popularności, jaką cieszą się telewizory o niewielkiej przekątnej ekranu (29’’. lub 32’’), a takie dostępne są jedynie w przypadku LCD. Choć plazma oferuje wiele zalet, jak np. lepsze odwzorowanie kolorów i większą głębię czerni, to przy jej wyborze musimy przygotować się na panel minimum 37’’ lub 42’’. Siłą rzeczy większość konsumentów decyduje się zatem na telewizor LCD. Dlatego zanim dokonamy ostatecznego zakupu, warto wiedzieć, z czym wiąże się wybór odbiornika ciekłokrystalicznego.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Kiedy wybrać LCD?
• do małych mieszkań lub pomieszczeń (sypialnia, kuchnia), gdzie ograniczony metraż wymusza zakup telewizora o niewielkiej przekątnej ekranu – w przypadku LCD dostępne są ekrany nawet 19-calowe
• do nasłonecznionych mieszkań – duża jaskrawość obrazu, jaką charakteryzują się odbiorniki ciekłokrystaliczne, sprawdzi się w jasnych pomieszczeniach
• gdy telewizor przeznaczony jest głównie do oglądania programów telewizyjnych w ciągu dnia
• gdy nie korzystamy z sygnału analogowego
• do wyświetlania obrazów statycznych, np. zdjęć

Kiedy LCD sprawdzi się gorzej?
• podczas transmisji sportowych, kiedy istotne jest bardzo dobre odwzorowanie dynamicznego ruchu
• podczas grania w gry – z zebranych przez Centrum Dobrego Obrazu opinii profesjonalnych graczy wynika, iż preferują oni technologię plazmową ze względu na mniejsze zmęczenie oczu oraz naturalne odwzorowanie barw
• podczas oglądania telewizji w większym gronie, gdyż odbiorniki LCD, zwłaszcza tańsze modele, wciąż zapewniają relatywnie niewielki kąt patrzenia na ekran bez efektu utraty jakości obrazu
• w pokoju kinowym konesera, który przede wszystkim zwraca uwagę na wierne odwzorowanie barw oraz głęboką czerń
• podczas wieczornego oglądania telewizji –. w ciemnych pomieszczeniach kolory wyświetlane na ekranie LCD są jaskrawe i nienaturalne

O czym należy pamiętać przed wizytą w sklepie?
Na początku musimy sobie uświadomić, że obraz, jaki widzimy na ekranie sklepowego odbiornika, różni się znacznie od obrazu wyświetlanego na tym samym telewizorze w domowym zaciszu. Dlaczego? Po pierwsze producenci oferujący sprzęt w dużych salonach sprzedaży chcą wyróżnić swoje produkty na tle konkurencji poprzez zbyt wysokie ustawienie poziomu jasności i kontrastu. Dzięki temu kolory są jaskrawe i przyciągające wzrok, a tym samym zachęcające do zakupu. Taki obraz nie ma jednak nic wspólnego z naturalnym odwzorowaniem barw. Dlatego po zainstalowaniu telewizora w mieszkaniu powinno się dostosować ustawienia do warunków domowych.

Inną rzeczą wpływającą na ocenę odbiorników w sklepie jest prezentowanie na nich materiałów demonstracyjnych przygotowanych przez producentów w taki sposób, aby obraz wyglądał jak najbardziej atrakcyjnie. Jednak parametry tych filmów różnią się zdecydowanie od programów emitowanych poprzez sygnał stacji telewizyjnych. I ostatnia rzecz –. intensywne i bardzo jasne oświetlenie stosowane w salach sprzedażowych zdecydowanie różni się od oświetlenia domowego, co wpływa na postrzeganie obrazu prezentowanego na ekranach w sklepie.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Na co zwrócić uwagę przy zakupie LCD?
Przeciwnicy technologii ciekłokrystalicznej krytykują ją przede wszystkim za zbyt jaskrawe i nienaturalne kolory oraz za niewielką głębię czerni, która podczas wyświetlania obrazu jest w zasadzie ciemnoszara. W przypadku telewizorów LCD mówi się też o problemach w płynnym odwzorowaniu dynamicznego ruchu oraz niewielkim kącie patrzenia, pod którym można oglądać filmy bez utraty jakości obrazu. Producenci wprowadzają więc rozwiązania, które mają udoskonalić technologię LCD. Na co zatem warto zwrócić uwagę?

1. LCD a LED LCD
Telewizory z podświetleniem LED są obecne na rynku już od jakiegoś czasu, jednak nadal to rozwiązanie jest mylnie nazywane zupełnie nową technologią. Wyjaśnić więc należy, że odbiorniki LED LCD posiadają taka samą matrycę ciekłokrystaliczną, jak zwykłe LCD. Różnią się jedynie sposobem podświetlenia ekranu. W LCD wykorzystuje się lampy fluorescencyjne, natomiast drugie rozwiązanie opiera się na dużej liczbie diod LED, które rozmieszczone są na dwa sposoby:

• w sekcjach za matrycą – w tym przypadku jasność diod dostosowuje się do stopnia zaciemnienia wyświetlanego obrazu;
• wzdłuż krawędzi ekranu, gdzie dodatkowo stosuje się panel ułatwiający równomierne rozprowadzanie światła.
Telewizory z podświetleniem LED, w porównaniu do tradycyjnych LCD, uzyskują lepszy kontrast, większą głębię czerni, są również bardziej energooszczędne. Dodatkowo żywotność tych odbiorników zwiększa się do nawet 10. tys. godzin. Jednak osoby rozważające zakup LED LCD powinny przygotować się na dużo większy wydatek, niż w przypadku zwykłego LCD.

2. Rozdzielczość ekranu
Telewizja HD to nie tylko chwytliwe hasło marketingowe, ale również niedaleka przyszłość. Jednak decydując się obecnie na zakup odbiornika, warto zastanowić się, czy rzeczywiście potrzebujemy najwyższego standardu rozdzielczości (Full HD). Nie zawsze więcej znaczy bowiem lepiej. Do oglądania zwykłych filmów na DVD lub kanałów HD z oferty operatorów sieci kablowych wystarczy rozdzielczość HD Ready. Ponadto jakość obrazu Full HD i HD Ready będzie niemal identyczna w przypadku ekranów o niewielkiej przekątnej (26-3. cali), a takie są właśnie najpopularniejsze wśród odbiorników LCD. Warto również pamiętać, że sygnał analogowy odtwarzany na telewizorze Full HD ukaże wszystkie swoje wady – obraz będzie migotliwy i nieostry. Jeśli jednak wraz z TV planujemy zakup odtwarzacza HD DVD, Blu-ray lub nowoczesnej konsoli do gier, wtedy wybór standardu Full HD będzie uzasadniony.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

Co nowego?
Funkcja automatycznego skalowania obrazu ze standardu SD do HD –. poprawia jakość wyświetlanych scen, umożliwia dostrzeżenie większej liczby szczegółów, wyostrza obraz. Początkowo takie rozwiązanie oferowały urządzenia współpracujące z telewizorami, np. odtwarzacze DVD, jednak aktualnie jest ono dostępne również w samych odbiornikach.

3. Kontrast – czy liczby mają znaczenie?
Współczynnik kontrastu to różnica pomiędzy najjaśniejszym a najciemniejszym punktem wyświetlanym na ekranie. Im wyższy współczynnik, tym obraz staje się bardziej ostry, mniej płaski, lepiej odwzorowuje rzeczywistość. Producenci prześcigają się więc w podawaniu coraz to wyższych wartości kontrastu. Trzeba jednak wiedzieć, że każda firma stosuje własny sposób wyliczania wspomnianego współczynnika, często mający niewiele wspólnego z określeniem rzeczywistych parametrów.

Trudno tu mówić o porównywaniu wyników standaryzowanych pomiarów pokazujących prawdziwe możliwości sprzętu. Z drugiej strony ocena jakości obrazu wyświetlanego na sklepowych odbiornikach, jak już wcześniej wspomniano, też nie jest miarodajna. Warto zatem kierować się niezależnymi testami, a przed zakupem poprosić sprzedawcę o odtworzenie na kilku wybranych telewizorach tego samego sygnału przy jednoczesnym ustawieniu zbliżonych parametrów ekranu.

4. Kąt patrzenia
Jedną z wad odbiorników LCD jest niewielki kąt patrzenia na ekran, przy którym jakość obrazu pozostaje niezmieniona. Problem ten jest szczególnie dokuczliwy, gdy telewizję oglądamy w większym gronie, co powoduje, że osoby siedzące z boku widzą wyblakłe kolory, a kontrast obrazu znacznie spada. Producenci zaczęli więc wprowadzać panele, które mają temu zapobiegać. Nowoczesne rozwiązania (np. IPS Alpha Panel) pozwalają oglądać telewizory LCD pod kątem nawet 17. stopni bez utraty jakości obrazu.

Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)
Źródło zdjęć: © (fot. Jupiterimages)

5. Czas reakcji
Kolejną istotną sprawą przy wyborze LCD jest czas reakcji, a więc jak długo trwa podświetlenie pojedynczego piksela. Jeżeli matryca wybranego przez nas modelu posiada stosunkowo wysoką wartość reakcji, to mogą wystąpić problemy z dostatecznie szybkim odświeżaniem obrazu podczas wyświetlania dynamicznych scen. W efekcie szczegóły będą rozmyte, pojawi się tzw. efekt smużenia. Aby tego uniknąć, w telewizorach LCD należy wybierać matrycę z czasem reakcji wynoszącym maksymalnie 4-5 ms (milisekund). Dla porównania matryce odbiorników plazmowych posiadają czas reakcji na poziomie 0,00. ms, co zapewnia płynność ruchu i ostrość obrazu nawet w trakcie bardzo dynamicznych scen.

Technologia ciekłokrystaliczna cały czas się rozwija, dlatego warto śledzić, co nowego oferują nam producenci sprzętu, aby decyzja dotycząca zakupu telewizora była jak najbardziej świadoma i trafiona.

_ Materiał przygotowany przez ekspertów z Centrum Dobrego Obrazu _

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.