Jak wprowadzić ogólnopolski system ostrzegania?

Jak wprowadzić ogólnopolski system ostrzegania?03.10.2014 13:34
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Spośród wielu priorytetowych zadań nowego rządu, w swoim expose Premier Ewa Kopacz zapowiedziała wprowadzenie rządowego systemu ostrzegania przed potencjalnymi zagrożeniami i klęskami żywiołowymi.

_ „Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, z których dziś korzystają Polacy, mogą znacznie polepszyć poczucie bezpieczeństwa obywateli. Nie ma powodu, aby każdy Polak posiadający telefon komórkowy czy oglądający telewizję publiczną nie mógł czuć się bezpieczniejszy dzięki świadomości, że państwo polskie bezzwłocznie powiadomi go o potencjalnych zagrożeniach i klęskach żywiołowych. Mój rząd wprowadzi taki system.” _ –. zapowiedziała w środę w swoim expose Premier Ewa Kopacz.

Deklaracja Premier Ewy Kopacz jest bardzo ważna i oczekiwana. Na dzisiaj według naszych ustaleń tylko około 7. spośród 123 miast powiatowych 6 województw: świętokrzyskiego, podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego i opolskiego wysyła powiadomienia SMS do mieszkańców. Oznacza to, że wciąż prawie połowa z nich nie wykorzystuje krótkich wiadomości tekstowych do ostrzegania o nagłych zdarzeniach takich jak burze, nawałnice, podtopienia, powodzie. O tym, że system SMS jest skutecznym narzędziem również do koordynowania akcji ratunkowych świadczy przykład z USA. W Nowym Jorku, po przejściu huraganu Irene w 2011 roku, który pozbawił prądu około 400 tysięcy mieszkańców, komunikaty przesyłane drogą SMS-ową były jedyną szybką i skuteczną formą komunikacji. Zapowiedź uruchomienia takiego systemu w Polsce to ruch w odpowiednim kierunku. – stwierdza Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

System powiadamiania może być realizowany poprzez usługę cell brodcast polegającą na rozsyłaniu określonych informacji do abonentów sieci znajdujących się w zasięgu jednej stacji bazowej BTS. Koszt wprowadzenia takiego systemu jest jednak znaczny. Na przykład w Holandii uruchamiając takie rozwiązanie w 200. roku rząd umówił się z operatorami, że pokryje 40 proc. kosztów uruchomienia systemu a, pozostałe 60 proc. sfinansują firmy zainteresowane rozsyłaniem przez ten kanał treści komercyjnych.

Inną drogą, jaką może obrać rząd jest wprowadzenie rozwiązania opartego o technologię SMS. Takie systemy są już dzisiaj z powodzeniem wykorzystywane przez samorządy w całej Polsce. Jeden centralny system powiadamiania o potencjalnych zagrożeniach i klęskach żywiołowych jest lepszym rozwiązaniem, niż wiele mniejszych rozproszonych wśród wielu gmin. Dodatkową zaletą rządowego systemu byłyby prawdopodobnie mniejsze koszty funkcjonowania. Otwartych pozostaje jednak jeszcze wiele pytań: na jakim poziomie rząd będzie chciał taki system uruchomić? Czy system ostrzegania SMS będzie funkcjonował wśród wojewódzkich biur zarządzania kryzysowego czy też wystarczy rozbudować istniejącą już sieć gminnych systemów?

Warto pamiętać, że taka forma ostrzegania jest niezwykle szybka i skuteczna, ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio wypromowana. Trzeba opracować sposoby dotarcia z informacją do wielu różnych grup społecznych. Jeszcze większym wyzwaniem może się okazać pozyskiwanie bazy numerów. Z naszego doświadczenia wiem, że w rejonach naszego kraju gdzie kataklizmy zdarzają się dość często, ludzie dużo chętniej angażują się w działanie takiego systemu ostrzegania, niż na terenach uważanych za bezpieczniejsze. Przykłady corocznych podtopień, nawałnic czy też wichur pokazują, że mimo jeszcze wielu wyzwań stojących na drodze do utworzenia rządowego systemu ostrzegania jednak warto iść w tym kierunku. –. kończy ekspert Marcin Papiński.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.