Jak psy okazują wdzięczność? Niespodziewane wyniki eksperymentu

Jak psy okazują wdzięczność? Niespodziewane wyniki eksperymentu20.07.2021 13:59
Czy psy bywają niewdzięczne?
Źródło zdjęć: © Getty Images | China News Service
Artykuł sponsorowany

Nasze psy niewątpliwie doceniają, że je karmimy i nagradzamy smakołykami; jednakże według najnowszych badań, w oczach czworonogów ta żywieniowa zależność działa tylko w jedną stronę.

Domestykacja psów prawdopodobnie nie powiodłaby się, gdyby nie zwabianie i oswajanie ich wilczych przodków za pomocą pokarmu. Do chwili obecnej to właśnie zapewnianie pożywienia zacieśnia więź między zwierzęciem i jego panem, a także pozwala na modelowanie zachowań czworonoga. Temat ten postanowili przeanalizować głębiej badacze z Uniwersytetu w Wiedniu, pod kierownictwem Jima McGetricka.

Eksperyment prowadzono umieszczając testowane podmioty w dwóch pomieszczeniach przedzielonych siatką. W jednym postawiono dozownik z pokarmem, natomiast w drugim uruchamiający ten dozownik przycisk. Innymi słowy ktoś musiał nacisnąć guzik, aby sąsiad z drugiego pokoju dostał nagrodę. Badanie przeprowadzono na 37 psach domowych należących do dziesięciu różnych ras. Każdy został wcześniej wyszkolony na tyle, aby zrozumieć związek między naciśnięciem guzika i podajnikiem jedzenia.

Wyniki były dość niespodziewane. Jeśli w dwóch pomieszczeniach znajdowały się psy, zwykle jeden chętnie serwował przekąski drugiemu. Jednak, kiedy po jednej ze stron posadzono człowieka, zachowanie psa ulegało zmianie. Nie był już tak chętny do naciskania przycisku i pozostawał bierny.

Aby sprawdzić, czy psy odczuwają coś na kształt wdzięczności, naukowcy odwracali role. Najpierw po stronie z guzikiem znajdował się człowiek i w odpowiedzi na szczekanie czy skomlenie, wydawał zwierzęciu jedzenie. Mimo to, po odwróceniu ról ten sam pies nadal nie uznawał za stosowne, aby zrewanżować się sąsiadowi.

Zdaniem autorów eksperymentu, jego rezultaty nie muszą być jednoznaczne. Znaczenie mogły mieć specyficzne, laboratoryjne warunki oraz brak dłuższej znajomości między ludźmi i wybranymi psami.

Powstała też hipoteza, że psy po prostu dostrzegają różnicę gatunkową i w żadnym kontekście nie uważają się za karmicieli dla inteligentniejszych i bardziej zaradnych ludzi. Pozostają głęboko przekonane, że człowiek nie oczekuje od nich pożywienia, ponieważ sam radzi sobie z tą kwestią znacznie lepiej. Niewykluczone, że byłyby bardziej skore do innego rodzaju pomocy lub okazywania wdzięczności w innej formie.

Więcej informacji znajdziesz w źródle: J. McGetrick, L. Poncet, M. Amann, Dogs fail to reciprocate the receipt of food from a human in a food-giving task.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.