Jak odpowiednio zabezpieczyć smartfona

Jak odpowiednio zabezpieczyć smartfona05.11.2012 16:30
Źródło zdjęć: © WP.PL

Kradzież hasła, następnie danych, pieniędzy, dalej tożsamości – to może spotkać nierozważnego użytkownika smartfona, który nie zwraca szczególnej uwagi na czające się wokół niebezpieczeństwa.

Smartfony oferują nam dostęp do elektronicznej skrzynki pocztowej, kont bankowych oraz tych w mediach społecznościowych. Także wiadomości, zdjęcia, listy kontaktów... Nic dziwnego, że odczuwamy dyskomfort, gdy zapominamy ich zabrać ze sobą. Gdy zgubimy, pragniemy odzyskać. – _ Oprócz wpisania kodu PIN, który użytkownik podaje podczas uruchomienia urządzenia istnieje możliwość zabezpieczenia telefonu dodatkowym kodem blokady. Hasła, którymi zabezpieczmy urządzenie nie powinno być z jednej strony zbyt oczywiste, z drugiej nazbyt wyszukane _ –. komentuje Tomasz Żelazny z OleOle.pl, sklepu internetowego z RTV/AGD i elektroniką użytkową. Istnieje wiele narzędzi, które zadbają o bezpieczeństwo urządzenia oraz wiele sytuacji, w których warto zachować wyjątkową ostrożność. Co ważne, w przypadku utraty telefonu powinniśmy jak najszybciej zablokować kartę SIM u swojego operatora oraz zgłosić kradzież telefonu na policji.

Poznaj swój telefon

Niemal wszystkie modele nowoczesnych telefonów posiadają szereg przeróżnych zabezpieczeń. Nieformalnym obowiązkiem użytkowników jest zapoznanie się z możliwościami sprzętu i wykorzystanie ich w możliwie jak najlepszy sposób. – _ Nie należy zapominać o bieżących aktualizacjach systemu operacyjnego – cykliczne odświeżenie nie tylko ułatwia pracę urządzenia, ale także chroni _ –. komentuje Żelazny z OleOle.pl. W wielu wypadkach przyda się również program antywirusowy. Ten pomimo, że kojarzy nam się raczej z zabezpieczeniem komputerów, przyda się też na telefonie. Co ważne, w większości przypadków wirus nie zwalnia urządzenia, więc jego rozpoznanie w praktyce może być trudne. Na rynku dostępna jest szeroka oferta tego typu usług, także darmowych.

Internetowe zakupy i przelewy - tylko z zaufanych połączeń

Wyniki badania przeprowadzonego przez OBOP dla F-Secure ujawniają, że z Wi-Fi korzysta już co czwarty Polak, a ponad trzy czwarte internautów uważają, że jest to bezpieczny sposób połączenia z siecią. Jednak zachowanie podstawowych środków ostrożności może przydać się także i w tym przypadku. Tym bardziej, że możliwość podłączenia się do bezprzewodowej sieci znaleźć można na lotniskach, dworcach, hotelach, w centrach handlowych, restauracjach, a coraz częściej także w przestrzeni miejskiej –. na rynkach i miejskich placach. Przed nawiązaniem połączenia warto zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Nie chodzi o to, aby z internetu dostępnego w przestrzeni publicznej nie korzystać w ogóle, ale aby z zasobów korzystać mądrze. Kowalski podłączający się do sieci nie powinien wprowadzać numerów kart kredytowych, haseł, czy innych danych związanych z operacjami finansowymi wykonywanych na tak zwanych serwisach podwyższonego ryzyka. Inaczej w przypadku codziennego przeglądania sieci. Tu niebezpieczeństwo jest
dużo mniejsze. Zawsze warto zapoznać się z polityką prywatności sieci, tuż przed jej akceptacją. Jeśli takowej nie ma – bezpieczniej zrezygnować z połączenia.

Tylko sprawdzone źródła

Podczas poszukiwań informacji w internecie należy wybierać bezpieczne strony. Podobnie przy instalacji dodatkowych narzędzi –. decydować się tylko na te aplikacje, które znaleźć można w sprawdzonych źródłach jak na przykład: Google Play Store, App Store, Nokia Store, czy Windows Marketplace. W przeciwieństwie do komputerów stacjonarnych i laptopów wirus rozprzestrzenia się dopiero po zainstalowaniu programu - nie samoczynnie. Warto sprawdzić czy program, który zamierzamy ściągnąć pochodzi od sprawdzonego producenta. W razie wątpliwości sprawdzić jego stronę www.

Istotna jest również ilość uprawnień wymaganych przez aplikację – nie powinno być ich więcej niż trzy. – _ Użytkownik nie powinien wyrażać zgody na dostęp do narzędzi systemowych, połączeń telefonicznych, ani haseł do ustawień konta u operatora _ –. komentuje Tomasz Żelazny. W wielu przypadkach warto prześledzić rachunki. Jeśli zauważymy niezgodność w opłatach warto zgłosić swoje uwagi operatorowi, który pomoże w ich weryfikacji. Mobilne przestępstwa dotyczą zwykle niewielkich wymuszeń, dlatego wątpliwość powinny wzbudzić także niewielkie niezgodności w naliczeniach.

-/jg/sw

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.