Jak często zerkasz na telefon? Myślisz, że rzadziej od innych?

Jak często zerkasz na telefon? Myślisz, że rzadziej od innych?10.07.2015 12:10
Źródło zdjęć: © Vernon Chan / CC

Jak wynika z badań, przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych przez Instytut Gallupa, smartfony całkowicie wrosły już w życie i przyzwyczajenia ich użytkowników. Nie wyobrażają oni sobie życia bez współczesnej komórki, a większość z nich sprawdza ją przynajmniej kilka razy na godzinę. Co ciekawe, przeważająca liczba uważa również, że robi to rzadziej od innych.

Badanie, które przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 15 747 mieszkańców Stanów Zjednoczonych za pośrednictwem internetu miało odpowiedzieć na pytanie, na ile współczesny telefon komórkowy stał się nieodzowny dla jego statystycznego właściciela. I, zgodnie z przypuszczeniami, okazało się, że życia bez smartfona nie wyobraża już sobie przeważająca większość z nich.

Aż 81 proc. przyznało bowiem, że stara się mieć telefon pod ręką praktycznie w każdej chwili podczas godzin dziennych. Do tego aż 63 proc. odpowiedziało, że również podczas snu starają się zapewnić, by komórka była w pobliżu (co z jednej strony może być wyrazem dość poważnego już uzależnienia, a z drugiej – świadczyć po prostu o tym, że używają oni smartfona jako budzika).

A jak często zdarza im się zerkać na telefon, by sprawdzić, czy nie dostali jakiejś nowej wiadomości czy innego powiadomienia? Najwięcej - aż 41 proc. – wybrało drugą w kolejności możliwość, "kilka razy na godzinę". Do jeszcze częstszego sprawdzania smartfona – "co kilka minut" – przyznało się zaledwie 11 proc. pytanych. 20 proc. odpowiedziało "mniej więcej raz na godzinę" a 24 proc. "kilka razy na dzień". Dalej były już tylko odpowiedzi "mniej więcej raz dziennie" i "mniej niż raz dziennie", które obie zgromadziły po 2 proc. głosów.

Jednocześnie jednak większość pytanych uważa, że nie jest od telefonu tak uzależniona jak inni. 31 proc. odpowiedziało, że sprawdza swój telefon "trochę rzadziej" od reszty, a 30 proc. – "dużo rzadziej". Odpowiedź "mniej więcej tak samo często" zaznaczyło jedynie 28 proc., a dwie pozostałe – trochę częściej i dużo częściej zebrały odpowiednio 8 i 3 proc. odpowiedzi. Co ciekawe, nawet wśród tych, którzy odpowiedzieli, że sprawdzają swój telefon co kilka minut, 30 proc. uważa, że robi to _ rzadziej od innych _.

Jak podkreślają autorzy badania, może świadczyć o swego rodzaju wstydzie przed zachowaniem uznawanym za społecznie nieakceptowalne (dlatego odpowiadający uważają, że dopuszczają się go rzadziej od innych). Z drugiej strony może być też konsekwencją tego, że najchętniej używający telefonów są otoczeni przez podobnych sobie i wzajemnie wpływają na swoje przyzwyczajenia. Tak czy inaczej jednak taki wynik jest nieoczekiwany i statystycznie nieprawdopodobny.

Autorzy badania cytują w tym miejscu bohatera słynnej w USA audycji radiowej z 1974 roku – A Prairie Home Companion – który podawał fikcyjne wiadomości z nieistniejącego miasteczka, w którym "wszystkie kobiety są silne, wszyscy mężczyźni przystojni, a wszystkie dzieci ponadprzeciętne". Amerykańscy użytkownicy smartfonów również w większości uważają, że są lepsi od przeciętnej (jeżeli uznać rzadsze zerkanie na telefon za pozytywną cechę – ale chyba takie jest jeszcze na razie przekonanie).

To może się jednak zmieniać. Instytut Gallupa podaje również, że znacznie częściej swoje telefony sprawdzają ludzie młodzi. W grupie wiekowej 18-29 odpowiedź "kilka razy na godzinę" zaznaczyło aż 51 proc. Do tego aż 22 proc. nie bało się już zaznaczenia odpowiedzi "co kilka minut".

Czy nam się więc to podoba czy nie, wygląda na to, że z czasem smartfonów używać będziemy nie tylko więcej, ale i chętniej, również w towarzystwie. Autorzy badania podkreślają przy tym, że wszystkie konsekwencje tego nowego stanu rzeczy, w którym każdy pozostaje w stałym kontakcie z resztą świata dzięki urządzeniu przenośnemu, nie są jeszcze znane, ale pozostają w centrum zainteresowania badaczy. Z całą pewnością można stwierdzić, że świat zmienia się za przyczyną smartfonów na naszych oczach.

_ DG _

Zobacz także: Uwaga na złośliwe aplikacje na telefon!

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.