Jak będą wyglądać lotniska przyszłości?

Jak będą wyglądać lotniska przyszłości?02.07.2014 14:57
Źródło zdjęć: © chip.pl

Według raportu firmy Skyscanner, do 2024 r. lotniska zostaną znacznie ulepszone, stając się inteligentnymi budynkami zapewniającymi pasażerom komfort. Linie lotnicze staną się natomiast rodzajem cyfrowych centr, które podróżni będą mogli dostosować do swoich preferencji, w zależności od tego czy potrzebują rozrywki, czy też przestrzeni do pracy.

Według raportu firmy Skyscanner, do 2024 r. lotniska zostaną znacznie ulepszone, stając się inteligentnymi budynkami zapewniającymi pasażerom komfort. Linie lotnicze staną się natomiast rodzajem cyfrowych centrów, które podróżni będą mogli dostosować do swoich preferencji, w zależności od tego czy potrzebują rozrywki, czy też przestrzeni do pracy.
Jak pokazują badania, w 2030 r. liczba obsługiwanych pasażerów na polskich lotniskach przekroczy 59 milionów, dlatego też już dziś globalna wyszukiwarka podróży publikuje raport na temat tego, jak będą wyglądać podróże po roku 2024. Dokument pokazuje, w jaki sposób pasażerowie będą mogli szybko i bez stresu przechodzić przez strefę kontroli na lotniskach, a następnie rozkoszować się wygodnym i pełnym rozrywek lotem.

Lotniska przyszłości: strefy ogólnodostępne i sprawna obsługa odlotów

Według Skyscanner, w przyszłości etap podróży, jakim jest pobyt na lotnisku, będzie w pełni zautomatyzowany - pasażerowie przejdą kompletną kontrolę bezpieczeństwa bez konieczności pojawienia się na stanowisku odpraw oraz stania w kolejkach, co znacznie przyspieszy cały proces. Podróżni będą mogli odprawić się i nadać bagaż podczas kupowania swojej kawy w Starbucks, a ich smartfony pozwolą na sprawdzenie stanu kolejki do kontroli bezpieczeństwa oraz najkrótszej trasy do bramki odlotu. Narodziny "Internetu rzeczy" oznaczają również, że coraz więcej produktów będzie podłączonych do sieci, dzięki czemu przedmioty te będą mogły komunikować się między sobą. Przykładem mogą być cyfrowe etykiety na bagaż oraz same walizki, które będą zawierać informacje na temat lotu oraz miejsca docelowego, dzięki czemu na bieżąco będzie można śledzić ich położenie podczas podróży. Ten futurystyczny system wraz z kartami zawierającymi dane biometryczne, które zastąpią paszport, sprawi, że podróżni doświadczą znacznie sprawniejszej
obsługi, a sam pobyt na lotnisku będzie krótszy i o wiele przyjemniejszy niż dziś.

Lotniska przyszłości: miasteczka lotniskowe
Skyscanner przewiduje, że po przejściu kontroli bezpieczeństwa podróżni znajdą się w strefie, która będzie początkiem wakacyjnych przeżyć. Hale odlotów staną się pięknymi budowlami, wprawiącymi podróżnego w dobry nastrój. Będą zawierać szereg atrakcji, począwszy od galerii sztuki, przez ogrody, kina 3D, a kończąc na zacisznych miejscach do uprawiania jogi. Niedawno przeprowadzone przez Skyscanner badanie pokazało, że 43. pasażerów chciałoby, aby na lotniskach znajdowały się parki lub plaże. Pragnienie bardziej otwartych budynków wpłynie na powstawanie nowych i inspirujących "miasteczek lotniskowych" (ang. aerovilles), które staną się lotniskowym standardem do 2024 r. Raport przewiduje, że w pomieszczeniach tych znajdą się również interaktywne ściany i podłogi, które zmienią nasz sposób robienia zakupów oraz zamawiania jedzenia na lotnisku. Nowe technologie haptyczne pozwolą pasażerom powąchać, poczuć oraz obejrzeć produkty, które chcą nabyć, jednocześnie nie wychodząc z basenu na dachu terminalu. "Phygital"
(od ang. physical/digital) - połączenie fizycznych i cyfrowych technik sprzedaży - oznaczać będzie, że podróżni będą mogli zamawiać towary przez ruch dłonią albo wydanie prostej komendy głosowej.

Loty przyszłości

Raport przewiduje, że wraz z pojawieniem się hologramów reprezentujących obsługę lotnisk, podobny system będzie dostępny również na pokładach samolotów, gdzie pozwoli pasażerom na prowadzenie rozmów 3D (w stylu znanym nam dziś ze Skype'a) z przyjaciółmi i rodziną w czasie lotu. W fotelach znajdą się technologie pochłaniające dźwięk, co nie pozwoli podsłuchać prywatnej rozmowy, a haptyczne rękawice umożliwią wymianę uścisku dłoni z odległym partnerem biznesowym i poczuć, jakby robiło się to naprawdę. Zmiennokształtne fotele zapewnią każdemu podróżnemu komfort, dopasowując się do jego indywidualnych preferencji, a także staną się kombinacją mobilnego salonu oraz wirtualnego biura. Siedzenia w samolocie będą posiadać wgraną uprzednio bazę spersonalizowanych multimediów: filmów, muzyki i danych.

Komentując raport, Marketing Manager w Skyscanner Magdalena Greloff mówi: "Rewolucja technologiczna oznacza, że do 2024 r. wyjazd na wakacje, od momentu wyjścia z domu do dotarcia na miejsce, może być zupełnie niestresującym i przyjemnym przeżyciem, z mnóstwem rozrywek na każdym kroku. Lotniska i loty nie będą nam się kojarzyć z trudem, jaki musimy znieść w zamian za dotarcie na miejsce, ale będą oznaczać początek wakacji - podróży, podczas której pasażerowie będą mogli się odprężyć i stworzyć sobie przestrzeń odpowiadającą ich potrzebom, w zależności od tego czy podróżują w interesach, czy też dla przyjemności".

Druga część raportu dotyczącego przyszłości podróżowania została przygotowana przez Skyscanner we współpracy z The Future Laboratory oraz 56-osobowym zespołem złożonym z ekspertów i futurologów zajmujących się branżą turystyczną i technologiami. Pierwsza część raportu skupiała się na tym, co przyniesie przyszłość w temacie planowania podróży i dokonywania rezerwacji. Ostatnia część zostanie opublikowana jesienią i dotyczyć będzie celów podróży oraz tego, jak będą wyglądać wakacje przyszłości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.